یک‌شنبه 8 مهر 1403

میلیونر‌های جهان جذب کدام کشور شدند؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
میلیونر‌های جهان جذب کدام کشور شدند؟

در سال 2022، امارات توانسته بیشترین میلیونر‌های جهانی را جذب اقتصاد خود کند. در نقطه مقابل این کشور، چین قرار دارد که بیشترین کاهش را در تعداد کل میلیونر‌های خود داشته است. به گزارش تجارت‌نیوز، این گزارشی است که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرده است.

در سال 2022، امارات توانسته بیشترین میلیونر‌های جهانی را جذب اقتصاد خود کند. در نقطه مقابل این کشور، چین قرار دارد که بیشترین کاهش را در تعداد کل میلیونر‌های خود داشته است. به گزارش تجارت‌نیوز، این گزارشی است که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تعداد ساکنان با دارایی خالص

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال 2022، امارات توانسته بیشترین میلیونر‌های جهانی را جذب اقتصاد خود کند. در نقطه مقابل این کشور، چین قرار دارد که بیشترین کاهش را در تعداد کل میلیونر‌های خود داشته است.

این گزارشی است که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تعداد ساکنان با دارایی خالص یک میلیون دلار یا بیشتر امارات در سال گذشته، 5200 نفر افزایش یافته است. در مقابل، چندین کشور بزرگ شاهد کاهش تعداد میلیونر‌های خود بودند؛ چین بیشترین کاهش را در تعداد کل میلیونرهای خود داشته است و پس از آن هند، بریتانیا و روسیه قرار دارند.

اما اهمیت چنین گزارشی چیست و چرا امارات توانسته بیشترین تعداد میلیونر‌های جهان را جذب اقتصاد خود کند؟ موسسه مشاوره مهاجرت سرمایه‌گذاری Partners & Henley مستقر در لندن که این مطالعه را منتشر کرد اعلام کرده که آمار مهاجرت افراد ثروتمند، نمادی از چشم‌انداز اقتصادی و روندهای آینده یک کشور به شمار می‌رودو اهمیت این گزارش به همین دلیل است. یعنی این گزارش نشان می‌دهد که چشم‌انداز اقتصادی یک کشور به چه سمتی می‌رود و سرمایه‌گذاران مهم جهان، آینده کشور‌های مختلف را چگونه می‌بینند.

چرا میلیونر‌ها جذب امارات می‌شوند؟

در واقع، علت نرخ بالای میلیونرهای ورودی به امارات متحده عربی را می‌توان به سیاست‌های این کشور پس از همه‌گیری کووید 19- نسبت داد. در این گزارش آمده است که امارات پس از شیوع کرونا به عنوان یک پناهگاه امن با اقتصاد بسیار متنوع به شمار آمده و یکی از رقابتی‌ترین نرخ‌های مالیاتی در سطح جهان را دارد که در میان سایر ویژگی‌های فریبنده در زمان‌های دشوار به چشم می‌آید.

در همین راستا، وجود وضعیت امن این کشور در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 نیز احتمالا یکی از عوامل مؤثر بوده است.

اما میلیونر‌های کدام کشور‌ها به امارات می‌روند؟ این گزارش تاکید می‌کند که انتظار می‌رود عمده میلیونرهایی که در سال 2023 وارد امارات متحده عربی می‌شوند، از کشور هند باشند، اما تعداد زیادی از آنها از بریتانیا، روسیه، لبنان، پاکستان، ترکیه، مصر، آفریقای جنوبی، نیجریه، هنگ کنگ و چین خواهند بود.

البته این گزارش به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن اینکه احتمالا در سال جاری، امارات رتبه اول جذب میلیونر‌های جهان را از دست بدهد و بعد از استرالیا در رتبه دوم قرار بگیرد. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که در سال، 2023 امارات متحده عربی با ورود 4.500 مهاجر میلیونر جدید، رتبه نخست خود را از دست بدهد و پس از استرالیا (ارزش خالص تخمینی 5.200) در رده دوم قرار گیرد؛ استرالیا، کشوری است که تاکنون تعداد زیادی از میلیونرهای آسیایی و آفریقایی به آن هجوم آورده‌اند و اخیراً میلیونرهای بریتانیایی نیز به آنها اضافه شده‌اند.

سیگنال اقتصادی مهاجرت میلیونر‌ها

میزان آمار مهاجرت افراد ثروتمند به یک کشور، نشان‌دهنده رفاه اقتصادی کشور مقصد است. در واقع، خانواده‌های مرفه بسیار متحرک هستند و روند جابجایی فراملی آنها می‌تواند یک سیگنال هشدار اولیه از نظر چشم‌انداز اقتصادی یک کشور و روندهای آینده آن ارائه دهد. خروج فزاینده میلیونرها اغلب به کاهش اعتماد به یک کشور اشاره دارد.

این همان هشداری است که درباره چین می‌توان داد. اینکه اعتماد اقتصادی به چین در حال افول است و در مقابل کشوری مانند امارات و یا استرالیا اعتماد عمومی را جذب خود کرده و آینده اقتصادی درخشانی از خود نشان داده‌اند.

در سال 2023 احتمالا میلیونر‌های زیادی از اقتصاد چین خارج می‌شوند و احتمالا این رقم از 10.800 در سال، 2022 به 13.500 در سال جاری برسد.

بعد از چین، اوضاع بریتانیا هم چندان مساعد نیست. چون انتظار می‌رود خروجی خالص میلیونرهای بریتانیا در سال 2023 دو برابر شود و از 1.600 نفر در سال 2022 به 3.200 نفر در سال 2023 برسد.

اما چشم‌انداز اقتصادی کدام کشور‌ها در سال 2023 روشن است؟ گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از استرالیا، خانواده‌های ثروتمند برای نقل مکان، کشور‌های امارات، سنگاپور، ایالالت متحده و سوئیس را انتخاب می‌کنند.

ثروتمندترین کشور‌های جهان کدامند؟

با وجود این و علیرغم مهاجرت میلیونرها، پنج کشور ایالات متحده، ژاپن، چین، آلمان و سپس بریتانیا به ترتیب، به عنوان ثروتمندترین کشور‌ها از نظر کل جمعیت HNWI در سال، 2022 جایگاه نخست تا پنجم را کسب کردند. در همین راستا، ایالات متحده با 5.270.000 میلیونر در سال 2022 پیشتاز بود؛ در حالی که ژاپن با 952.000 میلیونر، چین (780.000)، آلمان (767.700) و بریتانیا (651.700) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

از میان اخبار

چرا مدارس ویتنام تا این اندازه خوب هستند؟

اقتصاد ترکیه در تنگنای عمیق