جمعه 10 فروردین 1403

نقش محوری زنان در سلامت خانواده و مردان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
نقش محوری زنان در سلامت خانواده و مردان

وزیر بهداشت گفت: در همه جهان زنان به عنوان اصلی ترین گروه برای ارتقای شاخص های تندرستی و سلامت مطرح هستند و اعتقاد داریم که زنان در بهداشت و سلامت اعضای خانواده و مردان از نظر خلق و خو و فضای روانی داخل خانواده و رعایت اصول سلامتی نقش محوری دارند.

به گزارش ایسنا دکتر سعید نمکی در مراسم اهدای سمفونی شهرزاد به فداکاران عرصه مبارزه با کرونا که با حضور معصومه ابتکار - معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده - در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهارکرد: در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای زیادی در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان، زنان باردار و نوزادان داشته ایم. در دنیا کشورهایی که موفق شدند بیماری های واگیردار را به عنوان عامل اصلی این مرگ و میرها مهار کنند، بزرگترین نقش را به زنان داده اند.

وی افزود: یک موضوع در حوزه سلامت و بهداشت با عنوان 3F مطرح است که شامل سواد زنان، غذا و مکمل غذایی کافی و نیز سلامت خانواده می شود. می گویند اگر زنی فقط چهار کلاس سواد داشته باشد، شانس بقای کودکش دوبرابر می شود. همواره معتقدیم که رژیم غذایی خانواده مربوط به زنان و آشپزخانه در خانه، تحویل زنان است.

وزیر بهداشت یادآور شد: در سلامت عمومی چهار عامل دیگر از جمله منحنی رشد، مایع درمانی خوراکی، تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون موثر است و در کشورهای مختلف به ویژه در کشورهای در حال توسعه، نقش زنان در این چهار عامل، محوری و این نقش زنان ستودنی است.

نمکی خاطرنشان کرد: ایران هم در تمام سال های بعد از انقلاب از نقش اثرگذار زنان بهره های زیادی برده است. اکثر بهورزان ما، دخترانی با شش کلاس سواد بودند و بعضی از آنان حتی در حد نهضت سواد آموزی بودند اما انقلاب بزرگی در نظام سلامت ایجاد کردند و امروز برخی از همان دختران دیروز، بازنشسته شده اند. اخیرا خانه های بهداشت عشایری را با دختران عشایر راه انداخته ایم و 400 خانه بهداشت عشایری با محوریت بهورزان عشایری که عمدتا بانوان هستند، در سراسر کشور راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه "هرخانه یک پایگاه سلامت" در کشور توسعه پیدا می کند که محور سفیران سلامت در خانواده ها، زنان هستند و معتقدیم که اگر 20 میلیون سفیر سلامت زن در کشور داشته باشیم و این زنان بتوانند به عنوان اصلی ترین حلقه اتصال ما در خانواده با مراکز بهداشتی و درمانی و نظام سلامت، نقش آفرینی کنند، هرگز نیاز نخواهیم داشت به اینکه توصیه های ویژه کنیم بلکه اینها به عنوان اصلی ترین نیروی ما در نظام سلامت، می گویند سفر برویم یا نرویم و یا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

وزیر بهداشت افزود: نقش ارجمند بانوان در توسعه تمام زیرساخت های کشور به ویژه در نظام سلامت را ستایش می کنم و همواره معتقدم که نیازمند مشارکت مستمر بانوان کشور در عرصه نظام سلامت هستیم.

دکتر نمکی یادآور شد: کرونا طوفان سهمگینی بود که دنیا را در نوردید و کشور ما هم از این بلای جانسوز مستثنی نبود و روزهای بسیار سختی بر همه به ویژه نیروهای بهداشتی و درمانی گذشت. خدا را شکر می کنیم که در تمام این روزهای سخت توانستیم در دنیا، نقش افتخار آفرینی را بیافرینیم و شهیدانی و عزیزانی در این راه فدا شدند که جزو سرداران نظام سلامت بودند.

