جمعه 14 اردیبهشت 1403

مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم!

بهروز عطایی سرمربی مازندرانی فولاد سیرجان که دهمین قهرمانی خود در والیبال را جشن گرفت می‌گوید به تیم ملی بازخواهد گشت تا کار نیمه تمام خود را تمام کند.

به گزارش "ورزش سه"، بهروز عطایی با کسب سومین عنوان قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران به عنوان سرمربی آنهم در سال بعد از کنار گذارده شدن از هدایت تیم ملی با چاشنی انتقادهای خرد کننده بیشمار و بعضا غیرمنصفانه، موفق شد پنجمین قهرمانی در ایران و دهمین قهرمانی مهم زندگی خود را در فروردین 1403 و قامت سرمربی جشن بگیرد.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که بعد از مدتها سکوت و تحریم هر نوع اظهار نظر رسانه ای به صورت اختصاصی سکوتش را با ورزش سه شکست، دو قهرمانی لیگ برتر را با عنوان بازیکن و هشت قهرمانی را به عنوان سرمربی در لیگ دسته یک کشور، لیگ برتر ایران و همچنین همراه تیم های جوانان و ملی بزرگسالان جشن گرفته است.

بهروز عطایی که 14 دی 1349 به دنیا آمده زمان بازیکنی در پست سرعتی زن و دفاع وسط، پای تور والیبال بازی می کرد و پیراهن تیم های فجر آمل، جانبازان و نارنجستان مازندران، پاس، پرسپیولیس و پیکان تهران، لوله سازی اهواز، پاس بهشهر و فرمانداری مهاباد را برتن کرد و از سال 1366 تا 1374 لباس تیم های جوانان، امید و بزرگسالان ایران را پوشید.

1386 و دانشگاه آزاد مازندران جایی بود که قبای سرمربیگری برتن بهروز عطایی در رقابتهای لیگ دسته یک ایران جای گرفت، سال بعد کاله مازندران را برای اولین بار در همین رقابتها قهرمان کرد و به لیگ برتر ایران آورد تا این تیم را هم قهرمان بالاترین سطح والیبال ایران کند و هم جام باشگاههای آسیا.

اوج هنر مربیگری بهروز عطایی در والیبال با سه رکورد بینظیر، دست نیافتنی و غیر قابل تغییر به عنوان سرمربی تیم جوانان و ملی بزرگسالان ایران رقم خورد؛ جایی که اولین قهرمانی های ایران با یک سرمربی ایرانی در سه جام بسیار مهم رقم خورد و در دو جام ملتها و بازیهای آسیایی تیم ملی بزرگسالان قبل از آن تنها با مربیان خارجی جام قهرمانی و مدال طلا را تصاحب کرده بود:

اولین قهرمانی تاریخ جوانان ایران در جهان 2019 اولین قهرمانی در جام ملتهای 2021 آسیا اولین قهرمانی در بازیهای آسیایی 2022 هانگژو

به نظر خیلی ها به انتظار نشسته بودند تا بهروز عطایی بعد از کنار گذاشته شدن از سرمربیگری تیم ملی در ایران قهرمان نشود تا او را کامل له کنند. من هم چنین احساسی داشتم برای همین با مصاحبه نکردن، سکوت و حرف نزدن سعی کردم خودکنترلی داشته باشم تا به شرایط غیرمنصفانه دامن زده نشود. تنها به هدف تیم فکر کردم و آن چیزی که ترسیم کرده بودم، همت بچه ها و مجموعه باعث شد به هدف برسیم.

یک جور تسویه حساب با زمانی که سرمربی تیم ملی بودی؟ دقیقا بعضی خیلی تمایل نداشتند که ما خوب نتیجه بگیریم و می خواستند ثابت کنند که نتایج آخر تیم ملی از عدم توانایی یک جریان یا این آدم یعنی بهروز عطایی بود.

چه اتفاقی افتاد که به دهمین قهرمانی تاریخ زندگی ات اینبار بار با فولاد سیرجان رسیدی آنهم با شکست تیم قدرتمند شهداب یزد به عنوان مدافع عنوان قهرمانی. یک سری بازیکن با انگیزه، باشگاهی ایده آل با مدیریت خوب دکتر ابراهیمی و کمکهای آقای فیض بخشان، سرپرستی چون آقای شریف، کادرفنی زحمت کشی که کمک حال من بودند، کاپیتانی تمام عیار و البته رقیبان و تیم های قدرتمند و پرتلاشی که انگیزه ما را برای بهتر و بهتر کار کردن بالا می بردند. من همیشه گفته ام و معتقدم تیم قهرمان باید تیم خیلی خوبی باشد و این در دنیا ثابت شده اما باشگاههای خیلی خوب دیگه ای هم هستند که قهرمان نمی شوند و اینجا تفاوتها مشخص می شود، این تیم ها با خوب و توانمند بودن مثل شهداب یزد ما را برای قهرمانی کمک کردند.

به نظر با نوع جوابهایت انگار از سطح کیفی و فنی لیگ راضی هستی و آن را بالا می دانی. در رقابتهای پلی آف از شش بازی چهار مسابقه را 3 بر 2 بردیم و این توانمندی تیم ها و رقیبان را نشان می دهد که به شدت قابل احترام است. من حتی از بردن تیم ها در مرحله مقدماتی احساس نگرانی می کردم چون می دانستم در مراحل بالاتر و حذفی بازیها سخت تر می شود و انگیزه ها هم متفاوت، شهداب واقعا مجموعه و تیم قدرتمندی بود بازیکنان بزرگی چون مسعود غلامی که می درخشید یا میثم صالحی و محمدرضا حضرت پور یا بازیکنان خارجی خیلی خوب، ما هم قدرتمند بودیم و وجود رقبای قوی باعث شد عملکرد بچه ها متفاوت باشد. از 31 بازی لیگ 25 بازی را بردیم و این آمار قابل بررسی است که سطح لیگ با کیفیتی بالا قابل دفاع بوده، چهار تیم فولاد سیرجان، شهداب یزد، پیکان و ارومیه در مرحله پایانی درخشیدند، ما از 10 بازی توانستیم 9 بازی را ببریم و یعنی عملکردی متفاوت که حقانیت ما را برای قهرمانی به اثبات می رساند البته با احترام کامل به رقیبان. برسیم به یک نام بزرگ یعنی کاپیتان تیمت و تیم ملی یعنی سیدمحمد موسوی رهبر و فرمانده ای تمام عیار در زمین، در مرحله مقدماتی خیلی خوب بازی می کرد اما در پلی آف و مراحل پایانی فرمانده و رهبری تمام عیار بود که جریان بازی را تغییر می داد.

تعارف ندارم حتی برای من کمک فنی بود، او را فرمانده تمام عیاری می دانم که هر مربی آرزو دارد چنین بازیکنی را در ترکیب خود داشته باشد. سیدمحمد موسوی خیلی خوب بلد است در زمین مدیریت کند و آرامش را به تیم هدیه دهد. باید بگویم او کابوسی بود برای رقبا.

وقت پرسیدن سوالی است که می دانم کلی جنجال در پی دارد اما باید پرسیده شود آیا باز به سرمربیگری دوباره تیم ملی والیبال ایران فکر می کنی؟ قطعا فکر می کنم، کار برای من ناتمام مانده که به تمام کردن آن می اندیشم، البته الان نه شرایط موجود است و نه من انگیزه لازم را دارم. تیم ملی نیاز به ساختار جدیدی با مجری گری فدراسیون دارد و باید ساختار گذشته تغییر کند. آرزو هر مربی حضور در تیم ملی است، به موقع و در زمان مناسب باز به تیم ملی نگاه خواهم کرد تا کار نیمه تمام خودم را تمام کنم.

