یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

نفت بیش از 2 دلار گران شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نفت بیش از 2 دلار گران شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بیش از 2 دلار افزایش یافت، زیرا سرمایه گذاران به حرکت احتمالی تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کاهش تولید و تقویت قیمت ها در نشست امروز چشم دوخته‌اند.

هر بشکه نفت برنت با 2 دلار و 31 سنت افزایش 95.33 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 96 سنت افزایش معامله شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، قرار است در 5 سپتامبر دیدار کنند. بازارهای آمریکا امروز به تعطیلات عمومی بسته است.

اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در نشست امروز، با وجود کمی عرضه، احتمالا تصمیم بگیرند که سطح تولید کنونی را حفظ کنند یا تولید را به منظور تقویت قیمت ها کاهش دهند.

تینا تنگ، تحلیلگر بازارهای سی ام سی گفت: «اوپک پلاس به احتمال زیاد، تولید خود را به اندازه کافی محدود نگه می دارد تا قیمت نفت را در بحبوحه اختلال در تقاضا که ناشی از محدودیت های کرونایی مجدد در برخی از مناطق چین است، حفظ کند.»

وال استریت ژورنال دیروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت، روسیه، دومین تولیدکننده نفت جهان و عضو مهم اوپک پلاس در این زمان از کاهش تولید حمایت نمی کند و احتمالا گروه میزان تولید خود را ثابت نگه می دارد.

با وجود اینکه احتمال کاهش تولید وجود دارد، تنگ با اشاره به احتمال افزایش صادرات نفت ایران خاطرنشان کرد که ریسک های کاهشی همچنان باقی است.

قیمت نفت پس از اینکه در ماه مارس به بالاترین رقم چند سال گذشته رسید، طی سه ماه گذشته به علت نگرانی ها در مورد افزایش نرخ بهره و محدودیت های کرونایی در بخش هایی از چین، بزرگ ترین واردکننده نفت خام در جهان که احتمالا رشد اقتصادی جهان را کند می کند و تقاضا برای نفت را کاهش می دهد، روند کاهشی داشته است.

در حال حاضر، 33 شهر در چین در حال حاضر قرنطینه های جزئی یا کامل دارند که 65 میلیون شهروند چینی را تحت تاثیر قرار داده است.

مذاکرات ایران و غرب هم هرچند به طول انجامیده است اما توافق می تواند به افزایش صادرات نفت ایران منجر شود.

هر دو شاخص نفتی در روز پنج شنبه 3 درصد کاهش یافت و به کمترین رقم 2 هفته گذشته رسید. نفت برنت کاهش 7.9 درصدی و WTI کاهش 6.7 درصدی را ثبت کرد.

در عین حال، وزرای اقتصاد کشورهای عضو گروه 7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس توافق کرده‌اند تا حمل و نقل نفت خام و دیگر محصولات نفتی روسیه که با قیمت بیشتر از سقف تعیین‌شده خریداری شده‌اند را ممنوع کنند؛ اما جزئیات کمی از این طرح ارائه دادند. این طرح با هدف کاهش درامدهای نفتی مسکو تدوین شده است.

اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد، هند با کشورهای غربی در تحریم نفت و گاز روسیه همراه نخواهد شد.

با این وجود، موسسه ریفیتیو اکون گزارش داد، همزمان با اقدام غرب در تحریم روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین، ترکیه واردات نفت از این کشور را نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر کرده است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

ایالات متحده آمریکا

روسیه

نفت اوپک اوکراین این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نفت بیش از 2 دلار گران شد 2
نفت بیش از 2 دلار گران شد 3