یک‌شنبه 27 خرداد 1403

مقام مصری: اسرائیل مذاکرات آتش‌بس غزه را ناکام گذاشت

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مقام مصری: اسرائیل مذاکرات آتش‌بس غزه را ناکام گذاشت

رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مذاکرات با جنبش حماس را مختل کرد، گفت میانجی‌گری مصر با اصرار واشنگتن و تل‌آویو انجام شد.

به گزارش مشرق، «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاع‌رسانی مصر با بیان اینکه «اسرائیل مسئول شکست مذاکرات با جنبش حماس است» تاکید کرد: «فرار اسرائیل، این مذاکرات را به مرحله خطرناکی رساند.»

رشوان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: «تردید اسرائیل در مورد میانجیگری‌های مصر و قطر بخشی از این فرار محسوب می‌شود که با هدف محقق کردن منافع سیاسی خاصی انجام می شود.»

رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر در ادامه تاکید کرد: «موضع‌گیری‌های مصر و قطر جانبدارانه نبوده بلکه متعهد به قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های بین‌المللی، منافع ملی، عربی و فلسطینی و امنیت ملی مصر است.»

این مسوول مصری در ادامه این مصاحبه به شکلی صریح و نه تلویحی رژیم صهیونیستی را متهم کرد که مسوول به بن‌بست رسیدن مذاکرات است.

او گفت: «کسی که منجر به این مذاکرات شد، کسی است که امروز حمله علیه شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرده است».

رشوان با اشاره به اینکه «میانجیگری مصر در این درگیری پس از پافشاری 2 طرف آمریکایی و اسرائیلی انجام شد»، تاکید کرد: «صحبت‌های تل‌آویو درباره تغییرات اعمال شده توسط قاهره در پیش‌نویس پیشنهاد اخیر نادرست است چراکه ویلیام برنز، رئیس سیا و میانجی‌های قطری پیش از ارائه این پیش‌نویس به طرف اسرائیلی، آن را مشاهده کردند».

رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر افزود: «سکوت آمریکا در خصوص دروغ‌هایی که شبکه سی‌ان‌ان منتشر کرد، قابل درک نیست، قاهره این شبکه خبری را برای انتشار این مطلب از زبان یک مسوول آمریکایی یا اسرائیلی به چالش کشید».

سی‌ان‌ان آمریکا مدعی شده بود سازمان اطلاعات مصر بدون اطلاع تل‌آویو، دوحه و واشنگتن، مفاد توافق آتش‌بس در غزه که رژیم صهیونیستی و حماس با آن موافقت کرده بودند را تغییر داد.

رشوان افزود سکوت آمریکا در برابر این دروغ‌ها بخشی از سکوت این کشور در قبال عملیات رفح محسوب می شود که در طول چند هفته گذشته مدعی بوده که مخالف آن است و این سکوت با اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور که گفت «آنچه در غزه در حال وقوع است نسل‌کشی نیست»، همخوانی دارد.

این مسوول مصری تاکید کرد: «موضع‌گیری آمریکا تنها منافع این کشور را به خطر نمی‌اندازد، بلکه منافع کل منطقه را تهدید می‌کند؛ آنچه اکنون در حال انجام است بخشی از عملیات گسترده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای ضربه زدن به مواضع مصر و کشورهای عربی است.»

رشوان با اشاره ضمنی به خروج کامل قاهره از روند میانجیگری‌ها گفت: «اقدامات فعلی اسرائیل موجب پیچیده شدن اوضاع در کل منطقه خواهد شد و احتمالاً مصر را به عقب‌نشینی کامل از مذاکرات سوق می‌دهد. سوء استفاده اسرائیل از صبر و شکیبایی مصر و تلاش‌های این کشور برای حفظ صلح، بازی خطرناکی محسوب می‌شود».

او همچنین گفت: «مصر هرگز نمی‌تواند میان دو طرفی میانجیگری کند که یکی از آن‌ها درباره موضعگیری‌هایش تردید دارد».

رشوان در پایان یادآور شد «مصر بیشترین حمایت از مسئله فلسطین را در میان کشورهای عربی داشته و برای آن وارد جنگ هایی شده است، عقب نشینی قاهره از مذاکرات به معنای دست برداشتن از مواضع ثابت خود درباره مسئله فلسطین نیست.

منبع: ایسنا