شنبه 8 اردیبهشت 1403

معرفی دبیر سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
معرفی دبیر سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران

مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با صدور حکمی، مینا صدری را به‌عنوان دبیر و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد هنری منصوب کرد.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران با صدور حکمی، مینا صدری هنرمند شناخته‌شده عرصه نگارگری و مجسمه‌سازی را به‌عنوان دبیر و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد هنری منصوب کرد.

این نخستین بار است که یک بانوی هنرمند به عنوان دبیر رویدادی ملی در عرصه هنر‌های تجسمی منصوب می‌شود.

در حکم خراسانی‌زاده خطاب به صدری آمده است:

«آینده درخشان ایران اسلامی، نیازمند نقش‌آفرینی هنرمندانی چیره‌دست، خلاق، پرانگیزه و آشنا به آداب و فنون است که با تولید هنرمندانه آثار هنری مبتنی بر حقیقت، پیشران حرکت عمومی مردم به سوی آرمان‌های والای انقلاب اسلامی باشند و نور ایمان و امید را برای مردمان سرزمین پرافتخارشان و برای تمام حقیقت‌جویان جهان، به ارمغان آورند.

از این منظر، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، بستری بی‌بدیل در تعامل چهره به چهره و آموزش استاد - شاگردی به نسل آینده هنرمندان عرصه‌های تجسمی کشور است که با نگاه راهبردی درست، سیاستگذاری دقیق و جهت‌دهی مناسب، می‌تواند برای آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثرتر از قبل باشد؛ لذا بدین وسیله سرکار عالی به واسطه تخصص، دانش و دغدغه‌ای که در این زمینه دارید، به عنوان دبیر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران منصوب می‌شوید.

امیدوارم ذیل عنایات پروردگار متعال و توجهات حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، بر اساس رویکرد‌های کلانی که توسط شورای محترم سیاستگذاری تعیین می‌گردد، در برپایی این رویداد مهم و آینده‌ساز، موفق و پیروز باشید.»

مینا صدری دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه شاهد، درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشیار دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران است.

او در سال 1401 به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی در رشته نگارگری معرفی شد. صدری همچنین در عرصه مجسمه‌سازی نیز فعالیت جدی دارد و تاکنون موفق به کسب جوایز مختلفی از دوسالانه‌های نگارگری، جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و جشنواره بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه شده است.

این هنرمند در کنار فعالیت‌های هنری مانند برگزاری نمایشگاه در ایران و خارج از کشور و نیز برپایی کارگاه‌های گوناگون هنری، پژوهش‌ها و تألیفات متعددی را در مجلات علمی پژوهشی و انتشارات معتبر به چاپ رسانده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های "عجایب‌نگاری"، "خمسه‌نگاری"، "نگاره‌های پندآموز"، "شاهنامه‌نگاری"، "نگاره‌های عرفانی"، "آسیب‌شناسی آموزش هنر‌های سنتی در دوران معاصر" و نیز ناظر کیفی کتاب "شناخت پوشاک ایرانی زنان" اشاره کرد.

همچنین، مقالات گوناگونی نیز از ا‌ین هنرمند به چاپ رسیده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به: "گونه‌شناسی موجودات عجیب در نسخه عجایب المخلوقات طوسی (قرن 6 ه. ق) "، "مقایسه نظام ترکیب‌بندی سه نگاره رزم از سه مکتب در نسخه خمسه نظامی 1442 م. / 846 ه. ق"، مطالعه و بررسی اهریمن و دیو در شاهنامه فردوسی"، "محتوا و قالب در آثار منتخب بانوان نگارگر انقلاب اسلامی"، "ترجمان تصویری صور خیال ادبی در شش نگاره شاهنامه تهماسبی"، "ریخت‌شناسی خواب‌نگاره‌های شاهنامه تهماسبی بر اساس نظریه پراپ"، "چالش در کارکرد تربیتی هنر‌های سنتی در مواجه با نظام آموزشی معاصر (غرب) "، "پژوهشی بر ارتباط موضوعی نقوش بکار رفته بر سطوح ابنیه با متن ادبی آن‌ها در نگاره‌های شاهنامه شاه تهماسب"، "تأثیر ادبیات عرفانی بر نگارگری مکتب هرات (قرن نهم) "، "نظام آموزش در خوشنویسی"، "صورت و معنا در هنر دینی"، "بررسی تطبیقی برخی از ویژگی‌های نگارگری با نقش‌برجسته‌های تخت‌جمشید"، "نقد کتاب چین و هنر‌های اسلامی"، "جلوه مقام‌های عرفانی در آثار کمال‌الدین بهزاد"، " مقام‌های عرفانی در آثار کمال‌الدین بهزاد" و "نگاره‌های عرفانی" اشاره کرد.

صدری در امور اجراییِ هنری نیز فعالیت‌های گوناگونی داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به عضویت در شورای سیاستگذاری و دبیری بخش نگارگری چهاردهمین و پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، مدیریت گروه نقاشی و مجسمه‌سازی پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران، عضویت در شورای ارزشیابی هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی، عضویت در کمیته طراحی و تدوین رشته‌های دانشگاه هنر‌های اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان، دبیر بخش نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنر مقاومت و... اشاره کرد. محمد خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، پیش از این نیز، با صدور احکام جداگانه‌ای اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد هنری را منصوب کرده بود.

گفتنی است که سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی