یک‌شنبه 15 مهر 1403

مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به قرارداد 700 میلیون تومانی شهرداری زنجان با صدا و سیما و ممنوعیت ثبت‌نام خدمات زیارتی عتبات عالیات برای اربعین حسینی در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان " پول فله‌ای" به موضوع قرارداد 700 میلیون تومانی شهرداری زنجان با صدا و سیما پرداخت و نوشت: لایحه انعقاد قرارداد شهرداری با صداوسیمای مرکز زنجان برای اجرای برنامه‌های مشارکتی به مبلغ 700 میلیون تومان در حالی در صحن علنی شورای شهر مطرح شد که مخالف و موافق‌هایی به همراه داشت ولی در نهایت با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید. این لایحه به پیشنهاد سازمان فرهنگی شهرداری و روابط عمومی مطرح شده است.

برخی بر این باورند که در شرایط فعلی شهرداری، پرداخت 700 میلیون تومان به صداوسیما بدون برنامه و مسیر مشخص هدررفت سرمایه شهرداری محسوب می‌شود چرا که تجربیات گذشته نشان داده قراردادهای این‌چنینی با صداوسیما بازخورد و نتیجه مثبتی در پی نداشته چون برنامه‌ها کیفیت و کارایی لازم را در جذب مخاطب ندارند و بیشتر در زمان‌های مرده روز که دارای کم‌ترین مخاطب است از این رسانه پخش می‌شوند از طرفی چون صداوسیما از بودجه عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کند نباید در امر اطلاع‌رسانی پولی دریافت کند.

کاظم افشارچی، عضو شورای شهر زنجان یکی از منتقدان این لایحه که در صحن علنی نیز به آن رأی موافق نداد معتقد است نباید اعتبار 700 میلیونی کلی و به صورت فله‌ای به صداوسیما تعلق بگیرد بلکه شهرداری به صورت پروژه‌ای با صداوسیما کار کند و هزینه آن را به ازای انجام هر پروژه پرداخت کند.

وی بر این باور است که اولا صداوسیما در قبال اطلاع‌رسانی نباید پول دریافت کند در ثانی اگر بحث فرهنگی و تبلیغات و فرهنگ‌سازی مطرح است می‌تواند به ازای انجام کار هزینه آن را مطالبه کند در این صورت نیز برنامه‌ها باید به جداگانه به صورت پروژه‌ای تعریف شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شود.

این عضو شورای شهر زنجان با تأکید بر این موضوع که برای انجام خبر و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نباید پول درخواست کنند، بیان کرد: برای مثال شهرداری در نظر دارد طرحی را اجرایی کند برای اطلاع مردم صداوسیما باید خبرنگار خود را برای پوشش آن و در جریان گذاشتن همشهریان اعزام کند همانند سایر رسانه‌ها، معنی ندارد برای پرکردن آنتن خود پول دریافت کنند.

وی در واکنش به این سوال که آیا شهرداری همه ساله ملزم به انعقاد قرارداد با صداوسیما است یا خیر؟ عنوان کرد: نه هیچ الزام و یا اجبار قانونی برای شهردار در مورد انعقاد قرارداد با صداوسیما وجود ندارد. شهرداری مذاکره‌ای می‌کند توافقنامه‌ای حاصل می‌شود ولی اگر اعضای شورای شهر به آن رأی ندهند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

پایگاه خبری موج رسا از ممنوعیت ثبت‌نام دفاتر زیارتی عتبات عالیات برای اربعین حسینی خبر داد. مدیر حج و زیارت استان زنجان به موج رسا گفته است: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، تب و تاب حضور افراد در عتبات عالیات افزایش می‌یابد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان اعزام زائران فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ برنامه‌ای برای ثبت‌نام زائران برای حضور در مراسم اربعین حسینی اعلام نشده است، افزود: ثبت نام زائر برای اعزام به عتبات عالیات ممنوع بوده و دفاتر خدمات زیارتی نباید ثبت‌نامی انجام دهند.

این مسئول بیان داشت: در زمینه برنامه‌های اربعین حسینی در سال جاری ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد اربعین تصیمات لازم را اخذ می‌کنند که ممنوعیت سفر به کشور عراق از سوی سازمان اعلام شده است.

پایگاه خبری همدلی زنجان در خبری با عنوان "کلاهبرداری به بهانه استخدام"، از قول رییس پلیس فتا استان زنجان از کلاهبرداری به بهانه استخدام در شرکت‌ها و مراکز دولتی خبر داد و گفت: شهروندان قبل از واریز هرگونه وجه نقد، از صحت و سقم آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی اطمینان حاصل نمایند.

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کار تعدادی از شهروندان، افراد سودجو با درج و انتشار آگهی‌های استخدام شرکت‌ها، ادارات و... در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به‌بهانه جذب نیروی کار پس از جلب اعتماد شهروندان با اخذ مبالغی تحت عنوان هزینه‌های ثبت‌نام یا کاریابی اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند.

وی افزود: شهروندان توجه داشته باشند هرگونه گزینش و استخدام در شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی با شرایط و ضوابط خاص و بر اساس نیازمندهای شغلی آنها از طریق فراخوان‌های عمومی در سایت‌های مربوطه، خبرگزاری‌ها، نشریات محلی، کاریابی‌های معتبر صورت می‌گیرد.

رییس پلیس فتا استان زنجان یادآور شد: شهروندان از واریز هرگونه وجه به حساب اشخاص ناشناس خودداری و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir گزارش نمایند.

*س_برچسب‌ها_س*