جمعه 15 تیر 1403

نگاهی به صحبت جلیلی درباره رقم فروش نفت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نگاهی به صحبت جلیلی درباره رقم فروش نفت

سعید جلیلی، صحبت هایی را دربار میزان فروش نفت کشور مطرح کرد.

طبق گفته کارشناسان، نفت ایران، تنها یک مشتری دارد که آن هم با تخفیف های بسیار، خرید خود را انجام می دهد.

ایران سال گذشته حدود 36 میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است، پس از کسر تخفیف‌ها، حق دلالان، هزینه جابجایی دریایی، هزینه چند بار تبدیل ارزهای مختلف، هزینه صرافی درنهایت حدود 28 میلیارد دلار به دست بانک مرکزی و برنامه بودجه رسیده است

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بازهم با عدد بازی‌هایش حاشیه‌ساز شد؛ او بازهم روی صادرات دو میلیون بشکه‌ای نفت دست گذاشت تا بار دیگر صدای کارشناسان نفتی بلند شود. عبدالله باباخانی درباره ادعای تکراری جلیلی نوشته است:

در 9 ماه اول ریاست جمهوری بایدن و آخر دولت دوازدهم میانگین صادرات نفت به 670 هزار بشکه رسید و در 2 ماه آخر (بهمن و اسفند) به حدود 900 هزار بشکه افزایش یافت. دولت سیزدهم نفت را با صادرات روزانه بیش از 900 هزار بشکه تحویل گرفت.

در ماه فوریه و مارچ 2022، که ایران و آمریکا برای امضا تفاهم‌نامه برجام به توافق رسیده بودند و به دلیل جنگ اوکراین و اشتباهات محاسباتی ایران انجام نشد، صادرات به 1.1 میلیون بشکه هم رسید.

در ادامه 2022 ایران حتی در بعضی ماه‌ها به زیر 900 هزار بشکه برگشت. در سال 2023 به دلیل سقف قیمتی نفت روسیه به 60 دلار و از طرفی ناامنی دریای سرخ و به‌منظور تعادل بازار جهانی، صادرات نفت ایران به‌صورت چراغ خاموش و بدون سختگیری بایدن به میانگین 1 میلیون و 235 هزار بشکه رسید.(در بعضی ماه‌ها نفت و میعانات ذخیره را هم توانست بفروشد)

در سال 2024 وضعیت ایران تاکنون نتوانسته است که شرایط 2023 را حفظ کند و در ادامه سال باید دید که چه اتفاقاتی میفتد، به‌ویژه بعد از انتخابات مهم آمریکا که از انتخابات ایران بر صادرات نفت ایران تأثیرگذارتر است.

یادمان باشد که سفره مردم با آمار پر نمی‌شود و واقعیت‌ها هم در دنیای امروز قابل لاپوشانی نیست. ایران سال گذشته حدود 36 میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشته است، پس از کسر تخفیف‌ها، حق دلالان، هزینه جابجایی دریایی، هزینه چند بار تبدیل ارزهای مختلف، هزینه صرافی درنهایت حدود 28 میلیارد دلار به دست بانک مرکزی و برنامه بودجه رسیده است. این یعنی نفت ایران بعد از همه هزینه با حدود 61 دلار بفروش رسیده است.

معافیت واردات نفت خام ایران از سوی آمریکا در دوم ماه مه 2019 پایان یافت و شرکت‌های ژاپنی مجبور شدند از واردات نفت خام از ایران صرف نظر کنند. ژاپن حتی پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1978 نیز نفت خام خود را از ایران وارد کرده و این نخستین باری است که واردات نفت خام از ایران عملا متوقف می‌شود. حفظ روابط خوب با ایران، به عنوان یک قدرت بزرگ در خاورمیانه، برای تامین پایدار نفت ژاپن بسیار مهم است.

به همین دلیل، به باور برخی از کارشناسان ژاپنی حتی اگر آمریکا سیاست رادیکال در قبال ایران دنبال کند و فضای سیاسی محدودی برای مانور داشته باشد، ژاپن باید همیشه به دنبال زمینه‌هایی باشد که بتواند با ایران روابط همکاری برقرار و برای ایجاد رابطه اعتماد با ایران تلاش کند. اما روابط ژاپن و ایران به سردی گرایید و ژاپن در برابر فشارهای ایالات متحده تسلیم شد تا واردات نفت از ایران را متوقف کند.

نگاهی به صحبت جلیلی درباره رقم فروش نفت 2