دوشنبه 16 مهر 1403

مراقب تنهایی دانش‌آموزان باشیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراقب تنهایی دانش‌آموزان باشیم

کرمان - ایرنا - همایش مدیران کانون‌های فرهنگی - تربیتی استان کرمان در رفسنجان چند نکته مهم داشت از جمله ضرورت تقویت مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان تا دچار مشکلاتی از جمله آسیب‌های ناشی از تنهایی نشوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان سیرجان، این همایش روز سه شنبه در محل سالن آزادی شهر سرچشمه با حضور رئیس برنامه ریزی امور اداره و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دیگر مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد.

یگانه عزیزی رئیس اداره و فضای پرورشی آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت افزایی دانش آموزان بویژه در ارتباطات با خود و دیگران، بزرگترین بیماری عصر حاضر را تنهایی عنوان و بیان کرد: این بیماری از نداشتن ارتباط موثر نشأت می گیرد؛ ما در جامعه در بحث ساخت لوازم و امکانات سیر صعودی طی می کنیم در حالی که بدرستی نمی توانیم با فرزندمان صحبت و او را درک کنیم.

وی تصریح کرد: فرزند ما نمی تواند با مربی، دوستان، والدینش و غیره بخوبی ارتباط برقرار کند پس پرورش استعدادهای بین فردی دانش آموزان مهم است که اگر دانش آموز بتواند بخوبی بین خود و فرد دیگر ارتباط برقرار کند از تنهایی رنج نمی برد و دچار آسیب های اجتماعی نیز نمی شود.

عزیزی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه های مناسب در اردوگاه های تربیتی دانش آموزان خاطرنشان کرد: اردوگاه دانش آموزی در خوزستان وجود دارد که دارای یکهزار و 130 هکتار است؛ در این اردوگاه مزرعه سلامت دانش آموزی ایجاد شده و به کمک دانش آموزان گیاهانی کشت می شود که هم با انواع گیاهان، نحوه کاشت و مصرف آنها آشنا می شوند و هم این امر در تقویت اقتصاد آینده دانش آموزان موثر است و دانش آموزان یاد می گیرند که با کشت گیاهان می توانند درآمد کسب کنند.

این مسئول آموزشی اظهار کرد: این اردوگاه همچنین به فرودگاه و امکاناتی دیگر مجهز است که با خلاقیت طرح های دارای استاندارد را ایجاد کرده و به خودکفایی رسیده است.

وی گفت: باید عوامل اردوگاه ها و کانون های تربیتی از مکان های دیگر در استان های کشور بازدید و الگوبرداری کنند تا زمینه رشد و ارتقا را پیدا کنند که برای تربیت صحیح دانش آموزان بسیار مفید و حائز اهمیت است.

عزیزی خاطرنشان کرد: طرح توانمندی روان اجتماعی دانش آموزان و مربیان را در دستور کار داریم، باید وارد طرح تحول شویم تا دانش آموزان را در مواجهه با حوادثی همچون سیل، زلزله، کرونا و غیره توانمند کنیم تا خودمراقبتی و حفاظت از خود در برابر حودث را بیاموزند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت فضاهای تربیتی در استان کرمان گفت: این استان بیش از 100 فضای تربیتی و پرورشی دارد که از این تعداد 28 اردوگاه دانش آموزی و 74 کانون فرهنگی و تربیتی است.

عزیزی افزود: کرمان از نظر تربیت و پرورش دانش آموزان از غنی ترین استان ها به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه تربیت دانش آموزانی مقتدر، توانمند و حرفه ای از اهداف اردوگاه های دانش آموزی و کانون های تربیتی است تصریح کرد: برخی دانش آموزان که دچار لغزش می شوند نمی دانند چه مهارت هایی را چگونه بیاموزند و به کار گیرند تا گرفتار لغزش و خطا نشوند.

عزیزی ادامه داد: مهارت ها در اردوگاه ها و کانون های تربیتی باید به گونه ای ارائه شوند که دانش آموزان مقتدر و حرفه ای شوند در این صورت است که آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

اردوگاه های دانش آموزی باید مجهز شوند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان هم در این همایش گفت: در تربیت صحیح دانش آموزان باید اردوگاه های تربیتی مجهز شوند تا در مسیر رشد قرار گیرند.

صدیقه مرادی افزود: باید اردوگاه های دانش آموزی به سینما، آمفی تئاتر، کافی شاپ، آموزشگاه موسیقی و غیره که مخصوص دانش آموزان باشد مجهز شوند.

وی بیان کرد: باید تجهیزات و امکانات وجود داشته باشد تا به صورت هفتگی پذیرای دانش آموزان باشیم و به آنان مهارت های خودمراقبتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی را آموزش دهیم.

مرادی گفت: والدین نیاز دارند که خیال شان از لحاظ ورود فرزندانشان به مکان امن تربیتی راحت باشد.

شهرستان رفسنجان در 100 کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
مراقب تنهایی دانش‌آموزان باشیم 2
مراقب تنهایی دانش‌آموزان باشیم 3