دوشنبه 16 مهر 1403

مراسم روز عرفه در مکان‌های رو باز زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراسم روز عرفه در مکان‌های رو باز زنجان برگزار می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل تبلغات اسلامی استان زنجان گفت: مراسم پر فیض عرفه در مکان‌های رو باز با نظارت کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان و اخذ مجوزها برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سعیدی احمدی روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از بیمار کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به در پیش بودن مراسم روز عرفه افزود: نگرانی ها از بابت 2 قطبی شدن بین عزاداری محرم و بحث سلامت عموم وجود داشت که رییس جمهوری در ستاد ملی کرونا هم به برگزاری عزاداری و توجه به سلامت عموم در فضای کنونی تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: وضعیت بوجود آمده نگرانی هایی را در بین متدین و متولیان مسائل دینی ایجاد کرده بود و به همین دلیل پیرو سخنان رییس جمهوری در این خصوص سازمان تبلیغات اسلامی نیز دربحث عرفه و ماه محرم متناسب با دستورات استانی اعلام شده همکاری های لازم را خواهد داشت.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس برای برگزاری مراسم عرفه در سطح استان و طی فراخوان داده شده شرط انجام این کار فضای آزاد مد نظر قرار گرفته که تا کنون 6 مکان دارای این ویژگی ها در شهر زنجان تعیین شده است.

به گفته این مسؤول، مصلای نماز جمعه، مزار شهدای گمنام واقع در گاوازنگ زنجان، پارک کنار مسجد کوی فرهنگ، حیاط مسجد امام باقر (ع) در اراضی پایین کوه و دیگری حیاط امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر زنجان در نظر گرفته شده که در صورت تایید این مهم انجام خواهد شد.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: بر این اساس 2 مکان روباز در ابهر و در شهرهای صائین قلعه، هیدج و ماهنشان نیز هر کدام یک مکان برای همین منظور تعیین شده که پس از نظارت ها طبق دستورالعمل‌های کرونایی دعای عرفه در آنها برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مراسم معنوی در مکان های روباز حدود 40 روستای استان نیز برگزار می شود که این مهم توسط روحانیون مستقر روستاها، در صورت تایید و تصمیمات ستاد کرونای استان انجام خواهد شد.

حجت الاسلام احمدی افزود: برای برگزاری عزاداری ماه محرم نیز طی جلسات برگزار شده با هیات عزاداری مقرر شد که به دور از تجمعات و در فضای رو باز انجام شود که در این راستا 10 هیات شاخص استان موظف شده اند که طبق این مهم بررسی ها را انجام دهند و علوم پزشکی نیز نظارت داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت مساجد استان در ایام کرونایی نیز گفت: با توجه به بسته بون این مکان ها درصد رعایت پروتکل هایی بهداشتی کمتر از 80 درصد اعلام شده در صورتی که حتی پس از بازگشایی ها نیز پروتکل ها با جدیت و دقت بیشتری رعایت می شد.

این مسؤول ادامه داد: بسته بودن مساجد با توجه به وضعیت کرونایی نامشخص است اما برخی شهرستان های استان وضعیت متفاوتی دارند که می توان در این خصوص بازنگری هایی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 21 روز از تعطیلی مساجد استان سپری می شود اما اولویت سازمان، حفظ سلامت مردم و برگزاری مراسم های مختلف معنوی تابع دستورات ستاد کرونایی استان است.

حجت الاسلام احمدی یادآور شد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تغسیل اموات طبق پروتکل های بهداشتی انجام می گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*