جمعه 10 فروردین 1403

مالیات و اهمیت مشاور مالیاتی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
مالیات و اهمیت مشاور مالیاتی

اخبار شرکتها - در هر کشور اگر مردم آن فعالیت تجاری داشته باشند باید مالیات بر درآمد خود را به دولت پرداخت نمایند. در واقع مالیات سهمی است که دولت از سود کسب شده توسط مردم دریافت می کند و بر اساس برنامه و قانون بودجه مصوب هر ساله وجوه دریافتی را خرج عمران و آبادانی و... کشور و مردم می کند. مالیات یکی از روشهای کسب درآمد دولت ها برای تامین مخارج خدماتی است که به مردم و کشور ارائه می کند. به همین دلیل مبحث مالیات یکی از موضوعات مهم در کشورهای توسعه یافته است و باعث ترویج اعتدال مالی و مالیاتی در جامعه است.

در طی سال های اخیر کشور ما بسیار بر اخذ مالیات تمرکز کرده و برای همین اقداماتی از پیش تعیین شده و در حال تدوین را در پیش رو دارد تا به طور دقیق تر و گسترده تر مالیات به حق را از مردم دریافت کند.

اگر به وضعیت و حال و روز مردم از نظر پرداخت مالیات دقت کنیم متوجه می شویم بعضی ها با رضایت مالیات هرساله خود را پرداخت می کنند و برخی نیز همیشه از پرداخت مالیات مربوطه ناراضی هستند. اما دلیل این دوگانگی چیست؟ تحقیقات نشان داده است که اکثر مودیان ادعا دارند که تکالیف مالیاتی خود را انجام داده اند. برای مثال اسناد و مدارک درآمدی و هزینه ای خود را نگهداری کرده اند و دفتر روزنامه و کل و سایر دفاتر قانونی را پلمپ و تحریر کرده اند و همچنین اظهارنامه را قبل از اتمام مهلت قانونی ارسال کرده اند و سایر موارد دیگر. ولی اگر به ریز مسائل را بررسی کنیم متوجه اشتباهات و تناقضات در واقعیت و تصورات آنها می شویم.

همچنین اکثر کسانی که از وضعیت مالیاتی خود رضایت داشته اند در مجموعه یا شرکت خود از مشاور مالیاتی استفاده کرده اند و با بررسی عملکرد مالیاتی آنها متوجه شدیم که اشتباهات و ضعف امور مالیاتی آنها به خاطر حضور مشاور مالیاتی به حداقل رسیده است.

چرا بهتر است مشاور مالیاتی داشته باشیم؟

یکی از دلایل داشتن مشاور مالیاتی به حداقل رساندن اشتباهات و کم کاریها در اجرای قوانین مالیاتی و تکالیف مالیاتی مودی است. مشاور مالیاتی یک فرد متخصص است که قادر است با ارائه راهنمایی و در اختیار گذاشتن تجارب حرفه ای، کسب و کار افراد حقوقی یا حقیقی را به سمت و سوی سلامت مالیاتی روانه کند.

بعضی از مودیان مالیاتی احساس می کنند مجموعه آنها نیازی به مشاور مالیاتی ندارد، زیرا مجموعه آنها بزرگ نیست و ار نظر حجم فعالیت و نوع فعالیت در حدی نمی باشد که نیاز به مشاور مالیاتی داشته باشد. در نگاه اول این دلایل صحیح به نظر می رسند و به عبارتی حق با آنها می باشد. ولی باید کمی آینده نگر بود و بیشتر در مورد مالیات های پرداختی توسط مودیان کوچک و بزرگ تحقیق کرد. بسیاری از مودیان کوچک بر خلاف تصورشان که مجموعه کوچکی دارند به دلیل عدم انجام تکالیف مالیاتی یا عدم صحت تکالیف مالیاتی متحمل پرداخت مالیات های سنگین و هنگفت شده اند.

در سالهای اخیر در کشور ما ازنظر قوانین مالیاتی و روشهای مالیات ستانی تغییرات بزرگی رخ داده و دولت برای کنترل مقدار مالیات پرداختنی مردم و جلوگیری از فرارمالیاتی اقداماتی را انجام داده است و سعی بر شفافیت بیشتر اطلاعات اقتصادی تمام فعالان اقتصادی دارد. مردم نیز توقع دارند عدالت مالیاتی در قوانین جاری باشد و مالیات عادلانه پرداخت کنند.

