جمعه 31 فروردین 1403

لبنان همواره به پشتگرمی ملتش ایستاده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
لبنان همواره به پشتگرمی ملتش ایستاده است

تهران - ایرنا - مشاور وزیر فرهنگ لبنان در مراسم رونمایی از نماهنگ «بی‌تابی بلقیس» گفت: لبنان که به تمام فرزندانش تعلق دارد نه می‌سوزد و نه غرق می‌شود و با اراده مردمش همیشه استوار خواهد ماند.

مراسم رونمایی از نماهنگ بی‌تاب بلقیس به آهنگسازی فردین خلعتبری، با شعر اهورا ایمان و آواز حمیدرضا نوربخش و اجرای ارکستر ملی با موضوع همدردی مردم ایران با ملت لبنان در حادثه بندر بیروت امروز (سه شنبه اول مهر) در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین عجمی مشاور وزیر فرهنگ کشور لبنان گفت: سلام از بیروت به تهران و سلام از تهران به بیروت. سلام به مردمانی که در مصائب زیادی کنار مردم لبنان در سال‌های اخیر بوده‌اند و با ما ابراز همدردی کرده‌اند. تاریخ شاهد رویدادها و اتفاقات مختلفی بوده است اما آنچه که دیده شده اراده و خواست یک ملت موجب بازسازی و زندگی دوباره خواهد شد.

ا در لبنان همیشه ایمان داشتیم که با اتحاد و همدلی در تنوع فکری بی‌نظیر این کشور، می‌توانیم بعد از هر بحرانی دوباره کشور را بسازیم. خوشبختانه به لطف همدلی مردم توانستیم کشورمان را از دست اشغالگران بگیریم و آزاد باشیم و قطعا کشور لبنان متعلق به همه فرزندانش باشد.

بیروت نه می‌سوزد و نه غرق می‌شود

وی افزود: موسیقی بخش عمده‌ای از فرهنگ لبنان را تشکیل می‌دهد که قطعا دربرگیرنده گونه‌های مختلفی است و ما شاید کشور کوچکی با مردمان مختلفی باشیم اما در حوزه‌های فرهنگی گستردگی‌های زیادی در اقوام و مذاهب مختلف داریم که این باعث افتخار ماست.

مشاور وزیر فرهنگ کشور لبنان با اشاره به حادثه اخیر گفت: در یادبود این حادثه تلخ، دست یاری‌مان را به سوی همه کشورهایی که ما را یاری کردند، دراز کرده و از همه آنها قدردانی و تشکر می‌کنیم. ما امروز در کشوری حضور داریم که در همه مقاطع کنار ما بود و با اشکال مختلف با مردم ما همراه بود. این برنامه هم در راستای همین فعالیت مشترکی بود که برای باعث افتخاری بزرگ است و می‌تواند به عنوان یک حرکت مشترک فرهنگی به حساب آید.

وی افزود: از طرف وزارت فرهنگ لبنان و هنرمندان این کشور به ویژه آندره الحاج مراتب قدردانی خود را از هنرمندان و مدیران فرهنگی ایرانی که شرایط اجرای این پروژه فرهنگی را ایجاد کردند، اعلام می‌کنیم.

وی در خاتمه گفت: فریاد می‌زنیم که بیروت نه می‌سوزد و نه غرق می‌شود. بیروت می‌ایستد و همواره پیام صلح و دوستی مردم لبنان را به تمام دنیا صادر می‌کند.

رویدادها می‌کردند اما هنر ماندنی است

آندره الحاج رهبر ارکستر ملی کشور لبنان نیز در این برنامه گفت: وقایعی در دنیا هست که خیلی زود می‌گذرد اما کارهایی هست که هرگز فراموش نمی‌شود. این نماهنگ نیز برای من از جمله پروژه‌هایی است که هیچ گاه برایم فراموش نمی‌شود.

وی افزود: از همان زمانی که در بیروت بودم درگیر این پروژه بودم. اولین راهی که به آن فکر می‌کردم شکل موسیقی بود که قرار است برنامه مشترکی را با آن اجرا کنم. بر همین مبنا جست‌وجویی در گوگل کردم و پی به فعالیت‌ها و پیشینه کارهای فردین خلعتبری بردم و دیدم هم در او و هم در شاعر اثر استعدادهای بزرگی وجود دارد که باید قدردان آن باشم.

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز گفت: بعد از اتفاقی که در کشور لبنان افتاد به فکر افتادیم با همکاری مراجع و نهادهای سیاسی به واسطه نوع روابط صمیمانه‌ای که با لبنان داریم، این کار فرهنگی مشترک را بمثابه دیپلماسی فرهنگی انجام دهیم و ما بتوانیم با زبان هنر همدردی خود را با مردم لبنان اعلام کنیم.

تفاوت‌های فرهنگی باعث اشتراکات عمیق می‌شوند

فردین خلعتبری آهنگساز پروژه بی‌تابی بلقیس نیز در پایان این مراسم که بعد از پخش نماهنگ صورت گرفت، توضیح داد: معمولا در این مراسم آدم‌ها به نقاط مشترک می‌رسند اما من معتقدم موضوعی که باعث می‌شود آدم‌ها با هم آشنا شوند، نقاط اختلاف است زیرا باعث آشنایی و تعامل بیشتری می‌شود.

وی افزود: اینکه امروز به ما دوست و بردار می‌گویند، در این پروژه واقعا اتفاق افتاد و دوباره به من ثابت کرد که یک دیپلماسی فرهنگی باعث می‌شود که ما به مقاصد انسانی خودمان رسیده و تعامل عاشقانه‌ای داشته باشیم.

امیدواری به تداوم همکاری ارکسترهای دوکشور

خلعتبری در پایان گفت: خیلی امیدوارم بخشی از فعالیت‌های ارکستر ملی لبنان سرلوحه کارهای ما در ارکستر ملی ایران هم باشد. زیرا در این ارکستر مردم همراهی خوبی دارند و یکی از دلایل آن هم حضور آندره الحاج است و بدانند اگر ایشان ما را رها کنند ما این هنرمند را رها نمی‌کنیم.

سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شمس‌الدین حسینی رییس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی و علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و جمعی از نوازندگان ارکستر ملی ایران در این مراسم حضور داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*
لبنان همواره به پشتگرمی ملتش ایستاده است 2