یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

نگاهی به خدمات امدادی پزشکی هلال احمر قبل و بعد از انقلاب اسلامی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نگاهی به خدمات امدادی پزشکی هلال احمر قبل و بعد از انقلاب اسلامی

جمعیت هلال احمر در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه، تمام تلاش خود را کرده تا به مردم آسیب‌دیده در حوادث، بیماران و خانواده‌های نیازمند خللی وارد نشود, همچنین با نوآوری در خدمت، فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

آمار‌ها نشان می دهد زیر ساخت‌های هلال احمر پس از انقلاب اسلامی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. بعد از انقلاب اسلامی، این نهاد مردمی با چهار هدف تکریم انسان ها در همه شئونات، ارائه خدمات سلامت، کاهش آلام و تسکین آلام بشری و ترویج روحیه صلح و دوستی براساس اصول وآرمان های نهضت جهانی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر فعالیت خود را ادامه داده است.

جمعیت هلال احمر با تقویت زیرساخت‌های داوطلبانه و امدادی، خدمات بشردوستانه خود را در داخل و خارج کشور گسترش داد و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه، تمام تلاش خود را کردند تا به مردم آسیب‌دیده در حوادث، بیماران و خانواده‌های نیازمند خللی وارد نشود بلکه با نوآوری در خدمت، فعالیت‌های هلال احمر را گسترش دادند.

بابک محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از وضعیت امداد و نجات جمعیت هلال احمر در قبل و بعد انقلاب اسلامی این گونه گفت: آمارها نشان می دهد تشکیلات و تجهیزات امداد و نجات پس از سال 57 رشد چشمگیری داشته است.‌تشکیلات رسمی امدادی در سال 1350 به صورت منظم با عنوان اداره مرکزی امداد کل آغاز به فعالیت کرد. جمعیت هلال احمر در هر چهار مرحله پیشگیری آمادگی مقابله و بازتوانی از مراحل مدیریت بحران نقش داشته است. عمده وظایف جمعیت در این مراحل از جمله ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله در داخل و خارج از کشور بر عهده سازمان امداد و نجات است. پس از انقلاب اسلامی بخش نجات نیز به وظایف جمعیت اضافه شد و سازمان امداد و نجات شکل گرفت. مجوز حضور در عملیات‌های بین المللی امدادی سازمان داوطلبان قبل از فعالیت‌های سازمان داوطلبان از زمان تاسیس یعنی اسفندماه 1338 تا پیروزی انقلاب اسلامی تنها به چند فعالیت از جمله کمک به جذامیان, أحداث ساختمان, شیرخوارگاه جمعیت شیر و خورشید سرخ تبریز و کمک به حادثه دیدگان بلایای طبیعی و مخاصمات محدود بوده است.

او ادامه داد: قبل از انقلاب تعداد شعبه امدادی صفر, بالگرد 2 مورد, امدادگر3 هزار نفر , انبارامدادی 26, خودرو نجات صفر, آمبولانس 40 مورد, مرکز کنترل فرماندهی یک مورد, 2 مورد خودرو فرماندهی, شناور و قایق 6 مورد , موتورسیکلت امدادی صفر,(کامیون, تریلر, کامیونت کانکس دار, ون, مینی بوس, اتوبوس، مینی لودر در کل 31 مورد) بوده اند در حالی که تمام این موارد بعد از انقلاب چندین برابر شده اند به طور مثال تعداد آمبولانس به هزار و 62 مورد رسیده است. برخی از افتخارات مهم بین المللی پس از انقلاب ارتش 2 میلیون و 800 هزار نفری جمعیت هلال احمر است.

پوشش امدادی مراسم های اربعین حسینی قبل از انقلاب اسلامی

در همین حال سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران این گونه بیان کرد: اصل سیاست‌ها و اصول حاکم جمعیت هلال احمر در مراسم اربعین قبل از انقلاب در پوشش امدادی مراسم های عظیم اربعین حسینی به این صورت بوده است: ترویج فرهنگ داوطلبی, نظم و امنیت در خدمات سلامت و امداد و نجات, رعایت قوانین ارزش‌های دولت و ملت عراق, مردم محوری و تعامل با گروه‌های جهادی, هدایت کنترل و مدیریت ارائه خدمات سلامت و امداد و نجات در اربعین, ایجاد هماهنگی با سیاست هم افزایی در ارائه خدمات سلامت و امداد و نجات بوده است.

