سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک

ناهید کیانی بی بروبرگرد ققنوس ورزش ایران نام دارد که از خاکستر آتش المپیک توکیو، پروازش را برای شکار طلای 2024 پاریس آغاز کرده است.

به گزارش ورزش سه؛ تنها دختر ورزشکار کشورمان که در سال 2023 میلادی موفق شد سکوی قهرمانی جهان را به نام خود سند بزند و اولین مدال طلای تاریخی دختران و زنان سرزمینمان را در قهرمانی تکواندوی بزرگسالان دنیا به گردن آویزد، کسی نیست جز ناهید کیانی ققنوس ورزش ایران زمین، دختری بختیاری و زاده ی شهر اصفهان،

ناهید کیانی در 2020 توکیو در دور اول رقابتهای وزن 57 کیلوگرم، با قرعه ای عجیب روبرو شد که او را ققنوس وار در آتش سوزاند و خاکستر کرد تا از دل خاکستر رقابت با کیمیا علیزاده روی شیابچانگ المپیک، به طلای قهرمانی 2023 تکواندوی جهان برسد.

رقابت تراژیکی که قبل و بعد از برگزاری، آنقدر روی دوش و شانه های این دختر فشار ناجوانمردانه ای تحمیل شد تا کارش به اتاق درمان و مشاوره های روانشناسی کشیده شود.

ناهید کیانی قبل و بعد از المپیک 2020 توکیو به دلیل قضاوتها، رفتار دور از انصاف و اعمال فشارهای ناجوانمردانه روحی و روانی خرد کننده، مخفیانه سر از تراپی های متعدد و مشاوره های اتاق درمان با برجسته ترین روانشناسان ورزشی از جمله پرفسور محمدکاظم واعظ موسوی و دکتر خسرو حمزه درآورد.

دختری که در سال 2023 فریاد دردها و زخم هایش را بعد از کسب اولین طلای تاریخی در قهرمانی جهان، بر سر زمین و زمان آوار کرد.  فریادهای از عمق وجود ناهید کیانی در عکسهای لحظه ی کسب اولین مدال طلای تاریخ تکواندوی زنان ایران در فینال وزن منهای 53 کیلوگرم قهرمانی 2023 جهان فقط یک معنا داشت: "من هستم، نفس می کشم، می جنگم و هیچ سدی جلودارم نیست حتی دنیا دنیا قضاوت و هجمه های غیرمنصفانه".

کاراته و تکواندو پرطرفدارترین ورزش های رزمی سرزمینمان محسوب می شوند که قهرمانان زن کشورمان قبل از تاریخ سازی ناهید کیانی، تا آستانه کسب مدال طلای این دو رشته در قهرمانی جهان پیش رفته بودند اما نقره داغ شدن تنها خاطره های تلخ به جا مانده برای حمیده عباسعلی و کیمیا علیزاده به حساب می آمد.

ناهید کیانی به عنوان تنها طلایی زنان ایران در رقابتهای ورزشی 2023 جهان، آخرین مصاحبه خود تا بعد از المپیک 2024 پاریس را با "ورزش سه" انجام داد و قرار است در سکوتی خودخواسته تا هفت ماه دیگر یعنی مرداد 1403 تنها به پروازش برای شکار طلای المپیک فکر کند تا از ققنوسی برخاسته از خاکستر به سیمرغی جاودان در ورزش ایران تبدیل شود.

با انتشار مصاحبه ی اختصاصی دختر آریایی و طلایی ورزش ایران در جهان آنهم در آخرین روز سال میلادی 2023، پرونده ورزش کشورمان در این سال بسته خواهد شد تا با آغاز 2024 میلادی همه فکر و ذهنمان به المپیک پاریس معطوف شود، جایی که "ناهید کیانی" بی شک با اجرای بی نقص تکنیکهای منحصر به فرد خود از جمله "آپدولیو چاگی" و "مومدولیو چاگی" که در میانه ی راه با مهارتی مثال زدنی تبدیل به "آگو" می شود، شانس اول ورزش زنان سرزمینمان برای کسب مدال المپیک به حساب می آید.

مدالی که انتظار می رود با توجه به حضور و ریاست هادی ساعی در فدراسیون تکواندو آنهم به عنوان پرافتخارترین ورزشکار المپیکی تاریخ ورزش ایران، رنگش زرین باشد یا حداقل وقوع حضور یک دختر ایرانی برای نخستین بار در فینال المپیک.

