چهارشنبه 4 مهر 1403

نقش روحانیت در دفاع مقدس بازخوانی و تبیین شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نقش روحانیت در دفاع مقدس بازخوانی و تبیین شد

رونمایی از ویژه‌نامه روحانیت و دفاع مقدس انگیزه‌ای شد تا شخصیت‌های حوزوی به تبیین نقش و عملکرد روحانیت در هشت سال جنگ تحمیلی بپردازند.

رونمایی از ویژه‌نامه روحانیت و دفاع مقدس انگیزه‌ای شد تا شخصیت‌های حوزوی به تبیین نقش و عملکرد روحانیت در هشت سال جنگ تحمیلی بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از ویژه‌نامه روحانیت و دفاع مقدس با موضوع بازخوانی عملکرد روحانیت در هشت سال جنگ تحمیلی شامگاه چهارشنبه با حضور شخصیت‌ها و نویسندگان حوزوی و تعدادی از روحانیون جانباز در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری از فرماندهان و پیشکسوتان جبهه و جنگ و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این مراسم جنگ تحمیلی را جنگ نابرابر، نامتقارن و ناهمتراز توصیف کرد و گفت: از نظر مادی و تجهیزات، دشمن در همه ابعاد بر ما برتری داشت چون درب دنیا برای حمایتش باز بود. اما رمز موفقیت ما عوامل معنوی بود. تقویت عوامل معنوی هم محصول تلاش روحانیت بود.

وی با اشاره به دسته‌بندی حدود 70 مصداق از نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس، اولین نقش را جایگاه کلان روحانیت ذکر کرد که به امام خمینی (ره) و برخی شخصیت‌های حوزوی اختصاص داشت که از آن به عنوان جایگاه ولایت یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری نقش روحانیت در پشتیبانی جنگ را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هر فرصتی که فراهم می‌شد روحانیت تریبون‌دار می‌شدند و در جذب و اعزام نیروها و گسیل مردم برای پشتیبانی جنگ فعالیت می‌کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص محور مسئولیتی روحانیت در دفاع مقدس گفت: روحانیت در قالب عقیدتی سیاسی و... در جنگ حضور و فعالیت داشتند و در کنار آن در هر یگانی چند روحانی داشتیم که بار مسئولیت را بر دوش می‌کشید.

وی به نقش روحانیت در کسوت فرماندهی رده‌های مختلف اشاره کرد و افزود: بسیاری از روحانیون در جایگاه فرماندهی ایفای نقش می‌کردند که نقش آنها کمتر از نمایندگی حضرت امام در جنگ نبود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری در مورد نقش تبلیغی روحانیت در دفاع مقدس گفت: شخصیت‌هایی از اعضای جامعه مدرسین، برخی مراجع تقلید، نمایندگان امام در استان‌ها، ائمه جمعه و جماعات در خطوط مقدم فعالیت تبلیغی داشتند. اینها معنویت را تزریق می‌کردند که پیروزی حاکم شود و فقاهت دینی ایجاد می‌کردند که عشق به شهادت ایجاد شود.

به گفته فرمانده سابق تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق (ع) در جنگ تحمیلی حدود 40 امام جمعه شهرهای مختلف شهید شدند.

وی با بیان اینکه روحانیت در محور رزمی هم حضور پررنگی داشتند، اظهار کرد: خیل عظیمی از طلبه‌ها سعی می‌کردند روحانی بودن خودشان را کتمان کنند که نقش رزمی آنها کمرنگ نشود.

وی افزود: بسیاری از شهدای روحانیت ناشناخته هستند و پرونده‌ای در بنیاد شهید ندارند و حتی روی سنگ قبر آنها نوشته نشده که طلبه بودند.

حجت‌الاسلام ذوالنوری در مورد نقش رزمی تبلیغی روحانیت در جنگ، تصریح کرد: روحانیون در جایی که لازم بود لباس رزم بپوشند دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند و جایی که نیاز به فعالیت‌های تبلیغی بود، خدمت می‌کردند. این طلبه‌ها چون در هر دو بعد فعالیت داشتند بیشترین اثر را داشتند.

وی تأکید کرد: رمز موفقیت روحانیت این بود که به رزمندگان نمی‌گفتند به خط مقدم بروید، بلکه خودشان جلوتر می‌رفتند و به رزمندگان می‌گفتند بیایید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از طلبه‌ها در تخصص‌های مختلف رزمی از جمله تخریب‌چی، تیربارچی، نیروی اطلاعات امنیت، خلبان، آر پی چی زن و... در جنگ تحمیلی نقش آفرین بودند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم در این مراسم با ذکر خاطراتی از فعالیت علما و روحانیون در جنگ تحمیلی به بازخوانی عملکرد روحانیت در دفاع مقدس پرداخت.

در پایان این مراسم پس از رونمایی از ویژه نامه روحانیت و دفاع مقدس، از تعدادی از روحانیون جانباز و ایثارگر قدردانی شد.