جمعه 31 فروردین 1403

مُهر نارضایتی بر اقدامات مسئولان برای کاهش ترافیک / شناورسازی ساعات اداری بی تاثیر بود!

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مُهر نارضایتی بر اقدامات مسئولان برای کاهش ترافیک / شناورسازی ساعات اداری بی تاثیر بود!

با توجه به طرح‌های اجرایی و تاکید مسئولان بر کاهش ترافیک در روزهای ابتدایی مهر اما همچنان شاهد ترافیک در شهر تهران هستیم.

هرساله با بازگشایی مدارس، تهران رنگ و بوی خاصی به خود می گرفت اما با ورود ویروس کرونا، این اتفاق به مرور کمرنگ تر شد و تا جایی که تخته سیاه و کلاس درس جای خود را به آموزش مجازی داد و کم و بیش برخی از دانش آموزان از این کار ناراضی بودند اما امسال با اعلام مسئولان وزارت کشور و وزارت بهداشت مقرر شد که تمام مقاطع به صورت حضوری آموزش ببینند! البته نگرانی هایی هم در این خصوص وجود داشت، برای مثال مسئولان پلیس راهور و مدیریت شهری پایتخت دغدغه هایی همچون افزایش ترافیک در سطح شهر تهران را بارها به گوش رسانه ها و مردم رساندند.

از اوایل شهریور طرح ها و برنامه هایی برای کاهش ترافیک در ماه مهر اعلام می شد و معلوم نبود که این برنامه ها تا چه مقدار می توانند برای شهر و مردم تاثیرگذار باشند و متاسفانه بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور، 8 برابر ظرفیت معابر تهران خودرو وجود دارد و اجرای برنامه و تصمیم گیری ها باید خیلی دقیق باشد؛ طولی نکشید که طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات در تهران برای ماه مهر تصویب شد و در همان روز یعنی 13 شهریور، منصوری استاندار تهران اعلام کرد که با اجرای این تمهیدات تا حدود 30 درصد از مشکل ترافیک رفع می شود البته اقدامات بلندمدت نیز همچون نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل ریلی باید دنبال شود و سرعت بگیرد.

اول مهر فرا رسید و متاسفانه در همان اول کار با توجه به شناورسازی ساعات ادارات با ترافیک سنگینی مواجه شدیم و با روزهای عادی هیچ تفاوتی نمی کرد حتی درباره این موضوع، محمدرضا شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد که در سطح شهر 15 درصد افزایش ترافیک داشته ایم و در خصوص شناور شدن ساعات کار، اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است! این موضوع را از پلیس راهور تهران جویا شدیم اما به ما پاسخی ندادند و اعلام کردند که روز شنبه هفته آینده درباره چنین موضوعی صحبت خواهیم کرد.

طرح‌های اجرایی ترافیک آزمون و خطاست

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: 15 درصد ترافیک شاید در نگاه اول طبیعی باشد، اما در روز اول مهر تمام مدارس قطعا فعال نشدند و هفته آینده باید انتظار ترافیک سنگین تری را داشته باشیم همچنین بزرگراه‌ها و معابر ما با محدودیت روبرو هستند و نمی‌توان تغییری در آن‌ها ایجاد کرد و شدنی نیست.

وی افزود: ترافیک را باید مدیریت کرد و طرح‌های اجرایی آزمون و خطاست و مشخص نیست که جواب بدهد یا خیر.

ناصر امانی عضو دیگر شورا معتقد است که افزایش ساعت طرح ترافیک و شناور شدن ساعات اداری، هیچ تاثیری بر کاهش ترافیک در پایتخت نداشته است.

قبل از شروع ماه مهر، مدیریت شهری و سازمان اتوبوسرانی تهران وعده ورود اتوبوس هایی را به ناوگان حمل و نقل عمومی داده بودند اما انگار این وعده هم به نتیجه نرسیده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: امیدوار بودیم برای ماه مهر تعدادی اتوبوس به ناوگان اضافه شود اما این مهم انجام نشد. تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شده اما آنچه دوست داشتیم نشد و هم سازنده‌ها باید اتوبوس بسازند.

وی افزود: قاعدتا امسال ترافیک شدیدی را با بازگشایی مدارس شاهد هستیم چرا که بعد از دو سال از محدودیت‌های کرونایی مدارس قرار است به صورت حضوری بازگشایی شود و این سبب می‌شود که هم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی و هم حمل و نقل شخصی افزایش یابد.

تناقضات در دادن وعده و اجرایی شدن آن انگار تمامی ندارد؛ لازم است مسئولان مربوطه همچون پلیس راهور، اتوبوسرانی و مدیریت شهری دست از دادن وعده و پیش بینی طرح هایی که به گفته خودشان آزمون و خطاست بردارند و به فکر راه حلی اساسی باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به این طرح های سطحی و پیش پا افتاده، همچنان تاثیری بر کاهش ترافیک شهر تهران نبینیم و تا پایان سال تحصیلی باز هم مردم با این گره کور دست و پنجه نرم کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری
مُهر نارضایتی بر اقدامات مسئولان برای کاهش ترافیک / شناورسازی ساعات اداری بی تاثیر بود! 2
مُهر نارضایتی بر اقدامات مسئولان برای کاهش ترافیک / شناورسازی ساعات اداری بی تاثیر بود! 3
مُهر نارضایتی بر اقدامات مسئولان برای کاهش ترافیک / شناورسازی ساعات اداری بی تاثیر بود! 4