پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - محمد کفیلی؛ حوزه نشریات دانشجویی را می‌توان جزئی جدا نشدنی از جنبش دانشجویی دانست. حوزه‌ای تخصصی که فعالیت تاثیر گذارش وابسته به چند مسئله است؛ مسائلی که تا حدی به دانشجویان و تا حدی هم به مسئولین برمی‌گردد. «سیاست گذاری و قانون»، «محتوا و فرم» دو بال در تاثیرگذاری هر چه بیشتر یک نشریه در بستر دانشگاهی است. یک دانشجو برای شروع فعالیت و اخذ مجوز انتشار،...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - محمد کفیلی؛ حوزه نشریات دانشجویی را می‌توان جزئی جدا نشدنی از جنبش دانشجویی دانست. حوزه‌ای تخصصی که فعالیت تاثیر گذارش وابسته به چند مسئله است؛ مسائلی که تا حدی به دانشجویان و تا حدی هم به مسئولین برمی‌گردد. «سیاست گذاری و قانون»، «محتوا و فرم» دو بال در تاثیرگذاری هر چه بیشتر یک نشریه در بستر دانشگاهی است.

یک دانشجو برای شروع فعالیت و اخذ مجوز انتشار، باید طبق قانون و اساس نامه نشریات دانشجویی، یک سری از آموزش‌ها را ببیند و برای فعالیت در این حوزه آماده شود. انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نیز یکی دیگر از سطوح سیاست گذاری در حوزه نشریات دانشجویی است که باعث می‌شود منتخب مدیر مسئولان هر دانشگاه بر روند اجرایی شدن این قوانین و سیاست گذاری‌ها نظارت کامل داشته باشند. در حال حاضر نیز تعدادی از دانشگاه‌ها مانند؛ دانشگاه الزهرا، کاشان، شهید بهشتی و یزد، انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی خود را به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی برگزار کرده اند. طبق ابلاغیه شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم نیز تا اوایل مهرماه، مجموعا 22 دانشگاه از وزارت علوم، باید انتخابات خود را برگزار کنند. این مسئله حاکی از اهمیت این انتخابات بر روند فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌هاست.

بال دیگر در حوزه نشریات دانشجویی، محتوا و فرم آن است. نشریه‌های دانشجویی به عنوان مطبوعات، باید تمامی اصولی که یک روزنامه و مجله عمومی رعایت می‌کنند را رعایت کند. تیتر زنی، گزارش نویسی، مصاحبه، یادداشت نویسی، سوژه یابی، صفحه آرایی، انتخاب عکس، خبر نویسی و... از جمله اصولی است که در مطبوعات و نشریات باید رعایت شود.

متاسفانه در عمده نشریات به دلیل عدم آموزش کافی، این اصول مطبوعاتی رعایت نمی‌شود. تیترها استاندارد نیست، گزارش، یادداشت و مصاحبه یا وجود ندارد و اگر هم باشد اصولی نگارش نشده اند. صفحه آرایی و انتخاب عکس صحیح نیز یکی از با سابقه ترین مشکلات نشریات دانشجویی است که برای جذب مخاطب تاثیر بسیار زیادی دارد.

تاثیر بیشتر و جذب مخاطب بهتر زمانی توسط نشریات دانشجویی به وقوع می‌پیوندد که با رعایت کامل قانون و اساس نامه نشریات دانشجویی به فرم و محتوا هم در نشریات دانشجویی اهمیت داده شود. این دو بال در نشریات دانشجویی می‌توانند موجبات رشد فضای نشریاتی و مطبوعاتی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

در این قسمت از جمعه بازار نشریات دانشجویی به معرفی 6 نشریه دانشجویی که در روزها و هفته‌های گذشته منتشر شده‌اند، می‌پردازیم؛ نشریاتی که تا سطح قابل قبولی در فرم و محتوا موفق عمل کرده‌اند. جهت مطالعه و دسترسی به فایل نشریات دانشجویی روی نام نشریات کلیک کنید.

شماره 39 نشریه دانشجویی «جلوه»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) منتشر شد؛ در این شماره از نشریه «جلوه» در سه فصل به مسائلی پیرامون، اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه زنان و خانواده پرداخته شده است. این سر فصل‌ها شامل؛ در فراکسیون زنان مجلس چه گذشت؟، تکه‌های گمشده پازل قانون‌گذاری و گذر از مسیر سیاست‌گذاری صحیح، است.

شماره پنجم نشریه دانشجویی «ضربان»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان منتشر شد؛ در این شماره از نشریه «ضربان» مطالبی با عناوین؛ ماکانیسم ماشه، کربلا، جدال با دین رسمی؟، شاهدان خاموش، حافظه یک ملت، مصاف با تزویر و چه کنیم تا مبتلا بشیم برای خوانندگان ارائه شده است. معرفی کتاب، فیلم و معرفی گرایش‌های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی از جمله مطالب این نشریه دانشجویی است. چهارمین شماره از نشریه دانشجویی «حریر»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «حریر» به عنوان یک نشریه در حوزه زنان و خانواده، به مسئله‌ی ازدواج و زنان شاغل و خانه‌دار پرداخته است؛ بررسی حجاب از نگاه یک زن در جامعه امروزی و بررسی ابعاد تاثیر گذاری زنان در واقعه عاشورا از جمله مطالب مهم این نشریه دانشجویی است. مصاحبه با زهرا سلیمانی، دانشجوی سال آخر و تشکیلاتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان را نیز می‌توانید در این نشریه مطالعه کنید. شماره شانزدهم نشریه دانشجویی «نبض»، به همت جامعه رسانه اسلامی دانشجویان دانشگاه صدا و سیما منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «نبض» که توسط جامعه‌ی رسانه اسلامی دانشجویان دانشگاه صدا و سیما تولید می‌شود، به مسئله‌ی سینما، فرهنگ و برنامه‌های تلوزیونی نگاه ویژه‌ای دارد. صدا و سیما نقش اولی تنها یا منفعل!، بمبی که بی صدا می‌کشد، کودکان سریال‌ها، از شخصیت پردازی تا شخصیت سازی، عناوین این نشریه دانشجویی است. مصاحبه یا محمد مسلمی، بازیگر و برنامه ساز حوزه کودک و نوجوان، از جمله مهم‌ترین بخش‌های این نشریه دانشجویی است. چهارمین شماره نشریه دانشجویی «کلیک سلامت»، به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «کلیک سلامت» به مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی چون جلوگیری از فرار مغزها تا چرخش مغزها، بهداشت الکترونیک در شهر الکترونیک، بررسی اثرهای نهفته فناوری در بعدهای مختلف سلامت و عید کرونایی از جمله مطالب مهم این نشریه دانشجویی است. مصاحبه با ذوالفقار سباتی دانشجوی نمونه کشوری را نیز می‌توانید در این نشریه مطالعه کنید. ششمین شماره نشریه دانشجویی «ریحانه»، به همت هیئت دانشجویی الزهرا (س) دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «ریحانه» به مسئله‌ی پوشش به عنوان یک امر اجتماعی نگاه شده و در جوامع دینی، غیر دینی و کشورهای مختلف، نوع پوشش و قوانین آنرا بررسی کرده اند. مد و تاثیر جهان مدرن و رسانه‌ها بر پوشش نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

جهت عضویت در کانال تلگرامی پاتوق نشریات دانشجویی اینجا را کلیک کنید.

قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 2
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 3
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 4
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 5
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 6
قوت نشریه موفق در فرم و محتواست / سیاست گذاری باعث نظم در بستر نشریات دانشجویی است 7