وی ادامه داد: در مبارزه با کرونا هم سرباز و هم سردار جان خودشان را تقدیم سلامت مردم ایران کردند اما در این جنگ، سرداران بیش از سرباز فدا شدند و انسان هایی را از دست دادیم که در منطقه، نمونه بودند و دست شان در جراحی های هنرمندانه در کل دنیا و منطقه معروف بود. این افراد در روزهای اول به آتش کرونا زدند تا سربازان دل و جرات بیشتری پیدا کنند و حماسه عظیمی را خلق کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از بزرگترین رسالت های ما در ماندگاری این حماسه بی بدیل، استفاده از ظرفیت هنرمندان کشور است و موسیقی یکی از کامل ترین انواع هنر است. می گویند هنر، بیان زیبای احساسات است اما همواره می گویم که هنر، زبان گفتمان عشق و عاشقی است و موسیقی اوج بیان این حس لطیف است و بنده از کودکی افتخار داشتم که در محضر بزرگ اساتید بزرگ موسیقی کشور دوزانو بزنم.

دکتر نمکی اظهار داشت: این جمله به بتهون منتسب است که می گوید "آنجا که قلم از نوشتن می ایستد و زبان از گفتن می ماند، موسیقی آغاز می شود". 30 بانو که در ساخت سمفونی شهرزاد و تقدیم آن به مدافعان سلامت مشارکت داشتند، همانند سیمرغ عطار هستند که به این زیبایی در کنار هم، این بال پرواز را ایجاد کردند و به زیبایی نواختند و از آمیزه ای از سازهای زهی و بادی، عظمتی را خلق کردند.

وی گفت: سمفونی شهرزاد یک کار بسیار باعظمت کلاسیک است و آنچه چاشنی چنین حرکتی است، عشق است و عشق این عظمت ها را خلق می کند و بدون عشق و احساس، نمی توان خوب نواخت، نوشت و گفت. از محبت این هنرمندان که به یاد همکاران ما بودند، تشکر می کنم. این اثر در تاریخ کشور ثبت می شود که روزی عده ای در بالین بیماران حماسه خلق و عده ای در بیرون با هنر، شعر، موسیقی از آنان حمایت می کردند.

وزیر بهداشت یادآور شد: امروز علیرغم همه طوفان ها و فشارهای ناشی از تحریم و گرفتاری هایی که در این اوضاع بر ما تحمیل شده، فکر نمی کنم قوم یا جمعیتی به مظلومیت کشور و کادر بهداشتی و درمانی و مدیران نظام سلامت و بقیه باشند. یکی از همکاران ما در روزهای اول شیوع کرونا مقاله ای با عنوان شنا در اقیانوس با دست های بسته نوشته بود.

نمکی تاکید کرد: همین الان که می خواهیم برای واکسن، پول حواله کنیم، تمام راه ها را بر ما بسته اند. فکر نمی کنم بعد از اتفاقی که در عاشورا برای حضرت اباعبدالله (ع) و یارانش رخ داد، چنین تنگنایی را بر کشور و قومی تحمیل کرده باشند که متاسفانه بر مردم و کشور ایران تحمیل می کنند اما با این وجود، خوشبختانه نسبت به خیلی از کشورهایی که زیرساخت ها، منابع و امکانات بیشتری دارند، در وضعیت بهتری قرار داریم و با وفاق و همدلی و طرحی که مزین به نام یکی از بزرگترین سرداران رشید این کشور یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی است که خود قربانی تروریسم وحشتناک بین المللی شد، می توانیم به نتایج مطلوب تری در روزها و هفته های آینده برسیم.

به گزارش وبدا، در این مراسم، سمفونی شهرزاد با مشارکت بیش از 30 بانوی هنرمند از گروه سرزمین مادری به رهبری خانم نزهت امیری به مدافعان سلامت تقدیم شد.

انتهای پیام