جمعه 1 تیر 1403

نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی

ورزش به عنوان یکی از مولفه‌های ایران قوی باید جایگاه ویژه‌ای در برنامه کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد؛ برنامه‌ای که در جهت اعتلای این حوزه در سطح جهان و المپیک باشد.

به گزارش مشرق، تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای کرسی ریاست جمهوری ایران می‌تواند زمان مناسبی برای بازخوانی افکار و ایده‌های آنان در خصوص مسائل مختلف به خصوص ورزش باشد.

یکی از وزارتخانه‌های بزرگ دولت درگیر مسائل مهم ورزش و البته جوانان است و ایده برنامه هر کاندیدا می‌تواند تاثیر زیادی در آینده ورزش قهرمانی، همگانی و زیرساختی کشور در این بخش داشته باشد.

اهمیت ورزش در برنامه کاندیداهای انتخاباتی زمانی بیش از پیش خواهد شد که رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از ورزش به عنوان یکی از مولفه‌های ایران قوی یاد کردند. معظم‌له در یکم آذرماه سال 1402 در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو و جمعی از خانواده ورزش فرمودند: من می‌گویم ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد. ما شعار «ایران قوی» داده‌ایم دیگر؛ ورزش ایران قوی باید یک ورزش قوی باشد.

ورزش در نگاه رهبر انقلاب و نقش ورزش در شکل گیری ایران قوی بهانه‌ای شد تا نگاهی گذرا به بخشی از رویکردها و نظرات نامزدهای انتخاباتی در حوزه ورزش که در سال‌های گذشته مطرح کرده بودند، داشته باشیم.

از ورزش در صحن علنی تا درخواست نظارت بر گزارشگران ورزشی

دیدگاه‌های ورزشی مسعود پزشکیان را می‌توان در 2 بعد ملی و استانی مورد بررسی قرار داد. در بعد استانی تذاکراتی است که در خصوص مالکیت تیم تراکتورسازی به عنوان نماد آذربایجان شرقی داد. پزشکیان در این خصوص باور دارد قرار بود با انتقال باشگاه به بخش خصوصی مشکلات مالی، مدیریتی و ساختاری حل و فصل شود و گرنه اگر قرار بر تداوم روندهای منسوخ و غلط گذشته بود، اصلا" نیازی به واگذاری نبود.

او باور دارد که وضعیت مالکیت این باشگاه مردمی باید در اسرع وقت ساماندهی شده و از شل کن سفت کن مالکیت فعلی آن جلوگیری شود زیرا خیلی‌ها در مواقع خاص با این تیم عکس یادگاری گرفته‌اند اما به وقت نیاز همانند بچه سر راهی با آن رفتار می‌کنند!

پزشکیان همچنین به رفتار برخی مجریان ورزشی اعتراض دارد تا جایی که در نامه‌ای به صدا و سیما نوشت: رفتار برخی از مجریان برنامه‌های ورزشی مغایر با سیاست‌های کلی نظام بوده و این گونه اعمال ناشیانه موجب خدشه‌دار شدن وحدت ملی می‌شود و این رفتارها موجب تکدر خاطر هواداران تیم محبوب تراکتور شده است.

پزشکیان در مراسم‌های تجلیل از ورزشکاران نیز حضور داشته است. یکی از این مراسم‌ها همایش فرزندان آفتاب بود که از حسن یزدانی و شهربانو منصوریان به عنوان برترین‌های اخلاق تجلیل شد.

تصویر ورزش کردن مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و تصویر وی در زمین فوتسال یکی از سوژه‌های رسانه‌ها نیز بود.

از علاقه به کوهنوردی تا مدیریت فردوسی‌پور

مصطفی پورمحمدی یکی از دیگر از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری است که از گذشته‌های دور همواره ایده‌هایی را در خصوص ورزش، نحوه مدیریت آن و مردمی کردن این بخش داشته است. وی شاید فعالیت حرفه‌ای در ورزش قهرمانی نداشته باشد اما به گواه همسر این نامزد انتخاباتی، از علاقمندان به رشته کوهنوردی است.

یکی از مهمترین موضع‌گیری‌های پورمحمدی مربوط به زمان ریاست این نامزد انتخاباتی بر سازمان بازرسی کشور است. پورمحمدی در 21 دی‌ماه سال 1387 با تاکید براینکه ورزش کشور نباید به صورت انحصاری در اختیار مدیران باشد، گفت: ورزش کشور باید از تمام ظرفیت‌های عمومی، خصوصی و مردمی بهره‌مند شود.

