دوشنبه 16 مهر 1403

موفقیت از باشگاه رزمی تا حفظ قرآن / حجاب هیچ مانعی برای فعالیت‌هایم نبوده است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
موفقیت از باشگاه رزمی تا حفظ قرآن / حجاب هیچ مانعی برای فعالیت‌هایم نبوده است

نرگس کوهستانی 12 ساله، دختر موفق مانه و سملقانی است که علاوه بر فعالیت های ورزشی و درسی توانسته در مسابقات کشوری حفظ قرآن نیز جایگاه سوم را از آن خود کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از مانه و سملقان، نقش تعیین کننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجه مثبت و منفی اندیشمندان، سیاست مداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است و تاریخ، گویای این واقعیت است که زن در کنار مرد در تمدن بشری مستقیم و غیر مستقیم نقش آفرین بوده است.

آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامع نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوت های طبیعی زن با مرد است که همانا حکمت و تدبیر الهی در خلقت این دو موجود است.

در آموزه های اسلام، میان جنس مذکر و مؤنث، پسر و دختر، آنچه ملاک سنجش است در یک نگاه کلی «تقوا» است و معیار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهی است و در این باره هیچ فرقی میان انسانها از نظر جنسیت نیست.

در عصر کنونی که جاهلیت با چهره جدید و مدرن رخ نموده است، به ویژه جامعه غربی که در اوج تحقیر و بهره کشی از زنان و دختران به سر می برد و تلاش می کند با قانونمند کردن ضد ارزش های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ ها، فشارهای فراوان را به خصوص بر مسلمانان وارد سازد، توجه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان علیهم السلام داروی شفابخش روزگار ماست.

در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام که ریشه در وحی و کلام الهی (قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند. تعابیر زیبا و بلندی که برای دختران به کار گرفته شده است، حاکی از این موضوع است. در سخنان معصومان علیهم السلام از دختران با واژه هایی چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکی) یاد شده است؛ که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگی خاص طبیعی و روحی دختران دارد.

براین اساس، سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر وسیع از جامعه نامگذاری شده است.

به بهانه روز دختر با یکی از دختران موفق آشخانه ای به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیم تان می شود:

نرگس کوهستانی، دانش آموز کلاس هفتمی از شهر آشخانه است که دارای چندین مقام استانی و شهرستانی و کشوری در رشته ورزشی و قرآنی دارد، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: 12 سال سن دارم و 6 سال است که رشته ورزشی کنگفوتوآ را دنبال می کنم و الان حدود دو سال است که به صورت جدی و حرفه ای در این رشته وارد شدم.

وی با اشاره به اینکه همچنین در کنار فعالیت های ورزشی رسیدگی به درس های مدرسه برایم اولویت بالایی دارد، گفت: ورزش را در کنار درسم انجام می دهم این دو هیچ گونه تداخلی با یکدیگر ندارند و با برنامه ریزی می توان به تمام برنامه ها رسید.

نرگس خاطرنشان کرد: در رشته ورزشی که دنبال می کنم مقام های استانی و شهرستانی زیادی را کسب کردم و برای رسیدن به جایگاه بالاتر این تلاش ها را ادامه می دهم.

این نوجوان آشخانه ای با اشاره به اینکه علاوه بر درس و ورزش، آموزش حفظ قرآن را در منزل به همراه مادرم انجام می دادم، افزود: همچنین در باشگاه انجمن قرآنی که داشتیم، مربی همراهی کرد و قرآن را به همراه معنی حفظ کردم و در مسابقات قرآنی که در انجمن توآ بخش بانوان برگزار شد، در بخش حفظ جز سی موفق به مقام سوم کشور شدم.

نرگس از پوشش حجاب و چادرش گفت: پدر بزرگم روحانی است و درباره شهدا ائمه و پیامبرا زیاد حرف می زدیم و همین صحبت ها خیلی تاثیر گذاشت من از سال 99 به انتخاب خودم و نه هیچ گونه اجباری چادر را به عنوان پوشش انتخاب کردم.

نرگس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دوستانش در رابطه با حجاب چه واکنشی داشتند، گفت: بعضی از همکلاسی هایم می گفتندکه چادر گرم و سنگین است و اذیت میشی، اما دو نفر از دوستانم بعد از چادری شدن من، چادر را انتخاب کردند و من بابت این موضوع خیلی خوشحالم.

این نوجوان موفق آشخانه ای اضافه کرد: برای آینده برنامه ام این است که درس و ورزشم را ادامه دهم و در کنار آنها قران را به صورت حرفه ای دنبال کنم و کل قرآن را حفظ شوم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با اینکه آیا حجاب مانع پیشرفت می شود، توضیح داد: به هیچ وجه این گونه نیست و هیچ فعالیتی با حجاب منافات ندارد، بلکه حجاب به هر شخصی حس آرامش و امنیت را می دهد.

مادر نرگس در ادامه در گفتگو با خبرنگار عصراترک در مانه و سملقان توضیح داد: هیچ اجباری برای چادری شدن دخترم نداشتیم و به انتخاب خودش چادر را برای پوشش انتخاب کرد و خیلی قبل تر از اینکه به سن تکلیف برسد گاهی چادر سر می کرد.

وی با اشاره به اینکه قبل تر خودم کاراته کار می کردم، گفت: زمانی که باشگاه می رفتم، نرگس را هم گاهی همراه خودم یم بردم و همین قضیه باعث شد تا به ورزش علاقه مند شود و از همان زمان کاراته و بعد هم کنگفو را ادامه داد.

مادر نرگس با اشاره به اینکه مربی ورزشی دخترم، علاوه بر موضوع ورزش در بحث قرآنی هم با بچه ها فعالیت دارد، گفت: شروع کلاس ورزشی دخترم با دعای فرج و اتمام کلاس با صلوات است و اسم تیم شان را نیز الزها گذاشته اند.

وی خاطرنشان کرد: دخترم مایه افتخار ماست و تا اینجا که گام برداشته با کمک های خدا، مربی و تلاش خودش بوده است.

انتهای پیام /

موفقیت از باشگاه رزمی تا حفظ قرآن / حجاب هیچ مانعی برای فعالیت‌هایم نبوده است 2