سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

نکته / آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟!

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع

آیا عقل اردوغان نمی‌رسد که یارانه غیر‌مستقیم را بردارد و نقداً لیر بریزد در حساب مردم ترکیه؟ می‌رسد اما می داند آن لیر در دیگ تورم ذوب می‌شود و این یارانه غیر نقدی نه.

عصر ایران؛ سروش بامداد - رییس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه «ان تی وی» گفته است برای قبض برق شهروندان 50 درصد و برای قبض گاز هم 75 درصد یارانه در نظر گرفته‌ایم و این روند در سال 2022 هم ادامه می‌یابد. این در حالی است که در ایران 10 سال است یارانه غیر مستقیم قطع شده و به جای آن به هر نفر مبلغ 45 هزار تومان یارانه می‌دهند. در حالی که قیمت دلار در این فاصله به صورت تصاعدی بالا رفته است. مهم ترین توجیه حذف یارانه غیر مستقیم و پرداخت یارانه نقدی این بود که خود مردم بهتر می‌توانند مدیریت کنند و شاید بخواهند به زخمی دیگر بزنند و البته اقای احمدی نژاد توصیه کرد یارانه نقدی را پس‌انداز کنید و با پول آن نروید پرده بخرید! توجیه دوم این بود که کم‌مصرف‌ها و بد‌مصرف‌ها و پر‌مصرف‌ها یک‌سان یارانه می‌گرفتند و این عدالت نبود و عین ظلم بود و درباره بنزین بیشتر چون به فاقدان خودرو اساساً تعلق نمی‌گرفت. حالا البته می‌خواهند ارز ترجیحی را بردارند و هیچ یک از دو توجیه بالا هم نیست. چون کف‌گیرشان به ته دیگ خورده و متوجه شده‌اند به صرف نگاه به داخل و گرایش به شرق و مدیریت جهادی نمی‌توان روغن و دارو را تأمین کرد. آیا عقل اردوغان نمی‌رسد که یارانه غیر‌مستقیم را بردارد و نقداً لیر بریزد در حساب مردم ترکیه؟ می‌رسد اما می داند آن لیر در دیگ تورم ذوب می‌شود و این یارانه غیر نقدی نه. آیا عقل اردوغان نمی‌رسد که با این کارهر که بیشتر مصرف می‌کند یارانه بیشتری می‌گیرد و به جای این که تنبیه شود پاداش می‌گیرد آن هم در حالی که مثل ایران گاز ندارد و ازایران وارد می‌کند. می‌رسد اما تا یک سقف مشخص اگر مصرف کرده باشند یارانه تعلق می گیرد نه آن که به فروشگاه بزرگ لوستر در استانبول همان قدر بدهند که به یک روستایی.

به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید نظرات کاربران بیشتر بخوانید: اردوغان: آماده برداشتن گام‌هایی به سمت اسرائیل هستیم / به ایران بدهی نداریم لینک کوتاه: asriran.com/003SS1