لحظه ی خودباوری به طلای جهان رسیدم سختی طاقت فرسا باعث شد خودم را ثابت کنم از یه جایی به بعد شدم آدم قهرمان جهان شدن نه کودکی کردم نه نوجوانی نه جوانی فقط ورزش دلم می خواهد دخترها بارها طلایم را تکرار کنند کارم بعد از المپیک به روانشناس و تراپی کشید دنیا را ناجوانمردانه روی سرم آوار کردند از معمولی و بی مصرف بودن بیزارم می خواهم کاری جدید انجام دهم، طلای المپیک استاد هادی ساعی برای همه ی ما دلگرمی است مادر، پدر و خانواده پای من ایستادند

س: چه شد که در بیست و ششمین دوره رقابتهای قهرمانی بزرگسالان جهان در سال 2023، ناهید کیانی اولین دختر ایرانی برنده ی طلای تکواندوی دنیا نام گرفت؟!

لحظه ای که خودم را باور کردم و فهمیدم که توانایی قهرمان جهان شدن را دارم همه چیز به درستی برایم رقم خورد و به طلا رسیدم. یکسری سختی های طاقت فرسا سر راهم قرار گرفت و تجربه کردم که باعث شد بخواهم بلند شوم، از پا ننشینم و خودم را ثابت کنم.

س: به گونه ای جواب سوال قبل را دادی که کاملا مشخص است برای رسیدن به قهرمانی جهان شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشته ای

راه خیلی سختی بود به مدال طلای دنیا رسیدن، قبل از رقابتهای 2023 آذربایجان در باکو سه قهرمانی جهان رفته بودم و نتوانسته بودم مدالی بگیرم، می دانستم که سخت است اما از یک جایی به بعد فهمیدم که آدم این کار و قهرمان جهان شدن هستم.

س: دقیقا از کجا فهمیدی که به اصطلاح اینکاره هستی؟

وقتی به خودم و گذشته ام در خلوت نگاه کردم، دیدم در زندگی از پس سختی هایی بر آمده ام که کار هر کسی نبوده است. باید در خودم به آن ذهنیت می رسیدم که می توانم، قبل از باکو در بیست و پنجمین دوره قهرمانی جهان به میزبانی مکزیک هم تمام فشارها روی من بود، فشارهایی باقی مانده از المپیک توکیو، هم برای تیم می جنگیدم و هم برای خودم. همه چیز بستگی به من داشت و می توانستم که همه را خوشحال کنم اما در آخر تمرین و تجربه های گران قیمت توکیو و مکزیک نتیجه اش شد طلای قهرمانی 2023 جهان در باکو. سختی های زیادی تا به حال کشیده ام که هیچوقت از آنها تا به امروز حرف نزده ام، امروز برای اولین بار می خواهم بگویم و در طول این مصاحبه و مابین سوالهای شما خیلی چیزها را باز خواهم کرد.

س: چه سختی هایی؟!

از بچگی همیشه جنگیده ام، همیشه یکجوری رفتار کرده ام که همه فکر می کنند ناهید کیانی هیچ سختی نکشیده است و همین نشان می دهد به نظر خوب توانسته ام از پس همه چیز بر بیایم. یک بخش کوچکی از سختی های من این بود که تمام نونهالی، نوجوانی و جوانی ام را روی ورزش هزینه و سرمایه گذاری کردم. برای همین مثل خیلی از هم سن و سالهای الان خودم زندگی نکرده ام، نه مثل آنها کودکی کرده ام، نه نوجوانی و نه جوانی. همه ی اینها را فدای ورزش و رسیدن به قله های ورزشی کردم به همین دلیل باید خودم را در ورزش ثابت می کردم. هم خودم را به خودم و هم به دیگران. داستانهای غم انگیز المپیک 2020 توکیو هم که جای خود را دارد.

س: تا اینکه رسیدی به قهرمانی 2023 جهان در باکو و کسب اولین طلای تاریخ زنان تکواندوی ایران در جهان

از لحاظ روانی خیلی خودم را آماده کرده بودم. قبل بردن طلا و برنده شدن در باکو همه ی آن اتفاقات را در ذهنم رویاپردازی کرده بودم، یک جور تمرین ذهنی و تصویرسازی، هر اتفاقی که می افتاد انگار من به نوعی آن را قبلش دیده بودم. یکی از بچه ها به من گفت وقتی قهرمان جهان شدی خیلی خوشحالی نکردی. در قهرمانی 2023 جهان و باکو هر اتفاقی هم می افتاد نمی توانست جلوی من را بگیرد. در مسابقه ی دوم کمرم آسیب دید و شرایط را برای من خیلی سخت کرد. حتی برای گرم کردن قبل از مسابقه سوم هم مشکل داشتم اما از لحاظ ذهنی و روانی کاملا آماده بودم به همین دلیل درد را هم فراموش می کردم. در باکو و رقابتهای قهرمانی جهان هر اتفاقی که قرار بود بیفتد برای من فرقی نداشت. من تصمیم خودم را گرفته بودم باید قهرمان جهان می شدم.

