پنج‌شنبه 7 تیر 1403

«نردبان» انتخاباتی در تلویزیون با حضور یک مستندساز

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
«نردبان» انتخاباتی در تلویزیون با حضور یک مستندساز

جدیدترین قسمت از برنامه نردبان با حضور محسن خان جهانی و نمایش مستندهایی با حال و هوای انتخابات از ایران و جهان روی آنتن می‌رود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکصد و نود و سومین برنامه تلویزیونی «نردبان»، امروز جمعه 1 تیر ماه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. این قسمت از برنامه حال و هوای انتخاباتی داشته و سراغ مستندهایی رفته که مستقیم یا غیرمستقیم به این اتفاق مهم در کشورمان پرداخته‌اند.

مهمان این قسمت از نردبان، محسن خان‌جهانی کارگردان و مستندساز نام‌آشنای کشور است. او در گفت‌وگو با حامد شکیبانیا درباره تجربه‌های فیلم‌سازی مستند و کارهای خود از جمله مستندهای «صندلی شماره‌ی 257»، «انتهای خیابان پاستور»، «یک میخ و چند کت»، «برد برد»، «آزادراه» و «پیروزی نزدیک است» سخن می‌گوید.

خان‌جهانی در کارنامه کاری خود چند فیلم مستند در موضوع انتخابات ساخته و نگاهی به مقام ریاست‌جمهوری در ایران و مجلس شورای داشته است؛ مستند «انتهای خیابان پاستور» درباره انتخاب دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی است و فیلم مستند «برد - برد» درباره اهالی یک روستا است که درگیر جواب دادن به پیامک رئیس‌جمهور هستند و از طرفی می‌خواهند مذاکرات جهانی را با مذاکرات داخلی روستای خود رقم بزنند و درمورد کمبود آب مذاکره کنند. مستندهای «یک میخ و چند کت» و «صندلی شماره 257» نیز درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان زنجان و شهرستان ماهنشان است.

مستند شهید رئیسی در پایان مراحل ساخت / اکران در سینماهای کشور

همچنین بخش‌هایی از مستند «من انرژی هسته‌ای نیستم» ساخته مهدی قربان‌پور مرور می‌شود. در خلاصه داستان این مستند آمده است: «پرتوهای رادیو اکتیو در شهر ساحلی رامسر، دستمایه حضور کاندیداها در انتخابات شورای اسلامی شهر می‌شود.»

در بخش مستندهای خارجی نیز مروری بر مستند «اتاق جنگ» ساخته دی‌ای. پنه بیکر و کریس هگدوس می‌شود و بسته پیشنهادی تماشای فیلم مستند این هفته نردبان، اختصاص به مستندهای انتخاباتی در کشورهای مختلف دارد. در همین بسته مستندهای رییس جمهور (انتخابات زیمباوه در سال 2018)، همه در: مبارزه برای دمکراسی /2020، اژدها را بکشید (آمریکا /2019)، یک انتخابات آفریقایی (انتخابات غنا در سال 2008)، ایالت پسران (آمریکا /2020)، اخلال در دموکراسی (انتخابات ایتالیا در سال 2018)، روز انتخابات: لنزی در سراسر آمریکا (آمریکا /2017) و «چگونه در یک انتخابات تقلب کنیم»: تاریخ نژادپرستان رقابت‌های ریاست جمهوری سال 1876 (آمریکا /2023) مرور می‌شود.

برنامه تلویزیونی «نردبان» تلاش می‌کند با نگاهی تخصصی به فیلم و عکس مستند، مروری بر آثار ایرانی و خارجی این حوزه داشته باشد. این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت 17:30 روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت 00:00 و 14:30 است.