دوشنبه 2 مهر 1403

نقش موثر کارگاه‌های هنری خلاقانه در بهبود سلامت روان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
نقش موثر کارگاه‌های هنری خلاقانه در بهبود سلامت روان

بسترهای هنری مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و نوشتن خلاقانه ممکن است به بهبود افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند، به‌منظور به اشتراک گذاشتن شرح‌حال خود، کسب اعتمادبه‌نفس و درک از بیماری کمک کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه گریفیث استرالیا با تعداد هشت شرکت‌کننده در کارگاه خلاقانه که 12 ماه پس از شرکت در کارگاه‌های اولیه از مشکلات بهداشت روان بهبود یافتند، مصاحبه کردند؛ این مصاحبه‌ها برای درک بهتر تجربیات آنان از به اشتراک‌گذاری داستان‌های بهبودی و مفیدترین جنبه‌های کارگاه‌های دوساعته بود که به مدت سه ماه و هر دو هفته یکبار برگزار می‌شد.

محقق ارشد این مطالعه ویکتوریا استوارت گفت که هدف آنان این بود که دریابند نتایج مثبت کارگاه‌ها برای شرکت‌کنندگان ادامه داشته است یا خیر.

محققان دریافتند، تعدادی از شرکت‌کنندگان به هنرهای خود ادامه داده بودند، عده‌ای با یکدیگر دوستی برقرار کردند، بعضی از آنان تحصیل را آغاز کرده بودند و چند نفر به‌عنوان سخنران زندگی شغلی با دستمزد را تجربه کردند.

در این کارگاه‌ها درمان سلامت روان در یک چارچوب زیست پزشکی ارائه می‌شود، بسیاری از افراد داستان‌های خود را به‌طور مکرر به‌منظور معالجه برای پزشکان تعریف می‌کنند و بر جنبه‌های منفی بیماری خود مانند علائم و مشکلات تمرکز می‌کنند.

وی بیان کرد: ما از بسترهای خلاقانه استفاده کردیم تا افراد بتوانند داستان‌های خود را به روشی دیگر تفسیر و تعریف کنند، روشی که شامل نقاشی، رنگ‌آمیزی، موسیقی و نوشتن خلاقانه باشد. این بسترها زبان جدیدی برای شرکت‌کنندگان فراهم کردند تا هم بیماری و هم بهبودی آنان را توصیف و درک کنند. همچنین به آنان کمک کرد تا داستان‌های خود را با خانواده، دوستان و متخصصان درمان به اشتراک بگذارند.

این مطالعه نشان داد که ارائه طیف وسیعی از بسترهای هنری برای افراد مفید است زیرا برخی از شرکت‌کنندگان احساس می‌کنند بیش از دیگران به برخی از فعالیت‌ها جذب‌شده‌اند. بیشتر شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار کردن با فعالیت‌های هنری را گزارش کردند و موسیقی نیز در میان آنان محبوب بود.

دکتر استوارت بیان کرد: این کارگاه‌ها همچنین فرصت‌های مهمی را برای کار گروهی فراهم می‌کنند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا در مورد طیف وسیعی از علایق بحث کرده و ایده‌های خلاقانه خود را به اشتراک بگذارند. این روش به آنان اعتمادبه‌نفس بیشتری در موقعیت‌های اجتماعی می‌دهد.

وی همچنین افزود: نتایج مطالعه ما نشان داد که کارگاه‌های خلاقانه از طریق افزایش اعتمادبه‌نفس و درک در مورد بیماری، به افزایش و تغییر در نحوه به اشتراک گذاشتن داستان‌های شرکت‌کنندگان در مورد بیماری‌های روانی و بهبودی کمک می‌کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

انتهای پیام