دوشنبه 23 مهر 1403

نماینده سابق مجلس قرقیزستان: بسیاری از مسلمانان به لزوم دفاع از فلسطین آگاه نیستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نماینده سابق مجلس قرقیزستان: بسیاری از مسلمانان به لزوم دفاع از فلسطین آگاه نیستند

مسکو - ایرنا - «تورسون بای باقر اوغلو» نماینده سابق مجلس قرقیزستان معتقد است که دفاع از آرمان فلسطین و ملت این کشور وظیفه تمام مسلمانان جهان است اما متاسفانه بسیاری از مسلمانان به این مهم آگاه نیستند که در این زمینه باید کارهای بیشتری در کشورهای مختلف انجام شود.

باقر اوغلو روز پنجشنبه در کنفرانس منطقه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در فرمت کنفرانس ویدئویی و با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، گفت: قرقیزستان از جمهوریهای شوروی سابق است و این کشور (اتحاد جماهیر شوروی) از فلسطین حمایت می‌کرد.

وی ادامه داد: قبلا در دوره شوروی مانع اقدامات غارتگرانه و وحشیانه اسراییل در سرزمین های اشغالی فلسطین می‌شدیم.

باقر اوغلو که از رهبران سیاسی جامعه مسلمانان قرقیزستان است خطاب به سفیر ایران در روسیه گفت: شما در مورد یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین یادآوری کردید ما قبلا از عرفات حمایت می‌کردیم و بر این باور بودیم که وی خواهان کسب استقلال برای کشور خود است.

وی افزود: متاسفانه چهار کشور ضمانت دادند که دو کشور اسراییل و فلسطین بوجود بیاید اما در سال 1948 اسراییل تاسیس شد اما حکومت فلسطین بوجود نیامد، ما از روسیه به عنوان میراث‌دار شوروی آزرده خاطر هستیم چون چهار کشور ازجمله انگلیس، فرانسه و آمریکا وعده خود را نقض کردند و حکومت فلسطین تاسیس نشد.

نماینده سابق مجلس قرقیزستان گفت: این کشورها که تاسیس حکومت فلسطین را تضمین کرده بودند با آرامش خاطر نظاره‌گر اقدامات اشغالگرانه اسراییل هستند و پس از روی کار آمدن ترامپ اسراییل به غصب بیشتر اراضی فلسطینیان می‌پردازد و پایتخت اسراییل به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل شد.

وی افزود: ما از به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسراییل خودداری می‌کنیم و معتقدیم که موقعیت بین‌المللی این شهر باید حفظ شود. فلسطین حق دارد که اورشلیم (بیت المقدس) را پایتخت خود کند.

وی ادامه داد: ما با نسل کشی فلسطین و اشغالگری سرزمین‌های آن مقابله می‌کنیم و به نشانه اعتراض به این اقدامات، در بیشکک پایتخت قرقیزستان کنفرانس‌ها و اجتماعات اعتراضی برگزار می‌شود.

به گفته باقر اوغلو، مسلمانان قرقیزستان که احساس می کنند باید در مبارزه مردم فلسطین مشارکت کنند در روز جهانی قدس به حمایت از مردم مظلوم این سرزمین می‌پردازند و خدا را شکر سفارت ایران در قرقیزستان، در این عرصه بسیار فعال است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مسلمانان فکر می‌کنند مساله فلسطین به آنان هیچ ارتباطی ندارد و برای اینکه به این وضع پایان داده شود دو سال پیش در قرقیزستان انستیتوی بین‌المللی دفاع از حقوق مردم فلسطین ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در بین کشورهای آسیای مرکزی، قرقیزستان به حمایت از مردم فلسطین می‌پردازد، اظهار داشت: ما از طریق کمیته بین‌المللی مسلمانان در این جمهوری صدای خود را در حمایت از مردم فلسطین بلند کردیم و امروز شاهدیم که مسلمانان قرقیزستان در همایش‌ها برای حمایت از فلسطین مشارکت می‌کنند و ما بطور جمعی به دفاع از مبارزات مردم فلسطین می‌پردازیم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*