او ادامه داد: در همین راستا ابعاد اقدامات جمعیت هلال احمر در مراسم اربعین عبارت اندر از: اقدامات آمادگی و پیشگیری, فعالیت‌ها و خدمات جمعیت هلال احمر در داخل مرز‌های کشور, اقدامات و فعالیت‌های آموزش و رسانه, اقدامات درمانی امدادی جمعیت هلال احمر در کشور عراق, برگزاری کنگره بین المللی سلامت در اربعین حسینی, اقدامات اجتماعی بشر دوستانه و داوطلبانه در کشور عراق, تقویت ظرفیت‌های ملی هلال احمر ایران و عراق در منطقه NU, اطلاع رسانی و رسانه‌ای جمعیت هلال احمر در اربعین, اقدامات و فعالیت‌ها با هدف کنترل و مدیریت بحران‌های احتمالی مرتبط با تجمعات انبوه بوده است.

خدمات امدادی پزشکی قبل و بعد از انقلاب اسلامی

در این بین پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اما خدمات بعد از انقلاب مقابله با ویروس کرونا, انتشار محصولات آموزشی هلال در حوزه مقابله با کرونا در رسانه‌ها و شبکه‌های فضای مجازی, اجرای طرح عملیاتی آمران سلامت با هدف آگاه سازی عمومی و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی در اماکن عمومی, مشارکت تعداد 4150 عضو مرد و 3455 عضو زن جمعیت در قالب 1583 تیم ثابت و 1198 تیم سیار, بهره مندی 3,6021922 از خدمات ارایه شده, توزیع 265، 1055 ماسک و 81,256 لیتر مایع ضد عفونی, عرضه دارو و اقلام بهداشتی در داروخانه‌های هلال احمر همزمان با شیوع کرونا, راه اندازی سامانه Corona.ir, آغاز عملیات غربالگری و تب سنجی, آمادگی برای تامین 10 هزار تخت نقاهتگاهی ویژه بیماران مبتلا به کرونا, تلاش برای جذب کمک‌های بین المللی, همکاری کارخانه‌های هلال احمر برای تامین ماسک شیلد محافظ و مواد ضد عفونی کننده, تامین و توزیع اقلام بهداشتی و دارویی در سراسر کشور, جمع آوری کمک‌های مردمی و همراه کردن خیریه‌ها برای مقابله با تاثیرات کرونا بر زندگی خانوار‌های محروم, کمک هلال احمر برای ضد عفونی کردن اماکن عمومی در کشور, تامین 46 دستگاه ونتیلاتور برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا, امدادگران جوانان و داوطلبان ارتش آماده هلال احمر برای مقابله با کرونا, فعال سازی بخش آموزش پیشگیری پیشگیری از بیماری کرونا در بخش خود امدادی سامانه پاسخگویی اضطراری 113، اجرای طرح حامیان سلامت با هدف پایش سلامت رای دهندگان در شعب انتخاباتی ریاست جمهوری تیر ماه سال 1400, همراهی با سایر ارگان‌ها در زمینه واکسیناسیون عمومی بوده است.

او ادامه داد: در راستای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از سالیان دور نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های مرتبط با سلامت اقدام کرده و از آنجا که بروز بیماری‌ها و صدمات جسمی و روانی در شرایط حوادث و همچنین شرایط عادی از مهمترین فاکتور‌های تهدید کننده خدمات پزشکی در داخل و خارج از کشور و همچنین ارائه خدمات داوریی از طریق واحد‌های فعال بهداشتی دارویی، درمانی، خدمات اثر بخش و مفیدی را ارائه می کند. سیاست کلان جمعیت همواره ارتقاء و توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پخش سلامت بوده که این موضوع توسط این حوزه و با برنامه‌های در دست اجرا تحت پیگیری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون