جمعه 13 مهر 1403

نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست!

قیمت نان در زنجان در روز پنج‌شنبه (14 مرداد) افزایش یافت اما همان روز دوباره اعلام شد که باید به نرخ‌های قبلی بازگردد که اعتراض نانوایان را در پی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; صبح روز پنج‌شنبه (14 مرداد) بود که شهروندان زنجانی در مرجعه به نانوایی‌ها نرخ‌های جدید را مشاهده کرده و با مقوله گران شدن نان مواجه شدند. گران شدن نان در زنجان از 2 جهت قابل توجه و تامل بود. اول اینکه افزایش قیمت نان و ابلاغ گرانی آن هم در روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید چه لزومی داشت و آیا مسئولان مربوطه نمی‌توانستند این موضوع را قبل از اتمام دولت قبل انجام دهند؟!

موضوع بعدی که قابل توجه بود، افزایش 60 تا 80 درصد نرخ نان بود که این حجم از افزایش و آن هم به یکباره، اعتراض شهروندان را در پی داشت و در حالی که نانوایی‌ها این افزایش را تا حدودی مناسب دانسته و بر این باور بودند که افزایش قیمت نان می‌تواند بخشی از مشکلات مالی را جبران کند اما نرخنامه‌های جدید نانوایی‌ها در روز جمعه (15 مرداد) توسط بازرسان سازمان صمت استان و در مقابل دیدگان مشتریان از روی دیوار نانوایی‌ها برداشته و امحا شد که این موضوع سبب شد تا نانوایان نیز به جمع معترضان اضافه شوند.

افزایش نرخ نان و اصلاح قیمت‌ها علی‌رغم چاپ و نصب نرخنامه‌های جدید در حالی بود که مسئولان دولتی از این موضوع، ابراز بی‌اطلاعی و همچنین آن را غیرقانونی عنوان کردند.

* اتحادیه نانوایان زنجان خودسرانه قیمت جدید نان را اعلام کرده است / افزایش قیمت، قانونی نیست

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان روز پنج‌شنبه (14 مرداد) به خبرنگار موج رسا؛ گفت: افزایش قیمت نان در استان زنجان در کمیته آرد و نان و تنظیم بازار به تصویب نرسیده و اتحادیه نانوایان، قیمت جدید نان را خودسرانه اعلام کرده است.

فغفوری اظهار کرد: افزایش قیمت نان استان زنجان در کمیته آرد و نان و تنظیم بازار به تصویب نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت به خاطر نداشتن مصوبه تنظیم بازار و آرد و نان، قانونی نیست، تصریح کرد: قیمت‌هایی از طرف استانداری به اتحادیه نانوایان اعلام شده اما قرار بر اجرایی شدن آن نبود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه هیچگونه افزایش قیمتی از طرف این سازمان برای نان در استان انجام نشده است، ابراز کرد: اتحادیه به صورت خودسرانه قیمت‌ها را به نانوایی‌ها اعلام کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بازرسان سازمان صمت استان زنجان در حال رسیدگی به موضوع هستند که قیمت‌ها چطور به نانوایی‌ها ابلاغ و اعلام شده است.

فغفوری با اشاره به اینکه هنوز روال قانونی برای افزایش قیمت نان طی نشده است، ادامه داد: قیمت جدید نان بعد از بررسی و تایید کارگروه تنظیم بازار اعلام خواهد شد و اوایل هفته بعد این بررسی‌ها انجام خواهد شد.

* افزایش قیمت نان اعلام شد اما نباید اعمال می‌شد

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز روز پنج‌شنبه به یکی از رسانه‌ها گفت: افزایش قیمت نان اعلام شد ولی نباید اعمال می‌شد.

آبی‌پور با اشاره به افزایش قیمت نان اظهار کرد: در حال حاضر قیمت‌های جدید نان با توجه به افزایش آتی قیمت آرد، کارشناسی و پیش‌بینی شده است.

وی افزود: قیمت‌های جدید به اتحادیه نانوایان اعلام شد ولی تاریخ اعمالی برای آن مشخص نشده بود و به همین خاطر نانوایان برای افزایش نان باید منتظر مصوبه باشند.

این مسئول، افزایش قیمت نان در زنجان را به دلیل افزایش قیمت در دیگر استان‌های هم‌جوار و تاثیرپذیری بازار زنجان از آن اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان تاکید کرد: در حال حاضر کمیته آرد و نان و ستاد تنظیم بازار هیچ افزایش قیمتی را در زنجان مصوب نکرده و به همین خاطر نباید هیچ‌گونه افزایشی پیش از ابلاغ مصوبه اتفاق بیفتد.

به گزارش موج رسا؛ افزایش قیمت نان به اینجا ختم نشد و موضوع توسط خبرگزاری صداوسیمای مرکز زنجان نیز پیگیری شد.

* هرگونه افزایش قیمت نان، غیرقانونی است!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گزارشی که در بخش خبری ساعت 20 پنج‌شنبه (14 مرداد) از شبکه اشراق پخش شد، هرگونه افزایش قیمت نان را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: قعاض افزایش قیمت نان، غیرقانونی بوده و با کسانی که این قیمت را خودسر، افزایش داده‌اند قطعا برخورد می‌شود.

وی اعلام هرگونه نرخنامه بدون مجوز را غیرقانونی اعلما کرد و اظهار داشت: هرگونه تغییر در قیمت نان منطو به مصوبه کارگروه تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان است که به ریاست استاندار انجام می‌شود.

فغفوری خاطرنشان کرد: هیچگونه جلسه و مصوبه‌ای در رابطه با تصویب یا ابلاغ قیمت جدید به هیچ وجه صورت نگرفته و حتی جلسه‌ای برگزار نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه نان را غیر از قیمت‌های مصوب قبلی که اجرا می‌شود خریداری نکنند و مشخصات نانوایی‌هایی که گران می‌فروشند را با شماره تلفن 124 به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بدهند که حتما برخورد می‌شود.

* بی‌اطلاعی مدیران عالی استان

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز شامگاه پنج‌شنبه (14 مرداد) در یک پیام ویدئویی گفت: امروز مطلع شدیم که قیمت نان در زنجان افزایش چشمگیری داشته و در برخی از انواع نان‌ها بیش از 80 تا 85 درصد افزایش قیمت بود.

وی اظهار داشت: در تماسی که با مدیران عالی استان داشتم، اعلام بی‌اطلاعی کردند و گفتند که این کار، مصوبه کمیسیون نداشته و علی‌رغم این‌ها افزایش قیمت، اعمال شده و شهروندان امروز نان را با قیمت بالا خریده‌اند.

طاهری با بیان اینکه از مسئولین قضایی استان می‌خواهم که به طور جدی پیگیر این موضوع باشند، خاطرنشان کرد: از دستگاه قضایی می‌خواهیم این افزایش غیرقانونی قیمت نان و افرادی که این مجوز را علی‌رغم دارا بودن مصوبه کمیسیون، صادر کرده‌اند، برخورد جدی کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هم پیگیر موضوع افزایش قیمت نان در زنجان هستیم.

تعدادی از نانوایی‌های شهر زنجان دیروز (جمعه 15 مرداد) در اعتراض به وضع موجود، واحد خود را به صورت خودسر تعطیل کرده بودند و امروز صبح (شنبه 16 مرداد) نیز ابتدا در مقابل اتحادیه نانوایان و سپس در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

آنچه که مشخص شد این بود که اتحادیه نانوایان بنا بر دستور شفاهی دفتر امور اقتصادی استانداری و متعاقب آن معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان در روز چهارشنبه (13 مرداد) اقدام به چاپ و توزیع نرخنامه کرده است. تلاش خبرنگار موج رسا؛ برای گفت‌وگو با رئیس اتحادیه نانوایان بی‌نتیجه بود و کمال الماسی اعلام کرد که اجازه مصاحبه را نمی‌دهند.

* نانوایان از مشکلات خود گفتند

در ادامه به مقابل استانداری زنجان رفته و نظرات تعدادی از نانوایان را جویا شدیم.