س: پس اینچنین شد که ناهید کیانی تا اینجا، اولین و آخرین قهرمان زن ایرانی تکواندوی جهان نام گرفته است

این را خیلی ملاک قرار ندهید، من قلبی و با تمام وجود دوست دارم دخترهای دیگر سرزمینم بارهای بار طلای جهان را تکرار کنند. این خیلی قشنگ خواهد بود که این مدال تکرار شود. و چه خوب که من این راه را باز کردم و به اصطلاح طلسم را شکاندم. اما باور کنید تکرار طلای جهان توسط هم تیمی هایم یا دیگر تکواندوکاران زن و دختر هموطنم و خود من خیلی قشنگ تر و لذت بخش تر است. فکر می کنم با این طلای جهان مسئولیت خودم هم بیشتر شده و باید روش رسیدن به آن را به دیگران هم منتقل کنم.

س: این بلوغ فکری و نوع نگاه در تویی که تنها 25 سال داری ستودنی است و نشانه هایی که می توان حسابی روی درخشش ات در المپیک 2024 پاریس هم حساب باز کرد

حالا که طلای جهان را به دست آورده ام باید در حد یک قهرمان جهان رفتار کنم. الان مسئولیتم خیلی بیشتر شده است. این خیلی لذت بخش است که من در موقعیتی و شغلی قرار دارم که می توانم دل مردم و دیگران را شاد کنم. اینکه با عملکرد مطلوب و درست یا موفقیتی که می توانم کسب کنم لبخندی به لب هموطن روستایی در نقاط دورافتاده ی کشورم می آید باید خدا را شکر کنم. اینکه عملکردم با خوشحالی مردم می تواند رابطه ی مستقیمی داشته باشد بی نهایت برایم ارزشمند است. پس شک نکنید از هیج تلاشی دریغ نخواهم کرد.

س: برگردیم به سختی هایی که تو را به قهرمان جهان تبدیل کرد و یک بخش کوچک آن را گفتی اما شک ندارم اوج تراژدی زندگی ناهید کیانی برمی گردد به المپیک 2020 توکیو و آن اتفاقات تلخ، درست است؟!

(ناهید کیانی نفس بسیار عمیقی می کشد توام با سکوتی پر از فریاد و می گوید): 2020 توکیو، رفاقت و رسانه ها. (دوباره سکوت می کند) از آن مهلکه در آمدن یکی از سخت ترین کارهایی بود که انجام دادم و توانستم که انجام دهم. مسابقه ی من در تاریخ المپیک استثنایی بود. حالا جدای از آن اتفاقات، زمین المپیک و تجربه آن سطح از مسابقه هم خود داستان دیگری دارد، همین که المپیک را بتوانی تجربه کنی اما بدون مدال بمانی هم هضم آن برای ورزشکار حرفه ای خیلی سخت است. خیلی زود باید جلوی هجوم سوالهای ذهنی خودت را بگیری و موضوع را مدیریت کنی تا بتوانی برگردی به شرایط عادی برای مسابقه دادن.

حالا حساب کنید جدا از تجربه ی المپیک، من در شرایطی قرار گرفته بودم که همه چیز غیرمنصفانه و ناجوانمردانه روی سرم آوار شده بود.

س: دقیقا ترسیم درستی از شرایط آن زمان داری، آنهم بدون اغراق یا آب و تاب، ولی بی شک مسائلی بوده که هیچوقت در موردش حرف نزدی و مطرح نکردی، نبوده؟!

زمانی که از المپیک 2020 توکیو برگشتم بخاطر همه ی آن اتفاقات ناراحت بودم، یک جاهایی احساس می کردم همه ی ما جلوی هم قرار گرفته ایم. احساسم این بود بخشی از ایران و هموطنانم جلوی من ایستاده اند، همانهایی که می خواستم که خوشحالشان کنم و می توانستم. این مباحث ناامیدی من را چندین برابر می کرد اما چیز مهمی من را کمک کرد تا سرپا بایستم.

