سه‌شنبه 3 مهر 1403

نامه انتقادآمیز محمدرضا سرشار به انتشارات سوره مهر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نامه انتقادآمیز محمدرضا سرشار به انتشارات سوره مهر

محمدرضا سرشار در نامه‌ای به مدیرعامل انتشارات سوره مهر از بازآفرینی کتاب "آنک آن یتیم نظرکرده" در رادیو بدون کسب اجازه از نویسنده انتقاد کرده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت و صاحب کتاب "آنک آن یتیم نظرکرده"، در نامه‌ای به مدیرعامل انتشارات سوره مهر نسبت به بازآفرینی این اثر در رادیو بدون کسب اجازه از مؤلف انتقاد کرده است.

در ابتدای این نامه خطاب به شیروانی آمده است: از چند روز مانده به "هفته وحدت" سال جاری، رادیو معارف، در برنامه‌ای که همه‌روزه، حدود ساعت 12:30 (ظهر) از این رادیو پخش می‌شود، اقدام به پخش بخش‌هایی از مجلد اول کتاب "آنک آن یتیم نظرکرده " - به قلم اینجانب، از انتشارات سوره‌مهر - در قالب روایت - نمایش کرده است.

1. این کار گردانندگان رادیو معارف، بدون دریافت اجازه از نویسنده و ناشر؛ و از این نظر، محرزا خلاف قانون حمایت از حقوق ناشر و مولف است. به‌همین سبب جرم محسوب می‌شود و در محکمه قضایی، قابل پیگیری حقوقی است.

سرشار: جلد سوم "آنک آن یتیم نظرکرده" نهایی شد / ادامه کار خواست رهبری بود

2. نویسنده برنامه، با بی‌سلیقگی تمام - که ناشی از بیگانگی وی با ظرافتهای و زیباییهای نثر ادبی فارسی است - در موارد متعددی، در زبان و لحن داستان - که از مهمترین شاخصه‌ها و برجستگی‌های این اثر است - دست برده، و آن را هویت‌زدایی‌، و نازل کرده است. به‌علاوه آنکه، در جاهایی، خودسرانه و با بدسلیقگی تمام، از خود، کلماتی به متن افزوده یا از آن، کاسته است؛ که در ضمن، از مصادیق "تحریف" نیز می‌تواند تلقی شود.

3. در بخش‌های نمایشی کار، اجرای گفتگوها، اغلب توسط افرادی مبتدی و ضعیف یا به صورت دم‌دستی صورت گرفته؛ که این امر نیز ضعیف‌نمایی متن را مضاعف ساخته است.

سرشار در پایان تاکید کرده است: با توجه به دلایل فوق، از جنابعالی به عنوان مدیرعامل انتشارات سوره مهر - ناشر اثر - به‌جد، درخواست می‌کنم: دستور فرمایید با برقراری تماس فوری با گردانندگان رادیو معارف، نسبت به توقف پخش بلافاصله ادامه این برنامه اقدام کنند. در اقدام بعدی نیز، نسبت به شکایت از مدیر رادیو و سردبیر برنامه مذکور، در محکمه قضایی ذی‌ربط اقدام شود.

این اولین‌بار نیست که آثار نویسندگان بدون کسب اجازه از آنها بازآفرینی، اقتباس و یا ترجمه می‌شود. وجود خلأهای قانونی به ویژه در قالب‌های جدید سبب شده تا دست نویسندگان برای پیگیری امور قانونی بسته باشد و پیگیری‌های آنها منتج به نتیجه خاصی نشود.