پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ماسک مورد نیاز مردم به تدریج در استان زنجان توزیع می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ماسک مورد نیاز مردم به تدریج در استان زنجان توزیع می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق تمهیدات اتخاذ شده کمبودهای اقلام بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا ویروس از قبیل ماسک، اسپری و ژل‌های ضدعفونی کننده طی روزهای آینده برطرف و این اقلام به تدریج در سطح استان توزیع خواهد شد.

دکتر جود تاج کی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به کمبودهای اخیر اقلام پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در این استان افزود: با توجه به شیوع این بیماری، تقاضا برای دریافت این نوع محصولات در سطح استان به مراتب افزایش یافته است بطوری که ذخایر داروخانه ها نیز به اتمام رسید.

وی یادآورشد: بر این اساس تامین انواع ماسک برای بیماران و کادر پزشکی و بیمارستانی اولویت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی است و سپس به میزان کافی در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد که جای نگرانی وجود ندارد.

این مسؤول ادامه داد: با همکاری کارخانه های تولید کننده اقلام بهداشتی استان ماسک و ژل ضدعفونی کننده به میزان کافی تولید شده و طبق تصمیمات امروز / چهارشنبه / توزیع آن برای تثبیت بازار انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه ماسک های معمولی به میزان 30 درصد از بروز بیماری های ویروسی جلوگیری می کند، اضافه کرد: همه اقشار مختلف مجاز به استفاده از این نوع وسیله پیشگیرانه نیستند و در این میان رعایت بهداشت فردی و شستشوی مکرر دست ها می تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

این مسؤول ادامه داد: بسیاری به استفاده ماسک فیلتردار برای پیشگیری از این بیماری گرایش پیدا می کنند، در حالی که این نوع ماسک از سوی کادر بیمارستانی، افراد دارای بیماری های زمینه ای و کسانی که بطور مستقیم با بیمار سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرد که مدت مصرف آن نیز هشت ساعت است.

شهروندان استرس و هیجان بی مورد نداشته باشند

تاج کی از شهروندان زنجانی خواست آرامش خود را حفظ کرده و از هیجان و استرس بی مورد اجتناب کنند، اظهار داشت: باید به این مهم توجه داشت که میزان مرگ و میر بر اثر کرونا ویروس2 تا سه درصد اعلام شده در حالی که این میزان در بیماری های دیگر نظیر آنفلولانزا به مراتب بالاتر بوده و تفاوت عمده در شیوع بیشتر این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه اقشار مختلف مردم از تجمع در فضاهای سربسته خودداری کنند، اضافه کرد: طبق اعلام متخصصان امر، انتشار کرونا ویروس در فضاهای سربسته بیشتر بوده و احتمال آلودگی بالایی وجود دارد که این مهم را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این معاونت تخلفات احتمالی مراکز توزیع کننده محصولات بهداشتی در ارتباط با بیماری کرونا ویروس را در سطح استان مورد توجه قرار داده و با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی با احتکار کنندگان بشدت برخورد می کند.

وی خاطرنشان کرد: کسب اطلاعات مربوط به این بیماری از طریق کانال های رسمی و معتبر، همراهی مردم با متولیان بهداشت و درمان و رعایت نکات و توصیه های اعلام شده می تواند علاوه بر کنترل این بیماری به پیشبرد بهتر برنامه ها و کاهش نگرانی ها کمک کند.

*س_برچسب‌ها_س*