پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

مخابره سیگنال قدیمی به بازار دلار

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مخابره سیگنال قدیمی به بازار دلار

بررسی سخنان رئیس‌جمهور در نشست اخیر با جمعی از اصحاب رسانه به برخی از تحلیلگران این سیگنال را مخابره کرده که ایران آماده شروع مجدد مذاکرات با غرب است. البته ردپای این تحلیل هنوز به بازار ارز نرسیده و شاخص‌ها درحال سپری کردن روزهای کم‌نوسان خود هستند. اما آیا سیگنال مذاکرات هنوز می‌تواند بر روند معاملات غیررسمی ارز تاثیر بگذارد؟

بازار ارز در هفته‌های اخیر به تعادل رسیده است. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل تعادل بازار دور شدن سیگنال‌های سیاسی منفی از آن است. ریسک‌های سیاسی با تحت تاثیر قرار دادن انتظارات تورمی فعالان بازار زمینه‌ساز ورود تقاضای کاذب به معاملات می‌شود. نتیجه ورود تقاضاهای کاذب ذکر شده نیز باعث رشد نرخ ارز می‌شود. درحال حاضر تحلیلگران نزدیک‌ترین ریسک جریان‌ساز به معاملات را مساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند. چراکه درصورت روی‌کار آمدن نامزد ضد ایرانی و افزایش مجدد تحریم‌های نفتی، ارز‌آوری کشور با اخلال مواجه شده و تراز ارزی به‌هم می‌خورد. البته مساله روی‌کار آمدن دونالد ترامپ نیز خود با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو است و از سوی دیگر این شخص در آخرین اظهارنظرات خود نسبت به بهبود رابطه ایران و آمریکا اظهار امیدواری کرده است.

درمجموع می‌توان گفت تا زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا ریسک‌های مرتبط با این رویداد به بازار مخابره نخواهد شد. دیگر ریسکی که می‌تواند مور توجه فعالان ارزی قرار بگیرد مساله مناقشات نظامی منطقه‌ای است. عدم واکنش بازار به تشدید درگیری‌ها میان یمن و رژیم صهیونیستی نیز نشان می‌دهد که از تاثیرپذیری سابق بازار نسبت به این‌گونه اخبار کاسته شده است. اما در سمت دیگر یعنی در راستای انتشار اخبار مثبت، برخی از تحلیلگران معتقدند که سخنان اخیر رئیس‌جمهور نشان از تمایل ایران به از سرگیری مذاکرات با غرب دارد. البته باید گفت که در ماه‌های گذشته مذاکرات از طریق کشورهای رابط ادامه داشته است. اما سخنان مثبت رئیس‌جمهور درست پیش از نشست سالانه سازمان ملل می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را مخابره کند.

اما آیا این سیگنال‌ها همچنان بر روند معاملات تاثیر می‌گذارد؟ تحلیلگران معتقدند که اخبار مثبت جزئی مانند خبر شروع مذاکرات از طریق رابط و موارد این‌چنینی چندان نمی‌تواند از انتظارات تورمی فعالان بازار بکاهد. چرا که در سال‌های اخیر بارها چنین اخباری منتشر شده و فعالان بازار به نوعی به اخبار این‌چنینی اعتبار نمی‌دهند. اما درصورتی که اخبار مثبت حاکی از گشایش‌های جدید ارزی یا سیاسی باشد مشخصا می‌تواند موجب شروع روند کاهشی در بازار ارز شود. دیروز روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار تهران کم‌نوسان بود. اسکناس دلار بازار آزاد که در معاملات روز سه‌شنبه در رقم 59 هزار و 550 تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته با رشد 100 تومانی به رقم 59 هزار و 650 تومان رسید.

این درحالی است که روند نرخ یورو و پوند در بازار روز چهارشنبه کاهشی بود. یورو با 200 تومان افت نرخ در رقم 66 هزار و 50تومان معامله شد. پوند نیز افت 150 تومانی را تجربه کرد و به رقم 78 هزار و 350 تومان رسید. سکه طلا در روز گذشته با رشد 240 هزار تومانی خود از مرز 44 میلیون تومانی عبور کرد و در رقم 44 میلیون و 180 هزار تومان به فروش رسید.

--> اخبار مرتبط