سه‌شنبه 10 مهر 1403

نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار تسریع در افزایش سرمایه بانک مسکن شد، با اشاره به اینکه کمبود و گرانی مسکن یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مردم است.

او ادامه داد: کمبود و افزایش قیمت مسکن به عنوان یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های اصلی مردم و کشور مطرح شده است. از این رو، شایسته است که بانک مسکن، به عنوان تنها بانک دولتی و تخصصی در این حوزه، از حمایت ویژه بانک مرکزی و نهادهای اجرایی مربوطه برخوردار شود تا به حل مشکلات مردم کمک کند.

وی بیان کرد: انتظار می رود سایر بانک‌ها نیز برای تداوم و تحقق طرح نهضت ملی مسکن و تامین مالی این پروژه، همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تخصیص و توزیع بهینه منابع و پرداخت تسهیلات را ارزشمند توصیف و تصریح کرد: اداره مطلوب بانک مبتنی بر حکمرانی داده ها که در دست پیگیری است، ماندگار و اثرگذار است.

بیشترین معاملات مسکن در این منطقه تهران صورت گرفت

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران بیشترین میزان ثبت معاملات مسکن را مربوط به منطقه 9 این شهر دانست.

داود بیگی نژاد با بیان اینکه روند ثبت معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کم رونق بوده است و خریداران واقعی مسکن در مقایسه با گذشته روند کاهشی داشته اند گفت: طبق آمارها میزان خرید مسکن واحدهای نوساز روند کاهشی داشته و آمارهای کف بازار مسکن حاکی از آن است واحدهای 5 سال ساخت استقبال بیشتری داشته اند.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که قراردادهای مسکن در برخی از مناطق از جمله 5 تهران صعودی بوده است و بعد از آن هم مناطقی از جمله 10،2 و 4 هم در مراحل بعدی قرار دارد.

به گزارش بانک مرکزی، قیمت خانه در تهران میانگین متری 88 میلیون است. با در نظر گرفتن دستمزد 7 میلیون تومانی وزارت کار و قیمت بالای مسکن، 154 سال نیاز است تا تهرانی‌ها بتوانند خانه‌دار شوند. همین امر، مردم را ناچار به ترک تهران و مهاجرت به شهرستان‌ها کرده است. در این شرایط وزارت راه و شهرسازی برای کاهش زمان انتظار خرید خانه در تهران چه برنامه‌ای دارد؟

بیگی نژاد با بیان اینکه طی یک سال گذشته در 4 منطقه 12،18،19 و 20 تقاضای مسکن کاهشی بوده است گفت: منطقه 9 تهران با 116 درصد بیشترین میزان ثبت معاملات مسکن را داشته و پس از آن منطقه 13 تهران با 66.7 درصد بیشترین درخواست مسکن را داشته است.

او یاد آور شد: منطقه 12 تهران با منفی 7 ونیم درصد، منطقه 16 با منفی 2.3 درصد و منطقه 18 با منفی 8.2 درصد و منطقه 20 تهران با منفی 2.9 درصد کمترین میزان معاملات مسکن را در تهران ثبت کرده اند.

چگونه می‌توان به بهبود وضعیت مسکن کمک کرد؟

برای بهبود وضعیت مسکن، می‌توان اقدامات و سیاست‌های متعددی را در نظر گرفت. برخی از راه‌های کمک به بهبود وضعیت مسکن عبارتند از:

تسهیل در دسترسی به مسکن: ایجاد برنامه‌ها و سیاست‌هایی که به افراد با درآمد متوسط و پایین‌تر اجازه می‌دهند تا به مسکن مناسب دسترسی پیدا کنند.

توسعه مسکن متناسب با نیازها: ساخت مسکن متناسب با نیازها و ظرفیت مالی مردم در مناطق مختلف.

ترویج ساخت و ساز پایدار و محیطی: تشویق به احداث ساختمان‌های پایدار از نظر مصرف انرژی و مواد.

تسهیلات وام مسکن: ارائه تسهیلات مالی مناسب و قابل دسترس برای افراد برای خرید یا ساخت مسکن.

توسعه امکانات شهری: ایجاد امکانات عمومی مانند حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و آموزشی نزدیک به مسکن.

سیاست‌های مالی مناسب: اجرای سیاست‌های مالی که به تعادل بازار مسکن کمک کند و از افزایش ناپایدار قیمت‌ها جلوگیری کند.

توسعه مسکن اجتماعی: ایجاد برنامه‌ها و پروژه‌های مسکن اجتماعی برای افراد با نیازهای ویژه و اقتصاد ضعیف.

ارتقاء قوانین و مقررات: بهبود قوانین مرتبط با ساخت و ساز مسکن به منظور ارتقاء کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها.

این اقدامات می‌توانند بهبود وضعیت مسکن در یک جامعه را تسریع بخشند و به ساماندهی بازار مسکن کمک کنند.

نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد 2
نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد 3