دوشنبه 23 مهر 1403

مراکز اقامتی بهزیستی شاهرود پذیرای بیش از یکهزار تن بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراکز اقامتی بهزیستی شاهرود پذیرای بیش از یکهزار تن بود

شاهرود - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شاهرود با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 1026 تن درمراکز اقامتی میان مدت این شهرستان پذیرش شدند، افزود: درهفت مرکز اقامت این شهرستان تعداد 875 تن مرد و 151 تن زن اقامت داشتند.

مسعود جهان سیر روز پنجشنبه در نشست شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شاهرود، افزود: در استان سمنان 13 مرکز اقامتی میان مدت وجود دارد که از این تعداد 6 مرکز برای آقایان و یک مرکز برای بانوان در شهرستان شاهرود فعال است.

وی مرکز اقامتی بانوان در شاهرود را به عنوان مرکز معین استان خواند و تصریح کرد: براساس دستورالعمل های ابلاغی به علت شیوع ویروس کرونا از چهارم اسفند سال 98 پذیرش جدیدی در این مراکز انجام نشده است.

جهانسیر با اشاره به اینکه هر اقامتگاه دارای مجوز پذیرش 30 تن را دارد، گفت: افراد مراجعه کننده اختیاری و اجباری به این مراکز، اقامتی شبانه روزی به مدت یک ماه دارند.

رییس اداره بهزیستی شاهرود ادامه داد: افراد در هفته نخست اقامت برای سم زدایی در یک اتاق قرنطینه می شوند تا اثرات مواد مخدر از بدن آنان بیرون رود و در ادامه دارو درمانی، مددکاری و روانشناختی بر روی افراد انجام می شود.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا اقدامات پیشگیرانه و درمانی در مراکز اقامتی انجام شده، افزود: اقلام بهداشتی در 2 نوبت به ارزش 13 میلیون ریال و همچنین مبلغ 50 میلیون ریال بابت خرید اقلام ضروری در اختیار هر اقامتگاه قرار گرفته است.

جهانسیر با اشاره به اینکه 2مرکز موسوم به MMP زیر نظر بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعالیت دارند، اظهار داشت: در این مراکز هم افراد به صورت اختیاری مراجعه کرده و داروهای مورد نیاز را تهیه می کنند.

به گفته وی در سال گذشته 242 مرد و 17 زن به مراکز MMP این شهرستان مراجعه کردند.

رییس اداره بهزیستی شاهرود از پذیرش اجباری 90 تن بیمار متجاهر نیز خبر داد و ابراز داشت: این افراد متجاهر توسط نیروی انتظامی از سطح شهر جمع آوری شدند که از این تعداد 54 تن مرد و 36 تن زن بودند.

وی با بیان اینکه علاوه بر هفت مرکز اقامت میان مدت یک مرکز کاهش آسیب در این شهرستان فعال است، اظهار داشت: معتادان کارتن خواب هم در مرکزی به نام " راه سبز" نگهداری می شوند که سال گذشته 144 تن مرد و 18 تن زن در این اقامتگاه پذیرش شدند.

به گفته وی بازگشایی دوباره مراکز اقامتی میان مدت به ابلاغ شیوه نامه های جدید کشوری منوط است.

فرماندار شاهرود هم در این نشست گفت: برای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان سه کمیته درمان و حمایت اجتماعی، آموزش و فرهنگ سازی قبل از اعتیاد و همچنین کمیته مبارزه و مقابله با اعتیاد پیش بینی شده که برای اعضای این کمیته ها ابلاغ صادر می شود.

نادر فخری با بیان اینکه براساس دستورالعمل ها شرح وظایف اعضای کمیته ها تدوین می شود، افزود: نشست کمیته ها باید هر 2 هفته یکبار به طور منظم برگزار شود و تصمیمات در نشست ماهانه شورا مطرح و تصویب گردد.

وی از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان خواست که در نشست شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان حضور مستمر داشته باشند.

معاون استاندار سمنان با بیان اینکه در موضوع آموزش تدوین برنامه دقیق و تحول گرا ضروری است، تصریح کرد: فرد بازپروری شده نباید بعد از ترخیص به حال خود رها شده و حمایت هایی برای اشتغال وی انجام شود.

فخری از شهرداری هم خواست مناطق آلوده در سطح شهر مانند ساختمان های نیمه کاره که محل تجمع معتادان است را شناسایی کرده و به شورا گزارش دهند.

*س_برچسب‌ها_س*