چهارشنبه 18 مهر 1403

نشانه‌هایی از اثرگذاری محدودیت‌ها در خراسان جنوبی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نشانه‌هایی از اثرگذاری محدودیت‌ها در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - اعمال محدودیت‌های کرونایی در خراسان جنوبی سبب شده تا روند بستری و فوتی‌های کرونا در این استان که هنوز هفت شهرستان آن در وضعیت قرمز قرار دارند، با شیب ملایم رو به کاهش باشد اما این به معنای عادی شدن اوضاع نیست.

به گزارش ایرنا با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی اما برخی از شهروندان و مردم انگار زندگی مسالمت‌آمیز با این بیماری را آغاز کرده بودند لذا ترددها، رفت و آمدها و دورهمی‌های خانوادگی تا پاسی از شب در شهرها به روال قبل ادامه داشت.

از طرفی در شب‌های سیاه کرونایی برای بسیاری از مردم و شهروندان ساعت 20 تا 21 تازه سر شب بود برای دورهمی‌های خانوادگی، تفریح، پاساژگردی و خرید، دقیقا همان شب‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کرد هر سه دقیقه یک ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و داغ بزرگی بر دل عزیزانش باقی می‌گذارد.

شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که انگار گوش عده‌ای از مردم به توصیه‌های بهداشتی متخصصان و خواهش‌های ملتمسانه کادر درمان دیگر بدهکار نبود و نسبت به رعایت اصول بهداشتی کم توجهی و بی توجهی می‌شد تا اینکه بالا رفتن آمار مرگ و میر در ماه‌های اخیر سبب نگرانی بیش از پیش مسؤولان و سیاه‌تر شدن آخرین روزهای پاییزی در برخی استان‌های کشور از جمله خراسان جنوبی شد.

در نهایت بعد از چند هفته تجربه روزهای سیاه کرونایی و افاقه نکردن محدودیت‌های نیم بند، بالاخره ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت تا محدودیت‌های شدید کرونایی از ابتدای آذرماه جاری در 25 مرکز استان و 46 شهرستان که دارای وضعیت قرمز بودند اعمال شود.

بر این اساس در شهرهای قرمز مشاغل سطح 2، سه و چهار، در شهرهای با وضعیت نارنجی کرونا مشاغل سطح سه و چهار و در شهرهای زرد مشاغل سطح چهار تعطیل شدند.

همچنین ممنوعیت تردد بین استانی برای شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شد و افراد حق ورود به شهرهای قرمز را ندارند و ساکنان شهرهای قرمز هم نمی‌توانند وارد سایر شهرها شوند در غیر این صورت جریمه 500 هزار تومانی تا یک میلیون تومانی در انتظار متخلفان است.

علاوه بر این‌ها در شهرهای قرمز از ساعت 21 تا چهار صبح ممنوعیت تردد داخل شهری اعمال شده است تا شهروندان در این زمان تعیین شده از منازل خارج نشوند تا از این طریق بتوان شیوع ویروس کرونا را بیشتر مدیریت کرد.

همچنین فعالیت ادارات و سازمان‌های دولتی با حضور حداکثر یک سوم کارکنان ادامه دارد به این معنا که در شهرهای به رنگ قرمز، دو سوم کارکنان از طریق دورکاری، شیفت کاری یا مرخصی به صورت چرخشی از حضور در محل کار معاف هستند در شهرهای با وضعیت زرد نیز کارکنان ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با 100 درصد ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد و در سایر ادارات، ارائه خدمات با حضور دوسوم کارکنان انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه هشتم آذر و یک هفته بعد از اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی گفت: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کووید 19 در هفته گذشته به 20 نفر به ازای هر صد هزار نفر رسید و بیشترین میزان ابتلا در استان‌های ایلام، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی گزارش شد.

سیما سادات لاری افزود: همچنین میزان میانگین موارد مرگ ناشی از این بیماری در هفته گذشته در کشور به 40 نفر در هر یک میلیون نفر رسید و بیشترین میزان مرگ نیز در استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی بود.

