شنبه 6 مرداد 1403

موضع رسمی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره انتخابات 1402

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
موضع رسمی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره انتخابات 1402

تشکل اصلاح طلب مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از ارائه لیست انتخاباتی برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبهه اصلاحات ایران در کنال تلگرامی خود نوشت: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای درباره انتخابات 11 اسفند ضمن انتقاد به رویکرد تنگ نظرانه حاکمیت اعلام کرد که از دادن فهرست برای معرفی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی معذور است.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی (ع) به مالک اشتر فرمود: ستون دین و مایه اجتماع مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم‌اند؛ پس، باید توجه تو به آنان باشد و رضایت آنان را به‌دست آوری.

بنا بر سیره و سخن امیرالمؤمنین (ع)، مردم در تشکیل حکومت بیشترین نقش را دارند و جلب رضایت آنان باید سرلوحه سیاست‌گذاری حاکمان باشد. بر اساس اصول متعدد قانون اساسی و سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز میزان، رأی ملت است؛ اما سال‌هاست شیوه حکمرانی به‌گونه‌ای است که حاکمیتِ مردم به حاشیه رانده شده و دایره انتخابشان محدود گشته است. در چند انتخابات گذشته، مردم به امید اینکه روزنه‌ای گشوده و مشکلات کشور حل شود، به صندوق‌های رأی روآوردند؛ اما نهادهای حکومتی با اعمال سلیقه و نگاهی تنگ‌نظرانه، هر بار عرصه را بر انتخاب مردم تنگ‌تر کردند، تا جایی که اکنون می‌توان گفت انتخابات معنای خود را از دست داده و نتیجه این رویکرد، برآمدن دولت و مجلسی ناکارآمد شده است. علاوه براین، توان نهادهای انتخابی، تقنینی و اجرایی نیز محدود و انتخاب‌های مردم کم‌اثر شده است. در نتیجه، اکنون کشور با انبوهی از مشکلات درهم تنیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی و زیست‌محیطی مواجه است و با جمعیت انبوه تهیدستان، کاهش شدید رفاه ملی، نابرابری شدید، زیرپاگذاردن حقوق شهروندی، فساد گسترده، تضییقات سیاسی، مشکلات اجتماعی و نبود اطمینان به آینده درگیر است.

در دور جدید انتخابات، رویکرد تنگ‌نظرانه‌تر از گذشته با عنوان خالص‌سازی موجب اعمال محدودیت گسترده‌تر شده و اغلب مردم را بی انگیزه، دلسرد و از صندوق های رأی روی‌گردان کرده است. در چنین شرایطی و با چنین رویکردی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ضمن احترام به حق رأی مردم، از دادن فهرست برای معرفی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی معذور است. امید است حکمرانان از این شیوه حکمرانی دست برداشته و عرصه را برای شایسته‌سالاری باز گذارند تا مردم احساس کنند در تعیین سرنوشت خود مؤثرند و با رغبت بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1875593