یکی از نانوایان در مقابل استانداری زنجان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: 4 ماه است که قیمت نان در تهران گران شده و به جز زنجان در سایر استان‌ها نیز قیمت نان افزایش یافته است. اتحادیه نانوایان، نرخ جدید نان را داده اما دوباره آمده‌اند و گفته‌اند که نان را باید به قیمت قبلی بفروشید.

وی افزود: ما می‌خواهیم بدانیم چطور شده که ابتدا نرخ داده‌اند و سپس می‌گویند به نرخ قبلی بفروشید؟!

این نانوا با بیان اینکه مشکلات ما این است که هم کارگر پیدا نمی‌کنیم و هم هزینه‌ها صرف نمی‌کند، افزود: کارگر نانوایی، روزانه 10 تا 120 هزار تومان باشد، چه کسی با این نرخ می‌آید کار کند؟

این نانوا با بیان اینکه قیمت 400 یا 450 تومان برای نان لواش نیز به طور کامل صرف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: مجبور هستیم با حداقل‌ها بسازیم.

یکی دیگر از نانوایان گفت: چرا نرخی داده‌اند که دوباره آمده‌اند و همان نرخنامه را در مقابل مشتری، پاره کرده‌اند؟ تمام استان‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند اما چرا زنجان این کار را نکرده است؟

نانوای دیگری با بیان اینکه با بیان اینکه چرا مشکلات ما را حل نمی‌کنند، گفت: ما در اوج کرونا زحمت کشیدیم و نان مردم را تامین کردیم پس چرا به ما واکسن نمی‌زنند؟ چرا حق بیمه ما را افزایش داده‌اند؟ کارگر نانوایی با روزانه 80 هزار تومان کار می‌کند و به دلیل پایین بودن حقوق‌ها و مشکلات مالی، کار برخی از کارگران نانوایی به طلاق کشیده است.

وی با بیان اینکه کارگر برای کار کردن در نانوایی پیدا نمی‌شود، اظهار کرد: هزینه‌های نانوایی افزایش یافته و از عهده ما خارج است. چرا نرخ‌ها را به حالت قبلی بازگردانده‌اند؟

این نانوا با بیان اینکه رئیس اتحادیه نانوایان به صورت خودسر نمی‌تواند نرخ بدهد، خاطرنشان کرد: پس این نشان می‌دهد که نرخ‌ها تایید شده که به نانوایی‌ها اعلام شده اما سازمان صمت آمده و نرخنامه‌ها را پاره کرده است. ما هم با قیمت‌ها قبلی نمی‌توانیم و از عهده ما خارج است.

وی ابراز کرد: از ما حمایت کنید چرا که ما قشر ضعیف جامعه هستیم.

یکی دیگر از نانوایان با بیان اینکه برای حمل‌ونقل هر کیسه آرد از ما 700 تومان هزینه دریافت می‌کردند، گفت: در عرض 6 ماه این هزینه را به 1500 تومان و سپس در فاصله کوتاهی آن را به 3 و 5 هزار تومان افزایش دادند همچنین افزایش قیمت مایه خشک و حق بیمه کارگران نیز مشکلات بعدی است.

وی با بیان اینکه اداره کار، دستمزد شاطر و خمیرگیر را به ترتیب روزانه 140 و 120 هزار تومان تعیین کرده است، اظهار کرد: کارفرمایان با کدام منبع درامدی می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند؟

یکی دیگر از نانوایان گفت: قیمت نان را عمدا طوری افزایش می‌دهند که پول خرد پیدا نشود. برای مثال؛ قیمت 1250 تومان را به بربری داده بودند در حالی که می‌دانند به دلیل نبود پول خرد به قیمت 1500 تومان فروخته خواهد شد لذا برای خودشان اشتغال ایجاد کرده و ما را به دلیل گرانفروشی، جریمه می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای افزایش هزینه حمل‌ونقل آرد نیز در مقابل همین استانداری، اعتراض کردیم که گفتند افزایش قیمت، قانونی است. پس چطور افزایش هزینه حمل‌ونقل قانونی است اما نرخی که به ما داده‌اند را بازرس تعزیرات، پاره می‌کند؟ این توهین به ما است. علت این توهین چیست؟

وی با بیان اینکه بازرس به ما می‌گوید اتحادیه به صورت غیرقانونی نرخ‌ها را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: امروز بخش زیادی از نانوایی‌ها فعالیت نمی‌کنند و تعداد بسیار کمی اقدام به پخت نان می‌کنند و هیچکس به ما پاسخگو نیست و اگر اینطور باشد، فردا نیز پخت نان نخواهیم داشت چرا که وقتی نرخ نداده‌اند ما نیز کار نخواهیم کرد.

