جمعه 30 شهریور 1403

مکالمه تلفنی طولانی تونی بلر و خاتمی داخل هواپیما / اختلاف نظر بر سر حمله به افغانستان

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
مکالمه تلفنی طولانی تونی بلر و خاتمی داخل هواپیما / اختلاف نظر بر سر حمله به افغانستان

تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان، در مسیر آمریکا از داخل هواپیما، تلفنی با آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور]، صحبت طولانی در مورد برنامه مبارزه با تروریسم داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات 29 شهریور 1380، به موضوعاتی مانند مکالمه تلفنی نخست وزیر انگلستان با محمد خاتمی و تحولات فلسطین پرداخته است.

در خاطرات این روز آمده است:

دیروز و دیشب، باران زیادی در تهران و بعضی شهرهای دیگر باریده و شروع خوبی برای پاییز است. در دفتر کوشک بودم. عصر به خانه برگشتم و تا آخر شب، به مطالعه و اصلاح نمایه تفسیر راهنما و دیدن گزارش‌ها گذشت.

تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان، در مسیر آمریکا از داخل هواپیما، تلفنی با آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور]، صحبت طولانی در مورد برنامه مبارزه با تروریسم داشته است. ما می‌گوییم، این برنامه باید با تصویب سازمان ملل و زیر نظر آن باشد و آمریکا و دیگران، چنین حقی ندارند. آنها اصرار دارند که با آمریکا همکاری شود و ایران اصولاً با حمله به افغانستان مخالف است؛ مثل بسیاری از کشورهای دیگر.

آمریکا امروز اعلام کرد که دستور حرکت هواپیماها و ناوها به منطقه مدیترانه و دریای عمان و خلیج فارس داده است و رسماً می‌گویند، به سایر حامیان تروریسم هم تعرض خواهد شد. اختلاف در پاکستان، بسیار جدی است. [پرویز] مشرف، [رییس‌جمهور پاکستان]، می‌خواهد با آمریکا همکاری‌کنند و احزاب و علما و بسیاری از مردم مخالف‌اند. اجلاس علمای افغانستان، امروز به کار خود پایان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بن‌لادن، اگر می‌تواند داوطلبانه از افغانستان برود و اگر آمریکا به افغانستان حمله کرد، جهاد بر همه مسلمین واجب می‌شود و از آمریکا خواست، ادله خود را ارایه کند و وارد مذاکره شود. آمریکا جواب داده که وقت مذاکره گذشته، موقع عمل است.

در فلسطین هم آتش‌بس اعلام شده، نقض شد وگروه‌های جهادی هم اصلاً آن را قبول ندارند. در آمریکا و بعضی ازکشورهای غربی و استرالیا، به افراد و مساجد و مراکز اسلامی حمله و اهانت می‌شود. در آمریکا، تاکنون سه نفر مسلمان لبنانی کشته شده‌اند و یک نفر سیک هندی هم به خاطر شباهت به مسلمین، کشته شده است.

2929

کد خبر 1960143