یک‌شنبه 15 مهر 1403

میزان خسارت سالانه کرم گلوگاه به باغات انار طارم حدود 30 درصد است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
میزان خسارت سالانه کرم گلوگاه به باغات انار طارم حدود 30 درصد است

زنجان - ایرنا - مدیر باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: کرم گلوگاه، سالانه قریب 30 درصد به انار تولیدی طارم خسارت وارد کرده و بر عملکرد و ماندگاری این محصول خوشمزه و پرطرفدار، تاثیر مستقیم می‌گذارد.

فرهاد اکبری، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: کرم گلوگاه انار در واقع یکی از مهم‌ترین آفت‌های این محصول در شهرستان طارم از توابع استان زنجان است که در صورت عدم مبارزه با آن، این میزان خسارت به باغداران وارد می آید.

وی اظهار داشت: از آنجا که کرم گلوگاه انار تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد، مبارزه شیمیایی با آن غیرممکن است و برای کنترل این آفت باید مجموعه‌ای از روش‌های مبارزه (مکانیکی و بیولوژیک) بکار گرفته شود که در اصطلاح به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می‌شود.

اکبری با تاکید بر اینکه میوه‌های انار آلوده روی درخت و یا زیر درختی، بایستی به صورت مدام جمع‌آوری و سوزانده شود و یا اینکه محصولات آفت زده، جمع آوری و دفن شوند، تصریح کرد: میوه انار زمانیکه که به اندازه گردو است باید نسبت به پرچم زدایی اقدام شود تا این حشره نتواند در داخل تاج، تخم ریزی کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: اغلب باغداران وقتی کرم زدگی محصول انار را مشاهده می کنند قسمت آلوده را جدا کرده و بخش سالم آن با استفاده از فرآوری تبدیل به رب انار می کنند و از این طریق جلوی خسارت بیشتر را گرفته و سود خوبی نیز به دست می آورند.

اکبری، افزود: زیتون در یک دوره زمانی به عنوان یک محصول پردرآمد و صادراتی، طرفداران زیادی را در بین باغداران طارم پیدا کرد و آفت کرم گلوگاه انار موجب شد تا صاحبان باغ های انار شهرستان طارم چندسالی به کاشت درخت زیتون روی بیاورند اما حدود 2 سال می شود که این معادله به دلیل هزینه کم تولید و سهولت چیدن میوه، عملکرد و تناژ بالا، به نفع محصول انار تغییر یابد.

وی با بیان اینکه متاسفانه کرم گلوگاه، بلای جان باغات انار و باغداران طارم شده است و در مواقع آفت زدگی انار فقط به ظاهر سالم بوده در حالیکه داخل آن گندیده و غیرقابل مصرف است، اظهار داشت: محصول انار به لحاظ اقتصادی خوب است اما لازم است درختان انار از ارقام مناسب و دارای قابلیت صادراتی بالا، کاشته شود.

اکبری افزود: محصول انار پوست نازک و سفید دانه درشت طارم، خاص و زبانزد است و بیشترین خسارت ناشی از کرم گلوگاه متوجه این ارقام است که متاسفانه مبارزه شیمیایی نیز تاثیری در از بین بردن این آفت ندارد و در حقیقت این موضوع باعث شد تا باغداران از باغ های انار خسته و درمانده شده و روی به محصول زیتون بیاورند.

*س_برچسب‌ها_س*