شنبه 5 آبان 1403

نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند

گروه جامعه_ خبرگزاری فارس:کمیته امداد امام خمینی (ره) از نخستین نهادهایی است که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در چهاردهم اسفندماه سال 1357 به منظور توجه و رسیدگی به امور معیشت محرومان و مستمندان کشور به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد.

تنها 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که کمیته امداد امام (ره) برای مدت نامحدود و به منظور حمایت و رسیدگی به محرومان و خودکفا کردن آنها در جامعه تأسیس شد. هدف از تأسیس این نهاد انقلابی، امداد رسانی، حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت عزت و کرامت آنها، کمک کردن به کسب و کار و اشتغال، ارائه خدمات اجتماعی و فراگیری بیمه های درمان و دیگر خدماتی مانند آموزش و معیشت و مسکن و.... بود.

در روزهای آغازین تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، کمیته در ابتدا به شیوه شورایی اداره می شد، در این روش، یک نفر از اعضای هیأت مدیره سرپرست امور اجرایی این نهاد را بر عهده داشت، تا آنکه در سال 1366 و با گذشت 10 سال از تأسیس این نهاد انقلابی و مردمی، نخستین اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف تشکیلات مناسب و برنامه ریزی درست برای امور، تدوین و از سوی امام خمینی (ره) توشیح و برای اجرا به این نهاد ابلاغ شد.

*تمام رؤسای کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون 

حبیب الله عسکر اولادی مسلمان در همان اسفندماه سال 1357 در کسوت ریاست کمیته امداد امام خمینی (ره) تا سال 1392 رسیدگی به امور محرومان و نیازمندان جامعه را بر عهده داشت، وی در سال 1311 در دماوند درخانواده ای متدین به دنیا آمد و در سال آن زلزله ای شدید در دماوند رخ داد و بسیاری از خانه ها تخریب شدند تا آنکه مجبور شد به همراه خانواده به تهران مهاجرت کند، او را مجاهد خستگی‌ناپذیر انقلاب می‌نامند. حبیب الله شفیق، مهدی کروبی، ابوالفضل حاجی‌حیدری و رضا نیری از مؤسسان و اعضای شورای مرکزی کمیته امداد بودند.

رضا نیری اولین سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) بود که تا پایان سال 1385 جزء شورای مرکزی کمیته امداد امام (ره) به شمار می‌رفت. حسین انواری 8 سال سکان این نهاد انقلابی را بر عهده داشت و تا سال 1394 مسئول این نهاد انقلابی بود. سرانجام در سال 1394 رهبر معظم انقلاب طی حکمی حجت‌الاسلام محسن کازرونی، پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، سید منصور برقعی و مرضیه وحید دستجردی را به عنوان اعضای هیأت امنا و پرویز فتاح را به عنوان رئیس این کمیته منصوب کرد. در حال حاضر نیز سید مرتضی بختیاری، عهده دار سکان نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور است.

*درآمدی بر آنچه در کمیته امداد می‌گذرد

براساس آخرین سالنامه آماری کمیته امداد در سال 1400، این نهاد انقلابی با تحت پوشش قرار دادن 373 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر توانسته حدود 11 درصد از جمعیت کشور را از خدمات خود بهره‌مند سازد و اعتبار کمک معیشتی پرداختی به مددجویان در سال 1400 به نسبت سال گذشته، 77 درصد رشد داشته است.

*نگاهی آماری به عملکرد کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی (ره) در حال حاضر با 714 اداره در 31 استان کشور با حدود 591هزار پرسنل رسمی و 905 هزار پرسنل غیر رسمی فعالیت می‌کند. جامعه هدف معیشت بگیر کمیته امداد2 میلیون و 335 هزار نفر با جمعیتی حدود 4 میلیون و 670 هزار نفر است که 8 درصد از خانوارهای کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

*تعداد مددجویان کمیته امداد به تفکیک استان‌ها 

کمیته امداد در مجموع 4,670,829 مددجوی معیشت بگیر و 376,517 مددجوی غیر معیشت بگیر دارد که در مجموع، آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) به 5,047,346 می رسد.

استان سیستان و بلوچستان، با 550,683 هزار مددجو، بیشترین سهم از مددجویان معیشت بگیر و غیر معیشت بگیر را در استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. کمترین مددجویان نیز در استان سمنان با 32,855 مددجو زندگی می کنند.

*تعداد خانوارهای مددجویی در کمیته امداد

در مجموع2میلیون و 475هزار و 373خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که در این بین 2,235,209خانوار معیشت بگیر و 240,164هزار خانوار غیر معیشت بگیر هستند.

بیشترین خانوار مددجوی کمیته امداد در استان‌های سیستان و بلوچستان و کمترین در سمنان با 17هزار و 66خانوار زندگی می‌کنند.

*تعداد نفرات مددجویان معیشت بگیر کمیته امداد به تفکیک جنسیت 

در مجموع در کل کشور 3,076,595 مددجوی معیشت بگیر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند که در این بین، 1,594,234 از مددجویان زن هستند و 1,594,234 نیز از مددجویان مرد هستند و 66درصد از مددجویان معیشت بگیر را زنان و 34را مردان تشکیل می‌دهند.

*تعداد مددجویان معیشت بگیر مورد حمایت برحسب مناطق

تعداد مددجویان معیشت بگیر مورد حمایت برحسب مناطق، در حوزه شهری بر حسب خانوار یک میلیون و 53هزار و 419 نفر خانوار و در حوزه روستایی، یک میلیون و 181 هزار و 719 خانوار است.

تعداد خانوار مددجویان بر حسب دین و مذهب

در کل کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجموع 1,863,257 شیعه اثنی عشر دارد،359,867 نفر از مددجویان از اهل تسنن هستند، 176مسیحی، 15کلیمی، 15زرتشتی و11,879 نفر از مددجویان نیز از سایر مذاهب هستند که از خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) بهره مند می‌شوند.

 کودکان دچار سوء تغذیه و مادران باردار مشمول برنامه امنیت تغذیه

58,015 کودک مشمول برنامه امنیت غذایی است و 54,247 مادر باردار و شیرده نیز تحت پوشش این طرح قرار دارند.

تعداد بیماران صعب العالج و خاص تحت پوشش کمیته امداد

81,300 بیمار صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، و 8,074 بیمار خاص نیز از خدمات بهداشتی و درمانی این نهاد انقلابی بهره مند هستند و در مجموع 4,670,829مشمول بیمه مکمل مددجویی هستند.

تعداد خانوار و نفرات زندانی مورد حمایت بر حسب محل سکونت

کمیته امداد، 32,589 خانوار زندانی و 85,556نفر زندانی را تحت پوشش خود قرار داده است. بیشترین سهم نفرات تحت پوشش به استان گلستان و کمترین آن به استان قم اختصاص دارد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کمیته امداد امام خمینی (ره)

کمیته امداد امام خمینی (ره) این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 2
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 3
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 4
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 5
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 6
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 7
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 8
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون / نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند 9