دوشنبه 16 مهر 1403

مرخص اعضای ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری لغو شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرخص اعضای ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری لغو شد

شهرکرد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به در پیش بودن بارندگی‌های مؤثر در استان گفت: در زمان وقوع بارش‌ها، تمامی اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان وشهرستان‌ها باید در محل کار خود حضور داشته باشند و هرگونه مرخصی در این مدت لغو است.

مجید نظری روز پنجشنبه در پنجمین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: با توجه به اخطارها، هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های مؤثر و به نسبت شدید در استان تا پایان وقت یکشنبه هفته آینده، باید فهرست کارکنان دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های خدمات‌رسان نهادهای امدادی و عملیاتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح استانی و شهرستانی آماده و همراه با شماره تلفن و نشانی دقیق آن‌ها به ستاد اعلام شود.

وی افزود: در این راستا فرمانداران شهرستان‌ها به تمامی اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان‌های زیرمجموعه خود آماده‌باش کامل اعلام و نشست‌های شهرستان این ستاد را هر چه سریع‌تر برگزار کنند.

نظری به کسب تجربه‌های موفق از سیل بهار 1398 در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد حداکثر هشت ساعت پس از وقوع بارش‌ها، نسبت به تکمیل فرم‌های 15 گانه و اعلام خسارت‌های احتمالی اقدام کنند.

وی یادآور شد: در این صورت می‌توان برای جذب اعتبارات و کمک‌های ناشی از بروز حوادث احتمالی در کمترین زمان ممکن از طریق منابع ملی اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: نیروهای پلیس‌راه نسبت به تشدید نظارت بر روند اجرایی این محدودیت‌ها و جلوگیری از تردد خودروها از ساعت 21 تا چهار صبح به خصوص در جاده‌های مرزی استان با استان‌های هم‌جوار به‌ویژه در زمان بارندگی اقدام لازم را انجام دهند.

نظری تاکید کرد: بسیاری پیمانکاران فعال در پروژه‌های عمرانی چهارمحال و بختیاری آمادگی خود را برای به‌کارگیری ماشین‌آلات خود در شرایط بحرانی اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود 204 نقطه پرحادثه و مستعد خطر در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد 20 نقطه در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و پل‌های استان حادثه‌خیز اضطراری است.

نظری تصریح کرد: به فرمانداران تاکید شده تا قبل از شروع بارش‌ها نسبت به ساماندهی و مدیریت این نقاط اقدام لازم را انجام دهند تا حادثه‌ای رخ ندهد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: همکاری‌های بین‌بخشی برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی ناشی از این موج بارندگی در استان انجام شده است.

خسرو کیانی تاکید کرد: همچنین هماهنگی لازم با مسوولان ارشد استان‌های همجوار درگیر با این موج بارندگی مانند خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.

وی یادآور شد: در گذشته 70 درصد بارش‌های چهارمحال و بختیاری جامد (برف) و 30 درصد مایع (باران) بود، اما اکنون با تغییر اقلیم، این تناسب به 60 درصد جامد (برف) و 40 درصد مایع (باران) تغییر کرده است.

کیانی تصریح کرد: تغییر اقلیم باعث توزیع نامناسب بارش‌ها و بروز خشک‌سالی‌های مستمر چهارمحال و بختیاری در 12 سال گذشته، جاری شدن سیلاب و بروی خسارت‌هایی در این زمینه شده است.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی متولی در چهارمحال و بختیاری مانند منابع‌طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای نسبت به تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی سدها و بندهای خاکی در استان قبل از آغاز بارش اقدام کنند.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اداره‌کل امور عشایر استان نسبت به خروج سریع‌تر و یا اسکان اضطراری اندک عشایر باقی‌مانده در این استان اقدام لازم را انجام دهد.

کیانی افزود: در این مدت تمامی شهرداران و دهیاران استان باید در کنار سایر اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان فعال و در میدان حضور داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: لایروبی تمامی جوی، جدول و مسیل‌ها در روستاهای استان انجام شده است.

ملک‌محمد محمودیان تصریح کرد: دهیاران روستاهای استان برای مقابله به موقع با هرگونه حادثه احتمالی و تلاش برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از بارندگی آمادگی کامل دارند.

به گزارش ایرنا، یک سامانه بارشی پرقدرت از روز پنجشنبه 6 آذرماه در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود و فعالیت آن تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه دارد که منجر به بارش برف و باران و وقوع کولاک، آذرخش، تندباد و تگرگ در سطح استان خواهد شد.

خشک‌سالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال 1386 آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

*س_برچسب‌ها_س*