س: چه حسی، چه نیرویی؟

من از معمولی بودن متنفرم، حتی وقتی همین چند وقت پیش از تیم ملی خط خوردم هم همین نوع نگرش به کمکم آمد که بتوانم خودم را جمع و جور کنم و شرایط را مدیریت. از بی مصرف بودن بدم می آید. همین روحیه همیشه به من کمک کرده که بتوانم روی پاهایم بایستم. نمی خواستم فقط بنشینم و به گذشته فکر کنم. دوست داشتم یکبار دیگر شانس خودم را امتحان کنم. فشار روانی خیلی زیادی بعد از المپیک 2020 توکیو تحمل کردم، فشار روانی زیادی روی من ایجاد شده بود. یکی از بازیگرهای مطرح، عکس من و کیمیا را بعد از مسابقه ی المپیک توکیو در اینستاگرام استوری کرده بود و نوشته بود: خیلی خوب کردی بُردیش، چه خوب شد بُردیش. لحظه ای که این موضوع رو دیدم، خیلی شکستم. بی اندازه ناراحت بودم اما توانستم خودم را جمع کنم.

س: باز هم با همان شیوه مخصوص که از معمولی بودن متنفری و دوست نداری آدم بی مصرفی به نظر بیایی توانستی خودت را جمع کنی؟!

در آن شرایط وضع فرق می کرد، باید جدی تر موضوع را در خودم حل می کردم. برای همین مشاوره و تراپی گرفتم و به روانشناس و متخصص مراجعه کردم. پرفسور محمدکاظم واعظ موسوی و دکتر خسرو حمزه خیلی کمکم کردند که هنوز هم ادامه دارد. با کمکهای روانشناسی و تراپی توانستم از آن فضا بیرون بیایم و خودم را دوباره پیدا کنم. همه ی اینها روی هم جمع شد تا طلای جهان را بتوانم به دست بیاورم. و همه ی تلاشم این است که بتوانم تکرارش کنم. قبل از تکرار کردن مدال طلای جهان هم به فکر انجام یک کار جدید هستم.

س: فکر کنم بتوانم بفهمم چه کار جدیدی، حتما کسب مدال المپیک؟!

طلای المپیک. فعلا همه ی وقتم را در اردو می گذرانم، زمان مناسب و زیادی تا المپیک مانده است. خیلی وقت است که به حرفه ای ترین شکل ممکن فکر و رفتار می کنم، به اصطلاح رایج ورزشکارها المپیکی زندگی کردن را پیش گرفته ام. برای همین به تمام جزئیات زندگی ام توجه دارم. هر نکته و موضوعی را زیر نظر می گیرم. هر روز تصویر سازی های خودم را در ذهنم دارم و خودم را روی سکوی المپیک پاریس می بینم. مطمئن هستم آن روز، روز من خواهد بود. شک نکنید که ناهید کیانی دارد می رود که مدال المپیک بگیرد.

س: کار نشدنی نیست، تو در سال 2023 قهرمان جهان شدی و مدال طلا گرفتی پس بی شک می توانی در 2024 پاریس هم یکی از شانسهای مدال باشی و چه بهتر هم که طلا باشد. از سویی کسی رییس فدراسیون است که خودش دو طلای المپیک و یک برنز دارد و اشراف کامل به مباحث فنی روز تکواندوی جهان و شرایط این رقابتهای متفاوت با هر مسابقه و رقابتی

قطعا، استاد هادی ساعی خیلی می تواند به همه ی ما در المپیک کمک کند، ایشان چندین بار این جو سنگین را تجربه کرده است. و انتقال همین تجربه با شناخت کاملی که از شرایط فنی دارند خیلی می تواند راهگشا باشد. وجود استاد ساعی برای همه ی تیم دلگرمی مطمئنی است که خیلی از تیم ها و رقیبان از داشتن چنین شرایطی محروم هستند.

س: هفت ماه تا روز مسابقه ات در المپیک باقی مانده، سهمیه هم کسب کرده ای، حالا چه انتظاری از مدیران و جامعه ورزش، مردم، هم تیمی ها، رسانه و... داری تا بتوانی در المپیک به فینال راه پیدا کنی و مدال طلا بگیری؟

خودم را برای هر سختی و اتفاقی آماده کردم. دلم می خواهد اطرافیانم بدانند که قرار است چه اتفاق بزرگی را با هم رقم بزنیم، یک کار تیمی کامل. دوست دارم جوری در موردم رفتار شود و قضاوت شوم که چیزی غیر از مدال المپیک و کسب آن مهم نباشد. نباید قضاوت عجولانه یا نقد غیر منصفانه ای مطرح شود، اینها سازنده نیست، مخرب است. تمام توانم را به کار گرفته ام که همه چیز را کنترل کنم. دوست دارم تمرکز اطرافیان و عزیزانم هم این باشد که آرامش را برای تحقق اتفاقی بزرگ، برایم تا روز المپیک رقم بزنند.