یک نانوای دیگر گفت: اتحادیه نانوایان به ما لطف کرده و نرخ جدید را داده اما متاسفانه مسئولان اجرایی استان نمی‌گذارند و اجازه اجرای نرخنامه را نمی‌دهند. گناه ما چیست؟

وی اظهار کرد: ما نیز برای این مملکت، جان فدا کرده‌ایم و به مردم خدمت می‌کنیم. چرا به ما برچسب دزدی می‌زنند؟ چرا نرخ درست و حسابی به ما نمی‌دهند و هر روز، بازرس می‌آید و می‌گوید که نانوا دزد است؟!

نانوای دیگری گفت: دولت که در اول فروردین، حق بیمه تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد آیا نمی‌داند که قیمت نان را هم باید افزایش دهد؟ آیا دولت نمی‌داند که اول باید قیمت نان و سپس سایر وسایل را افزایش دهد؟ قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته‌اند. ما هم خانواده داریم و زندگی برایمان سخت است.

این نانوا اظهار کرد: قشر کارگر نانوایی با 2 تا 3 میلیون حقوق ماهانه چگونه می‌تواند زندگی کند؟ چه کسی با این شرایط می‌تواند در نانوایی کار کند؟

یکی دیگر از کارگران نانوایی با بیان اینکه کارگر شهرداری علاوه بر بیمه تامین اجتماعی و سایر مزایا ماهانه 10 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، گفت: چرا با ما این‌طور رفتار می‌کنند؟ و چرا نرخنامه‌ها را پاره کرده‌اند؟

وی افزود: اگر ما هم جزء این مملکت هستیم باید به مشکلات ما نیز رسیدگی کنند در غیر این صورت، ماهانه 20 میلیون تومان به هر نانوا بدهند تا به هر قیمتی که آن‌ها می‌خواهند نان را بفروشیم.

این نانوا با بیان اینکه نرخ نان در زنجان از سال 93 تا 99 ثابت مانده بود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بارها هم به اتحادیه و هم به استانداری اعتراض کرده بودیم اما رسیدگی نمی‌شد و امسال هم که قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، نرخنامه‌ها را پاره کرده و می‌گویند باید به قیمت قبلی بفروشید.

وی با بیان اینکه مشکل ما این است که هر سال به ما نرخ جدید نمی‌دهدن، افرود: باید هر سال نرخ جدید نان را به ما بدهند.

وی ابراز کرد: ما هم جزء این مملکت هسیتم و خون داده‌ایم و شهید، جانباز و آزاده، تقدیم این کشور کرده‌ایم. پس ما در این کشور، حق نداریم؟!

این نانوا افزود: پاره کردن نرخنامه در مقابل دید مشترین، توهین به ما و قشر ضعیف جامعه است.

یکی دیگر از نانوایان گفت: 2 تا 3 نفر در هر نانوایی فعالیت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم روزانه به هر کارگر 250 هزار تومان دستمزد بدهند و بعد از آن مغازه، نان و آرد و همه چیز مال آن‌ها باشد و ما دیگر چیزی نمی‌خواهیم و به هر قیمتی که بگویند، می‌فروشیم.

یک نانوای دیگر با اشاره به توضیحات ناصر فغفوری (رئیس سازمان صمت استان در بخش خبری ساعت 20 شبکه اشراق در روز پنج‌شنبه) گفت: رئیس سازمان صمت روز پنج‌شنبه می‌گفت افزایش قیمت، غیرقانونی است اما الان خودش آمده و می‌گوید من قیمت کارشناسی داده‌ام پس چرا حرف خود را پس می‌گیرد؟

وی افزود: رئیس سازمان صمت استان روز پنج‌شنبه گفت که اتحادیه نانوایان به صورت خودسر، نان را گران کرده اما الان همین فرد می‌گوید من خودم کارشناسی کرده‌ام. پس چرا در شبکه اشراق دروغ می‌گفت؟

* قیمت کارشناسی را من داده‌ام

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بین نانوایان معترض، حاضر شد و گفت: نرخ کارشناسی را بنده ارائه کرده‌ام چرا که وضعیت نانوایی‌ها را می‌دانم.

وی افزود: 5 نفر به نمایندگی از نانوایان به همراه رئیس اتحادیه نانوایان و رئیس سازمان صمت در دفتر بنده حاضر شوند تا موضوع را بررسی و حل کنیم.

آبی‌پور در ادامه در پاسخ به تماس خبرنگار موج رسا؛ گفت: الان در جلسه هسم و نمی‌توانم صحبت کنم.

* توقعات نانوایان در فضای همراهی، بررسی می‌شود

ابوالفضل خمسه، بازرس کل استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: افزایش قیمت نان که در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد و همان لحظه که از رسانه‌ها مطلع این موضوع شدیم، پیگیری‌ها در اسرع وقت انجام و توضیحات از مسئولین حوزه اقتصادی و سازمان صمت خواسته شد و در نهایت به این رسیدیم که تصمیمی در خصوص افزایش قیمت نان گرفته نشده و این اقدام هنوز به ظرفیت تصمیمی نرسیده است.

وی با بیان اینکه هم مردم و هم نانوایان توقعاتی دارند که هر 2 مهم است، اظهار داشت: تذکراتی را روز پنج‌شنبه به برخی مسئولان دادیم و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده که اگر به جایی برسیم که عدم رعایت قانون بوده باشد، یقینا رسیدگی می‌کنیم و اگر تخلفی باشد حتما اعلام خواهیم کرد.

خمسه با بیان اینکه فضا برای حل این مشکل باید فضای همراهی باشد، خاطرنشان کرد: از طرفی هم ارائه خدمات به مردم نیز به هیچ وجه در استان نباید متوقف شود چرا که مردم را با مشکل مواجه می‌کند و خدمات باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

بازرس کل استان زنجان تاکید کرد: باید در فضایی که توقعات نانواها نیز اعلام شود تا بتوان بررسی‌های لازم در کارگروه آرد و نان استان انجام شده و یک ظرفیت قانونی به این موضوع داده شود چرا که اگر ظرفیت قانونی نداشته باشد، پذیرش آن برای هر مرجعی، غیرممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مربوطه و مدخل در این موضوع از روز پنج‌شنبه پیگیری لازم را انجام می‌دهند و نظارت‌ها شدیدتر شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم به جمعبندی و نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

خمسه افزود: هرگونه افزایش قیمت نان باید در چهارچوب قانون و مقررات باشد یعنی در سطح استان باید نسبت به افزایش قیمت نانا، تصمیم‌گیری شود و در غیر این صورت، هر گونه افزایش قیمت نان بر خلاف قانون و تخلف است.

بازرس کل استان زنجان گفت: افزایش قیمت نان باید متاثر از افزایش قیت‌های ملی باشد و باید در مجموعه ملی، تصمیم گرفته شود و بعد استان هم از این تصمیم و مصوبه، بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه قیمت نان در بعضی استان‌ها افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: با این حال باید ظرفیت و تصمیم ملی را ببینیم که بعدا دچار مسائل نشویم و همچنین نگاه به افزایش قیمت‌ها در نانوایی‌ها و افزایش هزینه‌های جاری نیز داشته باشیم.

خمسه خاطرنشان کرد: باید جمعبندی شده و به نکته کارشناسی برسیم و در کنار آن‌ها قیمت آرد را هم در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه قیمت آرد هنوز اعلما نشده لذا قیمت آرد را نمی‌شود کارشناسی کرد، خاطرنشان کرد: یقینا قیمت کارشناسی آرد در این برهه در ادامه دستخوش تغییرات خواهد بود لذا در هر صورت، قیمت کارشناسی باید جامع باشد که بعدا دچار تغییرات نشود.

انتهای پیام /

نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست! 2
نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست! 3
نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست! 4
نان در دوراهی قیمت / نرخ روز نان در زنجان مشخص نیست! 5