همراهی 97 درصدی اصناف در رعایت محدودیت‌ها

به گفته استاندار خراسان جنوبی در این مدت همراهی اصناف استان با محدودیت‌های اعمال شده، بسیار مطلوب بوده و بیش از 97 درصد گزارش شده است.

حمید ملانوری گفت: در این شرایط ما ناگزیر بودیم بین بد و بدتر یک گزینه را انتخاب کنیم که ما هم بد را برگزیدیم و با اعمال محدودیت‌ها، از ادامه برخی فعالیت‌ها جلوگیری شد.

وی اظهار داشت: می‌دانیم اعمال محدودیت‌ها، تبعات زیادی دارد اما در شرایط فعلی، راهکار مناسبی است و باید بدانیم هرچه بیشتر رعایت و سختی‌های این دوره را تحمل کنیم، در زمان کوتاه‌تری شاهد اتمام این دوره خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به همراهی و همکاری اصناف در همه شرایط بحرانی اعم از سیل و زلزله گفت: در این دوران بحران کرونا نیز شاهد این همراهی و همکاری ارزنده هستیم.

وی افزود: از 2 هفته تعیین شده برای اعمال محدودیت‌ها، چند روزی بیشتر نمانده و خاضعانه ضمن عرض ارادت به همه اصناف و مردم، خواهش می‌کنم موضوع لزوم رعایت نکات بهداشتی را ترویج کنید تا تحمل این سختی‌ها نتایج خوبی به همراه داشته باشد و امیدوارم با رعایت این دستورالعمل‌ها به زودی شاهد تغییر رنگ شهرهای استان باشیم.

کاهش 38 درصدی تردد جاده‌ای و 91 درصدی درون شهری

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: تردد جاده‌ای خودروهای شخصی در این استان از زمان اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در اول آذر تاکنون، 38 درصد کاهش داشته است.

سردار ناصر فرشید افزود: در ترددهای شبانه و ممنوعیت تردد از ساعت 21 تا 4 صبح نیز به طور نسبی 91 درصد شهروندان همکاری لازم را داشته‌اند و کاهش محسوس در ترددهای درون شهری را داشته‌ایم که نشان از اهمیت مردم به سلامت و قانون پذیری است.

وی بیان کرد: در راستای مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا، کارکنان پلیس در خراسان جنوبی در 15 نقطه از پیش تعیین شده مستقر شدند که خوشبختانه مردم فهیم خراسان جنوبی با پلیس و ستاد استانی کرونا همراهی داشته‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای شروع طرح تاکنون از ورود بیش از پنج هزار و 740 خودرو به داخل شهرها جلوگیری شده و 45 هزار و 564 راننده تذکر شفاهی دریافت و چهار هزار و 222 راننده نیز به صورت پیامکی تذکر دریافت کرده‌اند.

وی به همراهی بیش از 97 درصدی مردم خراسان جنوبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مردم استان همراهی خوبی داشتند ولی در جهت حفظ سلامت جامعه و آرامش مردم، قطعا با کسانی که به فکر سلامت خود و جامعه نیستند برابر قانون و مصوبات ستاد مقابله با کرونا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

پلمب واحدهای صنفی متخلف 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: با اجرای طرح محدودیت فعالیت اصناف و گروه‌های شغلی دو، سه و چهار از یکم آذر ماه تاکنون 43 هزار و 537 مورد بازرسی در این استان صورت گرفته که منجر به پلمب 32 واحد صنفی متخلف شده است.

عباس جرجانی افزود: 32 واحد صنفی و 2 باشگاه ورزشی با وجود تذکرات لازم، به دلیل توجه نکردن به مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا پلمب شدند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 33 هزار واحد صنفی در قالب 135 اتحادیه با اشتغال حدود 83 نفر در استان اظهار داشت: از این تعداد 9 هزار واحد صنفی معادل 27 درصد از جمله گروه‌های شغلی هستند که ملزم به تعطیلی در طرح محدودیت‌های اصناف هستند.

دورهمی برگزار نکنید 

استاندار خراسان جنوبی همچنین روز گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: توصیه همیشگی ما به مردم این است که باید روش زندگی خود را با شرایط موجود تطبیق دهند، سبک زندگی ما در این دوران تغییر کرده و دورهمی‌ها در این موقعیت، جایگاهی ندارند.

ملانوری افزود: وقتی گفته می‌شود بیش از نیمی از موارد ابتلا به بیماری ناشی از دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی است باید بپذیریم که در ابتلا و مرگ و میر نیمی از افراد دخیل هستیم.

وی گفت: همچنان اصرار و تاکید ما بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس آمار، درصد اندکی از افراد جامعه باعث نگرانی جمع کثیری از افراد می‌شوند و با کمک به شیوع بیماری، آشفتگی خاطر و نگرانی ایجاد می‌کنند.

وی گفت: باید ادبیات، گفتمان، تصمیمات و سیاستگذاری‌ها در مواجهه با کرونا در همه حوزه‌ها یکی شود و سمت و سوی همه حفظ سلامت مردم باشد.

ملانوری ضمن تشکر از مردم در همراهی با مصوبات ستاد کرونا متذکر شد: مردم اگر با چندگانگی در رفتار و تصمیمات مواجه شوند، مطمئنا مصوبات ستاد اجرایی نمی‌شود و این موضوع تبعات فراوانی به همراه دارد.

وی عنوان کرد: همه ظرفیت‌های موجود، ائمه جمعه و جماعت، روحانیون، متنفذین و سایر اقشار که نفوذ کلام دارند و تأثیرگذارند، باید از تریبون‌های در اختیار خود بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در راستای حفظ سلامت مردم استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر تفاوت وضعیت موجود با همه بحران‌هایی که تاکنون رخ داده است، اظهار داشت: این ویروس با تغییر مکرر و جهش و غافلگیری به حوزه‌های زیادی خسارت وارد کرده و برای مهار آن، چاره‌ای جز رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌های خانگی نداریم.

وی گفت: مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلفند جلسات خود را مطابق با رنگ‌بندی شهرها و با رعایت کامل ضوابط بهداشتی برگزار کنند.

ملانوری افزود: سرپیچی کارکنان دستگاه‌ها از ضوابط بهداشتی قابل اغماض نیست و برخورد قانونی به همراه دارد.

وی بیان کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها و تغییر آمارها خواهیم توانست محدودیت‌های موجود را کاهش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی از همراهی اصناف با مصوبات ستاد قدردانی کرد و گفت: براساس آماری که امروز ارائه شد، 97 درصد اصناف، مصوبات را پذیرفته و در اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای همراهی داشته‌اند.

وی افزود: اینکه این محدودیت‌ها، برخی از واحدهای صنفی را بسیار متأثر می‌سازد و زندگی و معیشت بعضی از صنوف را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بر هیچکس پوشیده نیست با این وجود، اصناف و بازاریان این محدودیت‌ها را پذیرفته و برای حفظ سلامت مردم، واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.

ردیابی بیماران کرونایی در ناوگان عمومی

یکی دیگر از برنامه‌های ستاد استانی مدیریت کرونا ردیابی بیماران کرونایی و ممنوعیت سفر بین استانی آن‌ها است که در این زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: برای عدم جابجایی متقاضیان سفر دارای تست کرونا مثبت با ناوگان عمومی برون شهری، نسبت به برقراری ارتباط نرم افزاری سامانه صدور بلیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر استان با گذرگاه خدمات الکترونیکی (سروا)، پایگاه داده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام شده است.

جلال زاده افزود: در این طرح با ورود اطلاعات کد ملی مسافر و ارتباط نرم افزاری موجود با پایگاه داده وزارت بهداشت، وضعیت ابتلاء مسافر به کووید 19 بررسی و از صدور بلیت برای مسافرین مبتلا به کووید 19 خودداری می‌شود.

همچنین طرح محله محور مبارزه با کرونا با عنوان طرح جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به مناسبت هفته بسیج در استان خراسان جنوبی آغاز شده است.