س: برخی معتقدند اینکه با توجه به طلای ناهید کیانی در قهرمانی 2023 جهان او را شانس مدال المپیک می دانید فشار مضاعف و مخرب تزریق می شود که دوستی خاله خرسه است، نظر خودت چیست؟

خودم می دانم که قطعا در بین دختران ورزشکار ایران که به المپیک راه پیدا کرده و می کنند، روی من خیلی حساب می شود. بله فشار روی من هست اما توانسته ام آن را مدیریت کنم.

فشارهای گذشته برای من تجربه شده است. مسابقه ای هم بوده که نتوانسته ام مدیریت کنم اما اکنون راحت تر مدیریت می کنم، چون تجربه دارم. در حال حاضر فقط انتظاری که خودم از ناهید کیانی دارم را می بینم و اینکه بقیه چه انتظاری دارند دیگر روی من فشار روانی نمی آورد.

س: پس با همه صحبتهایی که تا اینجای گفت و گو انجام دادیم باید جدی روی مدال طلای تو حساب باز کرد؟

قول می دهم همه ی تلاشم را انجام دهم و هر آن چیزی که ناهید کیانی دارد را در المپیک به نمایش بگذارم. اگر حقم مدال طلا باشد آن را خواهم گرفت. می خواهم تاریخ سازی کنم. توان آن را هم دارم، چرا که نه، حتما انجامش خواهم داد و همه ی تلاشم را می کنم.

س: کادر فنی تیم ملی چقدر توانسته است تو را آماده ی کسب مدال در المپیک کند؟

از قبل و بعد از زمانیکه سهمیه المپیک را گرفتم به من انگیزه ی فراوانی داده اند. استاد مینو مداح و استاد مهروز ساعی، همیشه کنارم قرار داشته اند. آنها باوری به من داده اند که شاید خودم به خودم نداشتم. تمام تلاشم را انجام می دهم که آن خوشحالی بعد از قهرمانی جهان را برایشان در المپیک 2024 پاریس تکرار کنم. نکته ی دیگری را هم می خوام بگویم که حتما و لطفا منتشر کنید. باید از خانواده ام تشکر ویژه ای بکنم. هیچوقت مرا در فشار قرار ندادند، به تصمیم هایم احترام گذاشتند و شرایط را به بهترین شکل برایم فراهم کردند تا به خواسته هایم دست پیدا کنم. ما خانواده ی درس خوانی داشتیم و سخت بود که برعکس بقیه، من بروم به دنبال ورزش.

س: دقیقا اینجاست که اعتماد و نقش پدر و مادر برای تولد یک قهرمان حرفه ای ورزشی در جهان خود را به رخ می کشد.

مادرم، پدرم و خانواده پای من ایستادند، خوشحالم که در این خانواده به دنیا آمدم. دوست دارم با طلای المپیک که بهترین دستاورد به حساب می آید حسابی خوشحالشان کنم.

س: پس برای پدر و مادرت هم کسب مدال المپیک اهمیت فراوانی دارد؟

بحث کسب مدال برای آنها اصلا مهم نیست. آنها از خوشحالی من خوشحال می شوند. برای آنها مدال ملاک به حساب نمی آید.

گوشه ای از افتخارات ناهید کیانی در تکواندو

قهرمانی 2023 جهان در منهای 53 کیلوگرم جایزه بزرگ 2023 جهان در رم جایزه بزرگ 2023 جهان در چین جام ریاست فدراسیون جهانی 2023 جام ریاست فدراسیون جهانی 2022 دانشجویان 2022 جهان جام ریاست فدراسیون جهانی 2018 بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا 48 کیلو قهرمانی 2022 آسیا 57 کیلو قهرمانی 2021 آسیا 57 میلو قهرمانی 2018 آسیا 49 کیلو قهرمانی 2016 آسیا 46 کیلو دانشجویان 2017 جهان ارتشهای 2015 جهان

پوریا تابان

ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 2
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 3
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 4
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 5
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 6
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 7
ناهید کیانی، از خاطرات توکیو تا امید به پاریس / تنها دختر ایرانی با شانس اول طلای المپیک 8