پورمحمدی یکی از منتقدان صریح باندبازی در ورزش نیز هست تا جایی که او همواره باور دارد، مبارزه با باندبازی و فساد در ورزش کشور به اعتلای ورزش کمک خواهد کرد.

هر چند که برخی در گذشته باور داشتند این نامزد انتخاباتی به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر ورزش است اما او صراحتا این را رد و اعلام کرده بود که نخواستم ترمز ورزش کشور را بکشیم، بلکه در پی ضابطه‌مند کردن آن هستیم.

جلیلی: ورزش پرورشی پایه اصلی ورزش است

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. او همواره به دنبال آن است تا با ایجاد کارگروه‌های مختلف، راهکارهای توسعه در بخش‌های مختلف از جمله ورزش را به وزارتخانه‌ها ارائه کند. یکی از این پیشنهادها در نشست با سیدحمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان در شهریورماه سال 1400 بود.

جلیلی در این نشست با بیان اینکه هر یک از وزارت‌خانه‌ها نقش معاونت رئیس جمهور در اجرای برنامه‌های دولت در حوزه‌ی مربوطه را دارا هستند، گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی امر «ورزش» و مسائل مربوط به «جوانان» است و علاوه بر این وزارت‌خانه، باید بخش‌های دیگر دولت را که در این زمینه‌ها فعال هستند، هماهنگ و راهبری کند.

جلیلی همچنین منتقد هزینه کرد زیاد بخش‌های دولتی در ورزش بود تا جایی که باور داشت بودجه ورزشی شرکت‌های دولتی فعال در عرصه باشگاه‌داری باید در چارچوب سیاست‌های ورزشی کشور بوده و هزینه‌کرد آن هدفمند باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های توسعه ورزش را حلقه مفقوده کاندیداهای انتخاباتی می‌داند. او در دوره گذشته با مطرح کردن این انتقاد گفت: متاسفانه در ایام انتخابات به مسائلی مثل ورزش کمتر پرداخته شده است در حالی که یکی از کارگروه‌هایی که ما به صورت جدی در آن کار کردیم، کارگروه ورزش و تربیت بدنی بود. در این کارگروه محورهایی نظیر ورزش همگانی، ورزش پرورشی، ورزش حرفه‌ای و همچنین ورزش قهرمانی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ای در این زمینه طراحی شده است.

در بخش دیگر از دیدگاه‌های جلیلی در چند سال گذشته اشاره‌ای به اقتصاد ورزش شده است. در این بخش جلیلی معتقد است که ورزش حرفه‌ای، به صورت جدی به رابطه ورزش با اقتصاد و صنایع مرتبط با ورزش می‌پردازد. چرا که اقتصاد ورزش یکی از بازوهای اقتصادی مهم در کشورهای مختلف جهان است و ما در این عرصه از دیگران عقب هستیم.

وی در کنار ورزش به بُعد پرورش ذهن نیز اعتقاد دارد و ورزش پرورشی را پایه ورزش می‌داند که باید از مهدها آغاز شود.

زاکانی: عاشق کشتی و استخدام قهرمانان

علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به واسطه مسئولیت سال‌های اخیرش، حضور پررنگی در ورزش داشته و در مراسم‌های متفاوتی مانند رونمایی از کاپ جام جهانی، اختتامیه لیگ کشتی و افتتاح پایگاه‌های قهرمانی کشتی در تهران شرکت کرده است. وی همچنین در مناظره‌های سال 1400 گذری بر کاهش آمار کشتی به عنوان ورزش اول کشور زد.

زاکانی همچنین تفاهمنامه‌های همکاری با بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی امضا کرده که تفاهم با مسوولان کمیته ملی المپیک، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری از مهمترین آن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر نظارت مدیریت شهری بر ورزش تاکید دارد و می‌گوید: مدیریت شهری ناظر به ورزش است و یک رسالت و مسئولیت بزرگ را برای خودش قائل است. اولین ویژگی توجه به ورزش آن است که سلامت جامعه را به ارمغان می‌آورد و این موضوع یک فرصت طلایی است. هر چقدر در ورزش سرمایه‌گذاری کنیم عملاً برای آن جامعه خلق فرصت کرده‌ایم.

زاکانی که در دوره گذشته نیز در جمع نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری بود از پیوند زدن ورزش و شهروندی سخن به میان آورده است. در نظر او همراه شدن با عرصه ورزش و پیوند زدن ورزش شهروندی با ورزش قهرمانی و استعدادیابی، هدف جدی مدیریت شهری است و امیدواریم در مسیر خدمت گام‌های بلندتری برداریم.

