پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

مذاکره کنندگان با ایران باید برای رفع تحریم ها آمادگی داشته باشند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مذاکره کنندگان با ایران باید برای رفع تحریم ها آمادگی داشته باشند

اردبیل - امام جمعه اردبیل گفت: مذاکره کنندگان با ایران باید بگویند برای عمل به برجام، رفع تحریم‌ها و احترام به امضای ما آمادگی دارند.

اردبیل - امام جمعه اردبیل گفت: مذاکره کنندگان با ایران باید بگویند برای عمل به برجام، رفع تحریم‌ها و احترام به امضای ما آمادگی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به لحن تهدید آمیز کشورهای آمریکایی و اروپایی در دعوت ایران به مذاکره اظهار کرد: این روزها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها با تهدید، ایران را به میز مذاکره دعوت کرده اند در حالی که گاهی می‌گویند وقت به نفع ایران نیست، و یا می‌گویند فرصت در حال اتمام است و گاهی نیز به کشور همسایه می‌گویند برای ایران مشکلاتی ایجاد کنند، مذاکره‌ای که از سر تهدید باشد نتیجه آن از قبل معلوم است.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره یعنی باید در پشت میز مذاکره هر آنچه را که ما می‌گوئیم آن را امضا کنند، تصریح کرد: آنها هنوز نمی‌دانند که زمان تهدید گذشته است از عجایب امور این است که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها این هفته بارها تکرار کردند که برای مذاکره آمادگی کامل دارند، در حالی که باید بگویند ما برای عمل به برجام، رفع تحریم‌ها و برای احترام به امضای خودمان آمادگی داریم

خطیب نماز جمعه اردبیل با بیان اینکه مذاکره کنندگان هیچ پیش شرطی را برای مذاکره با ایران نمی‌پذیرند، بیان کرد: کشور ایران هیچ پیش شرطی ندارد و حرف اول و آخرش فقط عمل آنان به بندهای برجام است و دولت‌هایی که بندهای برجام را پیش شرط نامیده اند از اول سو نیت خود را نشان می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از پاسخ رئیس جمهور به کشورهای آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه ما در مذاکره جدی هستیم، شما هم جدی باشید، یادآور شد: آقای رئیس جمهور جواب شایسته ای به آنها داد و معنای این پاسخ یعنی ما برای سرگرمی و گذراندن وقت و فرصت به پای مذاکره نمی آییم.

آیت الله عاملی تصریح کرد: سوال ملت ما این است که چرا کشورهای توسعه یافته برای محدودیت هسته‌ای و برای خلع سلاح ایران در منطقه چنان حساس هستند که قصد دارند با تهدید ایران را پای مصالحه بیاورند.

وی به تبیین چرایی ایجاد محدودیت برای ایران توسط کشورهای توسعه یافته پرداخت و عنوان کرد: یک علت آن، حساسیت آنها به بمب اتمی است که این سوال پیش می‌آید چرا به اسرائیل حساس نیستند که بمب‌های هسته‌ای بالفعل دارد، پس معلوم می‌شود دنیا با معیار دوگانه و با حق ویژه و با نیت تأمین امنیت اسرائیل اداره می‌شود.

وی دلیل دوم را کارکرد بسیار حیاتی توان هسته‌ای در آینده اقتصادی و امنیتی دنیا عنوان و تصریح کرد: توان هسته‌ای کاربردهای فراوانی دارد که تأمین انرژی از مهمترین آن است و نیز آینده دنیا حذف انرژی فسیلی و حرکت به طرف انرژی پاک، سبز و تجدید پذیر است و نیز در کنار تولید برق و گرمایش کاربرد دارویی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: از حالا لوله‌های بسیار بزرگ نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای پیشرفته به چشم می‌خورد این کشورها آب را با توان هسته‌ای گرم و گرمایش شهرهای بسیار بزرگ را با آن تأمین می‌کنند.

عاملی عنوان کرد: متولیان برجام می‌خواهند با محروم ساختن ایران از سوخت هسته‌ای و انحصار کردن بازار آن ایران را محتاج کنند و سپس همین سوخت را به قیمت خون به ایران بفروشند.

وی افزود: ایران با سابقه عظیم امپراطوری و هیمنه بزرگ تاریخی خیز بزرگی برای بازگشت به عزت قبلی خود برداشته و در این بازگشت از قابلیت‌های ویژه برخوردار است و این امر کشورهای دیگر را نگران می‌کند.

امام جمعه شهر اردبیل همچنین با قدردانی از حضور رئیس جمهور در استان اردبیل تصریح کرد: از ریاست محترم جمهور به خاطر حضور در استان از طرف خودم و اهالی مکرم استان اردبیل تشکر می‌کنم حضور در استان‌ها و ملاقات با اقشار مختلف مردم آشنا شدن با مشکلات منطقه و اهالی و وقوف بر قابلیت‌ها بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این اقدام رئیس جمهور سیره جد او امیرالمومنین (ع) است چرا که آن حضرت در انواع بازارها حاضر می‌شدند بازار خرما فروشان، ماهی فروشان، لباس فروشان و... و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا می‌شدند و برای هر طایفه‌ای مناسب با خودشان موعظه و تذکر می‌دادند و جلوی خلاف‌ها و اجحاف‌ها را می‌گرفتند حتی با خود ریسمان به بازار می‌آوردند تا اگر کسی احتیاج به مساعدت داشت او را یاری کنند.

آیت الله عاملی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور را سبب خیر و برکت استان می‌دانیم، عنوان کرد: سفرهای استانی مقدمه کار اصلی رئیس جمهور است و این سفرها سبب اشراف بر مشکلات و قابلیت‌ها می‌شود و با برنامه‌های میان مدت و دراز مدتی که آقای رئیسی برای معماری اقتصادی ایران دارند تحریم ظالمانه، کرونا و خشکسالی از بین خواهد رفت.