پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نگاه به مدرسه باید تغییر کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگاه به مدرسه باید تغییر کند

تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه خیریه دارالکرام با بیان اینکه نگاه به مدرسه و مدرسه‌سازی باید تغییر کند، افزود: باید به سمتی برویم که با راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین و آفلاین و آموزش درس‌های ضروری و اصلی و پایه کمک کنیم هر دانش‌آموزی در هر کجای ایران از آموزش بهره‌مند شود.

مصطفی میراحمدی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: عدم دسترسی عده‌ای از دانش آموزان مناطق محروم به زیرساخت های لازم مثل گوشی هوشمند یا تبلت باعث شده مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برای مثال آمار ازدواج دختران زیر 15 سال که توسط مجموعه دارالکرام شناسایی شده بودند، در طول سال گذشته 16 مورد بود اما امسال از 25 شهریور ماه تا 25 مهر سال 99، تعداد دخترانی که ازدواج کرده اند، 9 نفر در طول فقط یک ماه اعلام شده که این آمار نسبت به سال قبل 10 برابر بوده و جای نگرانی دارد. مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالکرام اضافه کرد: یکسری از پسرها نیز با احساس مسئولیت در قبال خانواده مجبور هستند ترک تحصیل کرده و کار کنند.

میراحمدی زاده با بیام اینکه این ضعف ها به کودکان بر نمی گردد، خاطرنشان کرد: این ضعف مربوط به ما است. نظام آموزشی کشور باید آنقدر منعطف، فراگیر و جذاب باشد که بچه‌ها بتوانند چه آفلاین و چه آنلاین ادامه تحصیل دهند. وی با تأکید بر اینکه نگاه به مدرسه و مدرسه سازی باید تغییر کند، تصریح کرد: ما مجری طرح آوا (آشتی با آموزش) هستیم و برای مثال می‌بینیم که 100 روستا در جنوب کرمان وجود دارد که در آنها مدرسه سازی رخ داده اما معلمی در کلاس حضور ندارد یا معلمی مجبور است پنج مقطع را همزمان با هم آموزش بدهد که این درست نیست. مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالکرام تأکید کرد: آموزش از راه دور و شکل‌گیری مدرسه‌ها هوشمند بسیار اهمیت دارد و مدرسه‌ها مناطق محروم را باید تجهیز به سیستم‌های آموزشی هوشمند کنیم و عدالت آموزشی را در سراسر کشور در نظر بگیریم. وی افزود: در یک طرف کودکی را می بینیم که خانواده برای او چند صد میلیون هزینه می‌کند تا به مقاطع بالاتر راه یابد و در طرف دیگر دانش آموزی داریم که حداقل امکانات آموزشی را نیز در اختیار ندارد. میراحمدی زاده تأکید کرد: باید به سمتی برویم که با راه اندازی کلاس‌های آنلاین و آفلاین و آموزش درس‌های ضروری و اصلی و پایه کمک کنیم هر دانش آموزی در هر کجای ایران از آموزش بهره مند شود. در این حالت دبیران باتجربه نیز می توانند به جای یک عده محدود، به هزاران نفر در سراسر کشور آموزش بدهند و آموزش های ضبط شده آنها به دست دانش آموزان زیادی در سراسر کشور برسد. مدیرعامل مؤسسه دارالکرام خاطرنشان کرد: به جای آجر روی آجر گذاشتن و مدرسه سازی باید نگاه خود را فراتر ببریم و انسان سازی را جایگزین مدرسه سازی کنیم. بدون شک با هوشمندسازی مدرسه‌ها به مرور زمان شاهد کاهش شکاف میان دانش آموزان خواهیم بود و همه به طور یکسان از حق تحصیل بهره مند خواهند شد. میراحمدی زاده گفت: این بچه‌ها آینده سازان سرزمین هستند و هرچقدر دانش و آگاهی آنها را ارتقاء دهیم، می‌توانیم در آینده شاهد پیشرفت و ترقی همه ارکان جامعه باشیم.

*س_برچسب‌ها_س*