دوشنبه 28 خرداد 1403

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بخوانید.

تیر معاندان به سنگ خورد

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: دولت سیزدهم در مسیر احیای ظرفیت‌های گردشگری در دو سال موفق به جذب 7.1 میلیون گردشگر و کسب درآمد 8.7 میلیارد دلاری شد. این رخداد بی‌سابقه درحالی اتفاق افتاد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها از جمله کسب و کارهای حوزه گردشگری را به تعطیلی و حتی ورشکستگی کشانده بود.

درآمد 8.7 میلیارد دلاری

طبق آمار، گردشگران خارجی 6.2 میلیارد دلار در ایران طی سال 2022 هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 73.5 درصد رشد داشته است. همچنین خارجی‌ها در سال 2021 بیش‌از 2.5 میلیارد دلار در ایران خرج کرده‌اند، رقمی حدود 8.7 میلیارد دلار در دو سال؛ البته هزینه‌کرد گردشگران داخلی ایران را هم باید به این ارقام اضافه کنیم.

ایرانی‌ها در سال 2021 برای سفرهای داخلی 225 هزار میلیارد تومان و در سال 2022 نیز بیش‌از 316 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد 40.1 درصدی مواجه شده است.

رشد 315 درصدی

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال 2022 ورود گردشگران خارجی به ایران رشد قابل‌توجهی داشته است. در این سال 4.1 میلیون سفر توسط گردشگران خارجی به مقصد ایران انجام شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن 315 درصد رشد داشته، یعنی بیش‌از4 برابر شده است. رشد 315 درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال 2022 در حالی است که در سال 2020 با شیوع کرونا شاهد افت 83 درصدی و در سال 2021 نیز شاهد افت حدود 30 درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران بودیم.

صدور 849 مجوز بوم‌گردی

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهریورسال گذشته، گزارشی آماری و مقایسه‌ای از اقدامات دو سال گذشته خود ارائه کرد که علاوه‌بر افزایش 313 هتل در کشور (بدون احتساب مناطق آزاد) برای فعالیت 849 اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادر کرده است.

رشد 18 برابری سرمایه‌گذاری خارجی سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری از ابتدای دولت سیزدهم 18 برابر رشد داشت و تا پایان سال 1402 به رقم 256 میلیون دلار رسید.

صعود 2رتبه‌ای ثبت جهانی  در دولت سیزدهم، 427 اثر منقول، 595 اثر غیرمنقول، 302 اثر طبیعی و 476 اثر ناملموس و در مجموع 1800 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد که این اقدامات در دو سال اتفاق افتاده است. بر این اساس، در سال 1400 یک پرونده برنامه ملی حفاظت از خوشنویسی در فهرست جهانی قرار گرفت،

همچنین در جهشی کم‌نظیر در سال 1402 چهار پرونده بین‌المللی مشترک یلدا (چله)، مهارت ساختن و نواختن ساز عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی و هنر سوزن‌دوزی ترکمن در اجلاسیه شهر رباط کشور مغرب، مُهر تأیید گرفت و منجر به ارتقای جهانی ایران به رتبه ششم در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو شد.

در گام اول وزارت میراث‌فرهنگی سند چشم‌انداز 10 سالانه ثبت جهانی میراث ناملموس را تدوین کرد،

در گام دوم شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی با حضور خبرگان، پیشکسوتان میراث فرهنگی برای نخستین بار تشکیل شد، نتایج این دو اقدام، بررسی، اولویت بندی و تشکیل 200 پرونده میراث فرهنگی برای ثبت جهانی است. سال 1400 پرونده برنامه پاسداری از خوشنویسی در یونسکو ثبت شد، در سال 1401 و 1402 در 2 سال متوالی، با ثبت جهانی 7 پرونده در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دولت سیزدهم، ایران در این فهرست با 2 رتبه صعود اکنون در جایگاه پنجم ثبت آثار جهانی قرار گرفت. پارسال سه پرونده هنر تذهیب، افطار و سنت‌های فرهنگی اجتماعی آن و جشن سده در اجلاس جمهوری بوتسوانا در آفریقا، به صورت بین‌المللی و مشترک تصویب و در فهرست جهانی قرار گرفت.

ثبت در ایسسکو

ایران برای نخستین بار 5 اثر منظر فرهنگی ماسوله، منظر فرهنگی الموت، گنبد علویان، مجموعه بسطام، مجموعه تربت جام را در فهرست میراث جهان اسلام ایسسکو ثبت کرد، همچنین پرونده 5 اثر مجموعه زیارتی آستان حضرت معصومه (س)، پردیس مرکزی دانشگاه تهران، مسجد جامع بروجرد، شهر تاریخی اردکان و شهر تاریخی حریره هرمزگان تدوین شده است که امسال به ایسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) ارسال خواهد شد.

راه‌اندازی 53 موزه جدید

براساس آمار از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه 1402 میانگین ماهانه تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها به بیش از 3 هزار نفر رسیده است که میانگین 40 هزار بازدیدکننده در طول سال قبل را نشان می‌دهد این رقم از همه سال‌های قبل بالاتر است. همچنین در دو سال گذشته 53 موزه به مجموعه موزه‌های کشور افزوده شده است، طبق گزارش‌های آماری در دو سال گذشته، 427 اثر منقول، 595 اثر غیرمنقول، 302 اثر طبیعی و 476 اثر ناملموس و در مجموع 1800 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معافیت مالیاتی مرمت آثار تاریخی یکی دیگرازاتفاقات مهم در دولت سیزدهم این است که چنانچه شخص، شرکت یا نهادی در خصوص تعمیر، مرمت یا احیای اماکن گردشگری هزینه‌ای متحمل شود، با تأییدیه وزارت میراث‌فرهنگی و صندوق توسعه و احیا، این هزینه می‌تواند معادل هزینه‌های مالیات‌های آن شخص یا نهاد از سوی سازمان امور مالیاتی پذیرفته شود.

احیای میدان مشق

برنامه‌ریزی برای احیای میدان مشق یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در حوزه میراث‌فرهنگی به شمار می‌رود. رئیس‌جمهور شهید از میدان مشق به صورت میدانی بازدید کرد و دستوراتی را برای احیای این میدان تاریخی ارائه کرد.

کارنامه موفق دولت مردمی در صنایع‌دستی

ثبت ملی 23 شهر و روستای صنایع‌دستی و باز زنده‌سازی 35 رشته در حال فراموشی صنایع‌دستی یکی دیگر ازبخش‌های فعالیت‌های مهم این دولت به شمار می‌رود. مصوبه حذف پیمان سپاری ارزی در هیأت دولت، استفاده از ظرفیت بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر به همراه بیمه سلامت برای پوشش بیمه درمان و بازنشستگی هنرمندان وهمچنین پوشش بیمه تکمیل درمان از طریق عقد قرارداد تشکل‌ها و واحدهای تولیدی با جمعیت بالاتر از 100 نفر با شرکت‌های بیمه از دیگر اقدامات مؤثر دولت سیزدهم در حوزه صنایع‌دستی است.