دوشنبه 16 مهر 1403

نقاب از چهره لن ساسامن خالق بیت‌کوین افتاد + عکس

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نقاب از چهره لن ساسامن خالق بیت‌کوین افتاد + عکس

اقتصادنیوز: درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها در مورد هویت واقعی خالق بیت‌کوین بالا گرفته است، زندگی لن ساسامن رمزنگار مشهور بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از زومیت، شاید بسیاری از ما به‌تازگی با نام لن ساسامن (Len Sassaman) آشنا شده باشیم، اما افرادی که از سال‌ها پیش در حوزه‌ی رمزنگاری و حریم خصوصی فعال بوده‌اند، او را به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح فناوری‌های پایه‌ای حوزه‌ی کریپتو می‌شناسند.

خبر مرتبط قیمت بیت کوین عقب نشست؛ درهم امارات متوقف شد / شرط مهم برای کاهش قیمت دلار / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 11 مهر 1403

اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند قیمت دلار در بازار تهران و هرات در مرز حمایت مهم در حال نوسان است و باید دید این اسکناس امروز مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت؟

حالا مستند شبکه‌ی HBO با موضوع شناسایی ساتوشی ناکاماتو، بار دیگر توجه جهان را به این استاد امنیت سایبری جلب کرده: این مستند به کارگردانی کالن هوباک و تهیه‌کنندگی آدام مک‌کی، با هدف بررسی معمای بنیان‌گذار بیت‌کوین، موضوعاتی مانند اینکه آیا ساتوشی به‌تنهایی یا با شرکای خود کار می‌کرد و تأثیر کار او بر فضای مالی جهانی را بررسی می‌کند.

یکی از عواملی که لن ساسامن را به چهره‌ی پشت نقاب خالق بیت‌کوین پیوند می‌زند، هم‌زمان شدن مرگ خودخواسته‌ی او با ناپدید شدن ساتوشی است. در ادامه با ما همراه باشید تا زندگی، فلسفه و برخی از مهم‌ترین پروژه‌های لن ساسامن را مرور کنیم و ببینیم آیا شواهد کافی برای این ادعا که او خالق بیت‌کوین است، وجود دارد یا خیر.

لن ساسامن

لن ساسامن 9 آوریل 1980 در شهر پاتس‌تاون ایالت پنسیلوانیای آمریکا متولد شد. او در سنین کودکی و نوجوانی بیشتر وقتش را با کامپیوترها، محاسبات و کدنویسی می‌گذراند و از همان دوران هم مطالعه‌ی مقالات و کتاب‌های مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصی را آغاز کرد. دغدغه‌ی زودهنگام او، چالش ردیابی افراد در دنیای اطرافش بود.

لن دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ی هیل سپری کرد و برخی می‌گویند او در همین ایام به افسردگی مبتلا شد. اطرافیان او می‌گویند: «لن بچه‌ی خیلی عجیبی بود؛ زیرا هوش بسیار بالایی داشت.»

متأسفانه رویکرد تهاجمی پزشکان در درمان افسردگی، تأثیرات منفی شدیدی بر ذهن لن گذاشت و باعث شد ریشه‌های بی‌اعتمادی به‌ویژه به افراد معتبر، درون او نهادینه شود.

لن ساسامن از نوجوانی با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرد

لن در دهه‌ی 1990 به جامعه‌ی رمزنگاران پیوست؛ یعنی زمانی که اینترنت تازه داشت گسترش پیدا می‌کرد و بحث‌های پیرامون حفظ حریم خصوصی و کنترل اطلاعات به‌شدت داغ بود. او در 18 سالگی در گروه ضربت مهندسی اینترنت (IETF)، سازمانی که مسئولیت توسعه‌ی پایه‌های اینترنت مدرن را به‌عهده داشت، شغلی به دست آورد و در بخش پروتکل‌های TCP/IP مشغول به کار شد.

ساسامن و جنبش سایفرپانک

لن ساسامن در سال 1989 به خلیج سانفرانسیسکو نقل‌مکان کرد و پس از آشنایی با اصول بنیادی جنبش سایفرپانک‌ها، متوجه شد که ایده‌های کاملاً همسویی با این گروه دارد. در همان اوایل، با برام کوهن، برنامه‌نویس مشهور (که بعدها بیت‌تورنت را توسعه داد) نیز ملاقات کرد و تصمیم گرفت زمان بیشتری را با او بگذراند.

فلسفه‌ی سایفرپانک‌ها به‌طور خاص روی تعاملات بین انسان و فناوری، تأثیرات اجتماعی و سیاسی فناوری‌های نوین و مسائلی نظیر حریم خصوصی، هویت و آزادی فردی متمرکز بود. لن نیز مانند سایر فعالین این گروه باور داشت که با پیشرفت فناوری، مرزهای بین زندگی واقعی و مجازی کم‌رنگ‌تر می‌شود و این امر چالش‌هایی جدی در زمینه‌ی هویت فردی و جمعی به دنبال خواهد داشت.

سایفرپانک‌ها اصولی مانند هویت و آزادی فردی و حفظ حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهند

سایفرپانک‌ها همچنین به‌عنوان منتقدین سرسخت نظام‌های سیاسی و اقتصادی موجود شناخته می‌شدند که سعی داشتند نقش تأثیرات منفی «نهادگرایی» بر زندگی انسان را برای همگان آشکار کنند و راهی برای مقاومت در برابر قدرت‌های نظارتی بیابند. برجسته‌ترین راهکار نوین در این زمینه، خلق هویت‌های جدید در دنیای مجازی بود.

ساسامن خیلی زود به یکی از برجسته‌ترین صداهای این جنبش تبدیل شد. او اغلب در جلسات رمزنگاری و کنفرانس‌های بین‌المللی سخنرانی می‌کرد و ایده‌های خود را در مورد حفظ حریم خصوصی و آزادی دیجیتال به اشتراک می‌گذاشت.

به‌نوعی می‌توان گفت که آنچه امروز به‌عنوان اصول اولیه‌ی امنیت دیجیتال و حریم خصوصی در اینترنت می‌شناسیم، ریشه در مقالات و سخنرانی‌های ساسامن و دیگر فعالینی دارد که از سال‌های ابتدایی رشد وب، نگرانی خود را از عواقب بی‌حصار بودن داده‌های کاربران ابراز کردند و در پی یافتن راه‌حلی کارآمد برای چالش‌های بالقوه‌ی پیش رو بودند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نقاب از چهره لن ساسامن خالق بیت‌کوین افتاد + عکس 2
نقاب از چهره لن ساسامن خالق بیت‌کوین افتاد + عکس 3