او عاشق کشتی و پدرش از نخستین داوران بین‌المللی ورزش ملی بوده است و در بسیاری از رویدادهای مربوط به این رشته حضور دارد. همچنین در چند سال گذشته زاکانی یک تفاهم‌نامه را برای احیای پایگاه‌های قهرمانی با فدراسیون کشتی امضا کرد و قرار است 20 پایگاه قهرمانی در مناطق محروم تهران راه‌اندازی شود.

استخدام قهرمانان در شهرداری تهران از دیگر اقدامات ورزشی زاکانی است. کامران قاسم‌پور دارنده 2 مدال طلای کشتی آزاد جهان، هادی ساروی دارنده مدال‌های برنز المپیک، یک طلا و 2 برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی در کشتی فرنگی و یونس امامی دارنده 2 مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی در کشتی آزاد، به عنوان کارمند سازمان ورزش شهرداری تهران استخدام شدند.

قاضی‌زاده هاشمی و طرح چکاد پهلوانی

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که دیدگاه‌های وی در چند سال گذشته بر محور توسعه ورزش ایثارگران، الگو قرار دادن شهدا و چکاد پهلوانی در جریان بوده است. وی همچنین چند بار از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان بازدید کرد.

در نظر این نامزد انتخاباتی یکی از راهبردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران، توسعه ورزش در راستای سلامت و پیشگیری از بیماری ایثارگران است.

چکاد پهلوانی دیگر مولفه مورد نظر قاضی‌زاده است که وی در تشریح آن می‌گوید: چکاد پهلوانی به معنای قله پهلوانی جمعی از ایثار، شجاعت، ایستادگی و مبارزه است. قهرمانان ما هم واجد قدرت و قوت جسمی، هم واجد فضیلت، دانش و مهارت و هم اهل مقاومت، مبارزه و ایستادگی هستند و مجموعه این عوامل از آنها قهرمان و پهلوان ساخته است. ایثارگرانی که مدال کسب کردند و یا مدال خود را به آرمان‌ها و یا یک شهید اهدا کردند، می‌دانند افتخاری که به دست آوردند به مدد کمک آن شهید بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با یادآوری رشادت برخی از شهدای ورزشکار همچون شهید مصطفی صدرزاده و ابراهیم هادی گفت: این شهدا ورزشکار بودند و می‌توانند به عنوان الگو معرفی شوند.

قالیباف و منحصر خواندن پدیده ورزش

محمدباقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به واسطه مسئولیت‌هایی که در گذشته داشته از این موضوع غافل نبوده؛ قرار گرفتن او در این سمت‌ها و ارسال پیام‌های تبریک بعد از قهرمانی تیم‌های مختلف ورزشی کشورمان، نشان از توجه ویژه این نامزد انتخاباتی به ورزش و موفقیت قهرمانان در سطوح مختلف دارد.

ورزش در نظر محمدباقر قالیباف پیوند عمیقی با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و کشورهایی که ورزش آنها رو به رشد است یا در اوج هستند، از منظر اقتصادی به همان نسبت در حال رشد یا اوج قرار دارند.

او تختی را الگو جوانان می‌داند و می‌گوید: تختی یک انسان جوانمرد و غم‌خوار مردم بود که در تاریخ ماندگار شد و امروز شاهد ترویج نام و مرام او در جمع نوجوانان و بزرگسالان کشتی کشور هستیم.

قالیباف نیز تاکید زیادی به ورزش تربیتی و پرورشی دارد. ورزش پرورشی در نظر این نامزد انتخاباتی مورد غفلت واقع شده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از کمرنگ شدن ورزش از سبد خانواده انتقاد دارد و برای رفع این مشکل به دنبال رفع قوانین دست و پا گیر و حذف آن از بخش ورزش همگانی است.

در نظر وی کمتر پدیده‌ای مانند ورزش پیدا می‌شود که در عرصه‌های مختلف حتی سیاست هم افتخارآفرینی کند به همین دلیل است که باید سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود.

وی می‌گوید: هر کجا توفیق خدمت داشتم از امر ورزش غفلت نکردم. سعی کردم نگاه حداکثری که وظیفه ماست نسبت به این موضوع داشته باشیم‌.

منبع: ایرنا
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 2
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 3
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 4
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 5
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 6
نگاهی به اظهارات ورزشی نامزدهای انتخاباتی 7