و این کار نیمه تمام؟!

کار نیمه تمام نمایش بهترین عملکرد در المپیک است، نگاه من این است که بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشیم نه تنها فقط حضور و کسب سهمیه، اگر بتوانم روزی این مهم را محقق کنم بی شک به تیم ملی فکر می کنم.

به نظرت به المپیک 2024 به پاریس خواهیم رسید؟

خیلی سخت است اما روی کاغذ می شود هر چند احتمال و عدد تحقق آن کوچک ترسیم شود باید در لیگ ملتها عملکرد و کیفیت خیلی خوبی داشته باشیم. کارشناس، منتقد، صاحب نظران و مفسر باید دیدگاه متفاوتی نسبت به علاقمندان پرشور والیبال داشته باشند مشکل اینجاست که نگاه برخی کارشناسان و صاحب نظران مثل علاقمندان به والیبال است. والیبال ما در حال حاضر دچار چالش و گذار شده است که باید تحمل کرد و تغییر ساختار را در دستور کار قرار داد آنهم با تلاش مضاعف و پیشه کردن صبر و احساسی عمل نکردن. باختهای ژاپن از سال 2011 و 2012 به ما شروع شد چون در دوران گذار قرار گرفت و این اتفاق را هفت هشت سال تحمل کرد. بردهای ژاپن از 2018 و 2019 مقابل ما شروع شد، به این آمار توجه کنید مربی های خارجی قبل از من که سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشتند با حضور همه ستاره ها از چهار بازی سه بازی را به ژاپن باختند. در لیگ ملتهای 2021 آلکنو با تیم ملی 3-1 به ژاپن باخت در المپیک 2022 توکیو هم 3-2 به ژاپن بازی را واگذار کردیم.

پس الان ما از نظر تو حریف ژاپن نمی شویم. در حال حاضر والیبال ما وارد دوران گذار شده است و بی تعارف تیم ملی ما امروز حریف ژاپن نمی شود اینکه بگوییم ژاپن را می بریم شعاری بیش نیست. بردن و شکست دادن ژاپن در حال حاضر کار آسانی نیست به خصوص با از دست دادن ستاره های بزرگی چون سعید معروف و مابقی. باید با حوصله پیش برویم و فدراسیوت والیبال بدون کارهای احساسی و شعار برنامه های درازمدت را تزریق کند.

یعنی والیبال ما با افت فاحش مواجه شده است؟ ما پتانسیل، ریشه و اساس کار را در والیبال کشورمان به خوبی داریم اما اینکه امسال یا سال بعد بخواهیم دوباره تیم اول آسیا شویم فقط شعار است. اما در سالهای آینده می توانیم و این توانایی وجود دارد که بتوانیم اول آسیا باشیم، کمیته های فدراسیون به ویژه کمیته فنی باید مستدل باشد شک نکنید که کلی گویی کمک کننده نیست و باید دوران گذار را پشت سر بگذاریم.

قهرمانی های بهروز عطایی در والیبال: قهرمانی 1378 لیگ برتر پیکان تهران بازیکن قهرمانی 1380 لیگ برتر پیکان تهران بازیکن قهرمانی 1378 دسته یک کاله مازندران سرمربی قهرمانی 1390 لیگ برتر کاله مازندران سرمربی قهرمانی 1391 لیگ برتر کاله مازندران سرمربی قهرمانی1392 باشگاه آسیا کاله مازندران سرمربی قهرمانی1403 لیگ برتر فولاد سیرجان سرمربی قهرمانی 2019 جوانان جهان سرمربی قهرمانی ملتهای 2021 آسیا سرمربی بازیهای آسیایی 2022 هانگژو سرمربی

پوریا تابان

مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم! 2
مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم! 3
مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم! 4
مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم! 5
مصاحبه مفصل با سرمربی قهرمان ایران؛/ عطایی: یک روز به تیم ملی برمی‌گردم! 6