شنبه 21 مهر 1403

نشست نگاه بشردوستانه به فلسطین و قدس در ژاپن برگزار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نشست نگاه بشردوستانه به فلسطین و قدس در ژاپن برگزار شد

پکن - ایرنا - نشست تخصصی "نگاه بشر دوستانه به فلسطین و قدس" عصر امروز شنبه به مناسبت روز جهانی قدس با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و با حضور بیش از 70 نفر از محققان و علاقه مندان ژاپنی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، در ابتدای این نشست که با حضور سفرای ایران و فلسطین در توکیو برگزار شد "حسین دیوسالار" رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن به برگزاری این مراسم در سال گذشته و در مسجد جامع توکیو اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا و برقراری شرایط اضطراری، امکان برگزاری این برنامه به صورت حضوری نبود و لذا رایزنی فرهنگی، این روز بزرگ را در فضای مجازی و در قالب این نشست گرامی داشته است.

وی با اشاره به اینکه روز قدس یادگار ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) است تاکید کرد: امام خمینی (ره) با این ابتکار ارزشمند در واقع به اندیشه ها و افکار آزادی خواهان و رهبران جهان نه تنها جهان اسلام جهت دادند و موجب شدند تا مظلومیت 72 ساله ملت فلسطین به فراموشی سپرده نشود و ضرورت حمایت از این مسیر همواره زنده بماند.

نامگذاری روز قدس بیانگر اهمیت فلسطین از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

"کنجی تومیتا" ایران شناس ژاپنی هم در این نشست با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعلام روز جهانی قدس گفت: 6 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این خطابه مهم اعلام شد و روز قدس به طور رسمی معرفی گردید که می تواند اهمیت موضوع را به خوبی نشان دهد.

وی در ادامه به معرفی شخصیت و دیدگاه های امام (ره) در خصوص فلسطین و قدس پرداخت و افزود: اسرائیل با حمایت انگلستان و آمریکا، زمین فلسطینیان را اشغال و آن را به یهودیان اهدا کرد قبل از پیروزی انقلاب روابط نزدیکی میان ایران و اسرائیل وجود داشت تا جایی که در اصلاحات ارضی ایران و با سرمایه اسرائیلی ها، زمین های کشاورزی قزوین نیز اشغال و در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.

تومیتا تاکید کرد: امام خمینی (ره) مردم فلسطین را ستمدیدگان و مستضعفین جهان می دانند که سرزمین آنان توسط اسرائیل اشغال شده است البته پیروان دین الهی، یهود را با صهیونیست ها نیز متفاوت قلمداد می نمایند.

رسانه های واقعیت های فلسطین را منعکس نمی کنند

حجت الاسلام "ابراهیم ساوادت" اسلام شناس و معاون پژوهشی جامعه المصطفی (ص) ژاپن نیز در سخنانی با اشاره به اینکه رسانه ها، واقعیت ها را در مورد فلسطین بیان نمی کنند گفت: در سرزمین فلسطین در یک طرف مردم بی دفاع و بدون اسلحه وجود دارند و در سوی دیگر سربازان اسرائیلی مسلح که مردم فلسطین و بدون اسلحه را می کشند و حقوق آنان را از بین می برند.

وی در ادامه تاکید کرد: امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند تا شناخت دقیق و درستی از اوضاع مردم مظلوم این منطقه و جنایت های رژیم صهیونیستی و توجه جامعه جهانی ایجاد گردد.

آمریکا تنها به دنبال منافع اسرائیل در منطقه است

"چیئه ازاکی" متخصص مسائل فلسطین نیز در این نشست با اشاره به برنامه صلح پیشنهادی آمریکایی ها گفت: اگر این برنامه اجرایی شود و اسرائیل بر منطقه غربی غزه تسلط یابد، مسئولان فلسطینی اعلام کرده اند تمام قراردادها با اسرائیل را لغو می کنند و ضمن آن که در پیشنهاد آمریکایی ها اشاره شده که امنیت منطقه فلسطین و شهر قدس در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت که مورد توافق و نظر فلسطینی ها نیست چرا که تنها منافع اسرائیلی ها در آن دیده شده است.

وی افزود: روش ترامپ و اوباما کاملا متفاوت است ترامپ برای پنهان کردن اقدامات انجام شده، عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل را پیگیری می کند و پیشنهاد آمریکا بدون مردم فلسطین برنامه‌ریزی شده است.

در این برنامه علاوه بر ارائه پاورپوینت تخصصی در خصوص قدس و فلسطین به زبان ژاپنی، نماهنگی نیز با موضوع نشست به نمایش در آمد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
نشست نگاه بشردوستانه به فلسطین و قدس در ژاپن برگزار شد 2