شنبه 7 مهر 1403

ملخ صحرایی به خراسان رضوی رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ملخ صحرایی به خراسان رضوی رسید

مشهد - ایرنا - مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مشاهده و مبارزه با آفت ملخ صحرایی (مهاجر) در این استان خبر داد.

فاطمه حلاج‌نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان خلیل‌آباد این استان در وسعت پنج هکتار انجام شده که البته تراکم آن بسیار اندک بوده است.

وی ادامه داد: تراکم شیوع این آفت بسیار کم است و با توجه به نگرانی از تخم‌گذاری و ازدیاد آفت، مبارزه در سطح بیشتری در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر اساس پایش‌های انجام شده در هر 10 متر یک ملخ بالغ در شهرستان خلیل‌آباد مشاهده شده که میزان کمی است اما با توجه به اینکه نمی‌خواستیم ملخ به مرحله تخم‌ریزی برسد مبارزه با این آفت را شروع کرده‌ایم.

حلاج نیا افزود: شهرستانهای جنوبی خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد و بردسکن در این زمینه باید هوشیاری کامل داشته باشند و به محض مشاهده ملخ زرد یاهمان ملخ صحرایی مراتب را به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان خود اعلام کنند.

وی با بیان این که مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان جنوبی در حال انجام است ادامه داد: هفته گذشته یک تیم کارشناسی از این استان برای اطلاع از وضعیت و بررسی سطح مبارزه به خراسان‌جنوبی اعزام شد.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید. در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند. پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود هجوم ملخ می‌تواند تهدید جدی برای زمین های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد. ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند. دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و 363 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*