تاکید دولت بر موضوع مالیات ستانی به صورت دقیق و گسترده بیش از پیش بر حضور یک مشاور مالیاتی یا متخصص مالیاتی توجه دارد. همچنین اگر وضعیت پرداخت مالیات اطرافیان، دوستان وهمکاران را در یک یا دو سال اخیر بررسی کنید متوجه تغییرات عمده در مالیات پرداختنی اکثر آنها خواهید شد. به خاطر قوانین مالیاتی مثل مالیات بر تراکنش های بانکی مشکوک و بررسی تراکنش های بانکی مربوط به پایانه های فروشگاهی از قبیل دستگاه POS و درگاه الکترونیک و راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی مقدار مالیات پرداختنی مودیان افزایش یافته است. طبق آمار سازمان امور مالیاتی کشور مالیات دریافتی ازاشخاص حقیقی مربوط به عملکرد سال 1400 حدود 50% افزایش یافته و مالیات بر درآمد ابرازی اشخاص حقوقی سال 1400 حدود 70% افزایش داشته است.

مشاور مالیاتی چه وظایفی دارد؟

مباحث مالیاتی مانند خیلی از حوزه های دیگر نیاز به تخصص دارد و برای داشتن شرایط خوب مالیاتی می بایست از تجارب یک متخصص مالیاتی یا مشاور مالیاتی استفاده نماییم. علاوه بر مشاوره مالیاتی باید بر اجرای تکالیف مالیاتی و فرآیند مالیاتی جهت انجام امور مالیاتی هم توجه کرد و از آن غافل نشد.

مشاور مالیاتی شخص است که با مطالعه قوانین مالیاتی و بخشنامه ها و... بر آنها واقف است و جهت کسب درآمد، تجربیات خود در این حوزه را در اختیار دیگران قرار می دهد و راهنمایی لازم را ارائه می کند. علاوه بر تسلط به قوانین مالیاتی یکی دیگر از وظایف مشاور مالیاتی به روز بودن اطلاعات ایشان از قوانین و بخشنامه ها است.

مشاوره مالیاتی مانند یک پزشک، مجموعه مورد نظر را مورد بررسی و واکاوی مالیاتی قرارمی دهد تا مشکلات به وجود آمده را تسهیل کند و از مشکلات و جرائم مالیاتی آتی جلوگیری کند. به این نکته توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از وقوع مشکلات مالیاتی بهتر است مشاور مالیاتی در کنار مجموعه باشد.

سطوح مهارتی مشاوران مالیاتی مختلف است. یک مشاوره مالیاتی امکان دارد علاوه بر دانش مالیاتی و تسلط بر قوانین، مهارت اجرا و انجام قوانین را به طور عملی و کاربردی نیز داشته داشته باشد. برخی دیگر از مشاوران مالیاتی علاوه بر مهارت های گفته شده در امور مالی و حسابداری نیز مهارت دارند و با اصول حسابداری و استانداردهای حسابداری آشنا هستند. این مهارت ها به دلیل ارتباط زنجیرهای بسیار با اهمیت هستند. اگر مشاورمالیاتی تمام ویژگی های بالا را داشته باشد می تواند به عنوان یک مدیر مالی مسلط به امورمالیاتی به شما خدمت کند.

از چه روشی مشاور مالیاتی استخدام کنیم؟

شما با بررسی شرایط و سطح کسب و کارتان می توانید با مشاوران مالیاتی همکاری داشته باشید. اگر کسب و کار شما علاوه بر حل مشکلات مالیاتی به واحد حسابداری نیاز دارد بهتر است با مشاورمالیاتی که آشنا به امور مالی و حسابداری هست همکاری کنید. بدین ترتیب با استخدام یک نفر می توانید هر دو کار را پوشش دهید. این کار یعنی با یک تیر 2 هدف زدید.

مشاوران مالیاتی حقیقی که به عنوان شخصیتی حقیقی هستند ولی بعضی از مشاوران مالیاتی به عنوان شخصیت حقوقی خدمات خود را ارائه می دهند و آنها را به عنوان شرکت خدمات مالی و مالیاتی یا شرکت حسابداری می شناسیم. این شرکتها یا موسسات خدمات مالی و مالیاتی جامعی از قبیل مشاوره مالیاتی، خدمات حسابداری، خدمات حسابرسی و... را به مشتریان خود ارائه می دهند.

مودیان برای همکاری با مشاور مالیاتی خبره می توانند از همکاران، آشنایان و... پرس و جو نمایند و مشاور مالیاتی مد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین شما در صورت نیاز می توانید برای دریافت خدمات مالیاتی و مالی از قبیل مشاوره مالیاتی، خدمات حسابداری و خدمات حسابرسی و... با ما در ارتباط باشید.

مالیات و اهمیت مشاور مالیاتی 2
مالیات و اهمیت مشاور مالیاتی 3