این طرح با تشکیل کمیته‌های حمایتی، مراقبتی و نظارتی به امور مربوط به مراقبت و درمان، آموزش پیشگیری از کرونا، تسریع در بیماریابی، نظارت بر اصناف، قرنطینه خانگی و مسائل اقتصادی، افراد کرونا مثبت و آسیب دیده از کرونا را تحت حمایت، نظارت و کنترل دقیق قرار می‌دهد.

روند کاهشی کرونا در کشور و استان خراسان جنوبی

حال که 9 روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد بدون شک مردم و مسوولان در انتظار کاهش آمار موراد ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا هستند که براساس اعلام وزارت بهداشت روند رو به کاهش بیماری از هفته قبل در کشور آغاز شده است و این امیدواری وجود دارد که تبعات مؤثر و روند کاهشی در پایان دومین هفته نیز تداوم داشته باشد.

برای دریافت آخرین وضعیت تحلیلی کرونا در خراسان جنوبی نیز به سراغ دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی رفتیم.

غلامرضا شریف زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان وقت اداری روز گذشته در مجموع تا پایان روز اداری گذشته 29 هزار و 401 مورد آزمایش کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شده است که از این میزان 12 هزار و 660 مورد مثبت کرونا تشخیص داده شده است همچنین در این مدت مجموع فوتی‌های استان بر اثر کرونا 599 نفر بوده است.

وی بیان کرد: میزان بروز تجمعی کرونا به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در استان یکهزار و 532 نفر و بروز موارد جدید نیز 7.6 در 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: نسبت مرگ و میر 4.7 درصد و میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی نیز به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 72.5 درصد است.

وی تصریح کرد: شاخص نمونه گیری در سطح استان 36.6 در 100 هزار نفر جمعیت و نمونه‌های مثبت 43 درصد است.

شریف زاده گفت: در بین شهرستان‌ها هم طبس با میزان بروز تجمعی 2 هزار و 107 در 100 هزار نفر جمعیت رتبه نخست بشرویه با هزار و 906 دوم، فردوس با هزار و 736 سوم، سرایان با هزار و 668 چهارم، قاینات هزار و 650 پنجم، بیرجند هزار و 568 ششم، زیرکو با هزار و 437 هفتم، درمیان با هزار و 94 هشتم، سربیشه با 984 نهم نهبندان با 922 دهم و خوسف با 906 در رتبه یازدهم قرار دارد.

وی یادآور شد: اکنون 279 روز از شروع اپیدمی کرونا در استان می‌گذرد که در این مدت هر 11 ساعت یک مورد مرگ اتفاق افتاده است و متوسط ابتلای روزانه تا امروز 45 بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت همچنین 82 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در سنین بالای 60 سال بوده که از لحاظ جنسیتی 55 درصد مذکر و 45 درصد مونث اعلام شده است.

وی تصریح کرد: میانگین موارد بستری تا قبل از اعمال محدودیت‌ها 480 تا 520 نفر و میانگین بستری کرونا مثبت نیز بین 370 تا 380 نفر بوده است که اکنون مجموع موارد بستری به 320 تا 330 نفر و موارد کرونا مثبت نیز به 220 کاهش یافته است.

شریف زاده تاکید کرد: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت میزان افراد بستری تنفسی در استان اکنون نسبت به 25 آبان ماه 37 درصد، میزان بستری کرونا مثبت 29 درصد و میزان مرگ و میر که اکثر روزها 2 رقمی بود اکنون به یک رقمی کاهش یافته است.

با این حال همچنان وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی بسیار نگران کننده است و باید همه اقشار و گروه‌های جامعه تلاش خود را به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری به کار گیرند که تنها با رعایت هر چه دقیق تر شیوه‌های نامه‌های بهداشتی امکان پذیر است.

از طرفی در آخرین گزارش روند احتمالی اپیدمی کویید 19 در استان‌های کشور که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد خراسان جنوبی همچنان جزو استان‌های بحرانی با میزان بروز بالا قرار دارد که روز چهارشنبه آتی رنگ‌بندی جدید شهرهای استان اعلام می‌شود و بعد از اتمام مهلت دوهفته‌ای محدودیت‌های کرونایی که چهار روز از آن باقیمانده است احتمال تمدید آنها وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*