جمعه 28 اردیبهشت 1403

موافقت با یارانه نان و دارو / مجلس حرف آخر را زد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
موافقت با یارانه نان و دارو / مجلس حرف آخر را زد

در جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 را درباره جدول 14 در خصوص هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند.

پیروزی در جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، تصویب کردند که ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه 1403 که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود، در دستور کار نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح امروز (سه‌شنبه - 11 اردیبهشت) نیز قرار دارد.

در نهایت پس از اظهارات موافق و مخالف در جلسه، نمایندگان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول 14 درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع 213 نماینده حاضر با 156 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403- در این جلسه علنی گفت:

همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که 315همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد 10 درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه 20 درصد بود و به 30 درصد افزایش پیدا کرد.

42 همت برای کمیته امداد، 23 همت برای بهزیستی، 143 همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت 74 هزار و 900 میلیارد در نظر گرفته شد.

مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول 14 است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

قالیباف: مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در این جلسه گفت:

در جدول 14 بودجه 74 همت برای بخش دارو در نظر گرفته شده که در این جدول نرخ تسعیر ارز برای این بخش به طور دقیق مشخص نشده است.

توضیحات منظور در این باره کاملاً روشن است. وقتی مبنای تخصیص ارز به دارو ارز ترجیحی است به جای 74 همت در جدول هدفمندی باید 180 همت اعتبار برای این بخش پیش بینی شود، مگر اینکه سطح خرید و پشتیبانی از دارو کاهش پیدا کند و این به این معنا است که قیمت دارو افزایش پیدا کند.

اگر 180 همت برای بحث دارو اعتبار پیش بینی نشود در میانه راه ارز تامین نمی‌شود و یا یارانه تبدیل تصعیر جبران ریالی آن نمی‌شود از این رو درخواست ما این است که دارو با مشکل مواجه نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: اعتبارات تامین دارو به 75 همت رسید

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به ابهام مطرح شده از سوی رئیس مجلس مبنی بر اینکه در جدول 14 بودجه 74 همت برای بخش دارو در نظر گرفته شده که در این جدول نرخ تسعیر ارز برای این بخش به طور دقیق مشخص نشده است، پاسخ داد. او گفت:

در ارتباط با تامین دارو و دارویار مابه التفاوت نرخ ارز دارو به صورت یارانه‌ای توسط دولت تامین می‌شود که این کار در قالب جدول هدفمندی یارانه‌ها انجام خواهد شد.

عددی که ما امسال برای این بخش پیش بینی کرده‌ایم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و مبنای کار ما برای تامین ارز برای دارو همان نرخ مصوب کالاهای اساسی است که در بخش اول بودجه تصویب شده که دارو و کالاهای اساسی از محل نرخ ارز ترجیحی توسط کارگروهی که در قانون تعیین شده، تخصیص داده می‌شود.

دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مبنای ما برای تامین ارز دارو نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود لذا سازوکار در بخش اول بودجه به تصویب رسیده و ما به آن عمل می‌کنیم.

همانطور که سال گذشته عمل شد کار در دو قسمت پیش می‌رود یکی باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولید کنندگان بدهد و قسمت دوم مابه‌التفاوت نرخ ارز است لذا ما سازوکار سال گذشته را عینا برای دارو امسال اجرا می‌کنیم. از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود 75 همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم.

هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو

قالیباف، رئیس مجلس در ادامه بیان کرد:

این صحبت‌ها بدان معناست که بانک مرکزی مبنا را 28 هزار و 500 می‌گذارد و بخشی از اقدام در راستای سیاست‌های حمایتی با نرخ 4200 تومان است و دولت مابه‌التفاوت ریال با بانک مرکزی را تامین می‌کند.

این موضوع را همین جا می‌گویم اگر دولت 180 همت برای دارو پیش‌بینی نکند، وضعیت مثل پارسال می‌شود که ارز تامین نشده یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود. نتیجه هم مشکل در بازار دارو است.

دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک نیز مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

منظور: مدیریت یارانه دارو از اولویت‌های اصلی دولت است

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مجددا توضیح داد:

مدیریت یارانه دارو مثل بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است که ما آن را تامین می‌کنیم سال گذشته عملکرد در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم.

سازوکار تخصیص هم همان چیزی است که مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه تصویب کرده است.