جمعه 10 فروردین 1403

نهاوندیان: شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت خواهد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نهاوندیان: شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت خواهد شد

قم - ایرنا - معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به روند رشد اقتصادی کشور، گفت: با ادامه روند کنونی شاخص های اقتصادی کشور به رغم تلاش های تحریم کنندگان و نزول اقتصادی جهانی تا منفی 4 درصد به خاطر شیوع کرونا، مثبت خواهد بود.

محمد نهاوندیان عصرپنجشنبه در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و صداوسیما، افزود: از زمستان سال گذشته شاخص اقتصاد در بخش های مولد اقتصادی در بخش های صنعت و کشاورزی مثبت شده است.

وی ابراز کرد: آن چیزی که کشور در ماه های گذشته از آن آسیب دید و جنبه بازدارندگی داشت بخش خدمات بود که بخش عمده آن بخاطر شیوع کرونا بود که این حوزه را با مضیقه همراه کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: از فصل تابستان سال جاری مجموعه شاخص های اقتصادی کشور مثبت شده و ایران به رقم مثبت تولید ناخالص داخلی نسبت به تابستان سال 98 دست یافته است.

به گفته وی، با بومی سازی و جایگزین کردن نیازهای کشور با ساخت داخل هم افزایی اقتصادی کشور افزایش یافته است و سیستم بانکی هم با طرح گام حلقه های پیوسته مالی و زنجیره تولید را همگام یک دیگر قرار می دهد.

نهاوندیان یادآور شد: از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درخواست می کنیم از مزایای طرح گام برخودار شوند.

به گزارش ایرنا، طرح گواهی اعتبار مولد «گام» به مرحله اجرایی رسیده و هفته آینده در آستانه دهه مبارک فجر با ظرفیت اولیه 50 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار، کلید خواهد خورد.

طرح «گام» یکی از برنامه های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی کشور است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، می تواند امکان تامین غیرتورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را به ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط، فراهم می کند. گواهی اعتبار مولد «گام» به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال، در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاههای تولیدی فراهم می سازد.

در این طرح، تولید کنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می دهند. دارنده می تواند گواهی را تا سررسید نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد و یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.

وی اظهار داشت: در سفر امروز به قم از یکی از بیست و دو واحد راکد صنعتی که امسال احیا و به چرخه تولید بازگشته است مورد بازدید قرار گرفت.

نهاوندیان گفت: همچنین امروز از یک واحد تولید کننده قطعات خودرو بازدید میدانی شد که در سه سال گذشته و تحریم بخش خودرویی کشور موفق شده بخشی از نیازهای این صنعت را داخلی سازی و تامین کند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری ابراز کرد: در این سفر از یک واحد تولید کننده چسب صنعتی بازدید شد که با تولیدات خود تا 90 درصد نیاز کشور به واردات محصولات مشابه را از بین برده است.

به گفته وی، برغم اینکه تحریم کنندگان می خواستند فعالیت های اقتصادی کشور را متوقف کنند اما با همت فعالان اقتصادی و حمایت های دولتی امکان و ظرفیت های تولیدی کشور افزایش یافته و برخی از تولیدات دوران تحریم به عرصه صادرات نیز راه پیدا کرده است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: بسیار امیدوار هستیم که در ماه های پیش رو شرایط برای تولید و اقتصاد کشور بسیار مناسب تر از وضعیت کنونی شود و مردم در روزهای آینده خبرهای بهتری از عرصه تولید و اقتصاد کشور بشنوند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری ابراز داشت: تامین سرمایه در گردش و سرمایه در ثابت از خواسته های فعالان اقتصادی است که این بخش باید تقویت شود و منابع بانک صنعت و معدن هم برای پشتیبانی از طرح های توسعه ای افزایش یابد.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفر به قم ضمن شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از واحدهای صنعتی ثنا، رازش صنعت و گلریز پلیمر واقع در شهرک شکوهیه بازدید به عمل آورد.

گفتنی است در این بازدیدها بهرام سرمست استاندار قم و محمود سیجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز حضور داشتند.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری روز پنجشنبه در سفر به قم ضمن شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از چند واحد تولیدی فعال در قم بازدید کرد./

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
نهاوندیان: شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت خواهد شد 2