جمعه 31 فروردین 1403

نگرانی حجاج در مسئله پذیرش واکسن برکت را برطرف می‌کنیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نگرانی حجاج در مسئله پذیرش واکسن برکت را برطرف می‌کنیم

سعید خطیب زاده گفت: واکسن برکت و دیگر واکسن‌های ایرانی از استاندارد بالای بهداشتی و سلامت برخوردار هستند.

سخنگوی وزارت خارجه: درباره برخی اخبار منتشره در مورد واکسن‌های مورد قبول عربستان برای انجام حج گفت: واکسن برکت و دیگر واکسن‌های ایرانی از استاندارد بالای بهداشتی و سلامت برخوردار هستند و استاندارد واکسن های ایرانی به گونه‌ای است که در مقررات سفر برخی از کشورها توافقات دوجانبه مبنی بر پذیرش این واکسن‌ها صورت گرفته است.

عربستان، امسال سهمیه یک میلیون نفری برای حج تمتع تعیین کرده که براین اساس 150 هزار نفر از حجاج داخل و 850 هزار نفر از خارج عربستان در مناسک حج تمتع حضور خواهند داشت.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت سه شرط پذیرش حجاج زیر 65 سال بودن، واکسیناسیون با واکسن‌های مجاز اعلام شده از سوی عربستان و گواهی آزمایش منفی ابتلا به کرونا برای ورود به عربستان الزامی است.

دو روز پیش بود که صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: عربستان واکسن برکت را نمی پذیرد که وزارت بهداشت برای 6 هزار و 500 نفری که واکسن برکت تزریق کرده اند، باید چاره اندیشی کند و ما هم به حدود 4 هزار نفر هم که واکسن تزریق نکرده اند، پیامک دادیم تا برای این حج واکسن بزنند.

طبق لیستی که عربستان سعودی از واکسن های مورد تایید خود منتشر کرده واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تأیید این کشور بوده که در ایران هم برای افراد استفاده شدند که البته هیچ واکسن ایرانی از جمله برکت در این لیست قرار ندارد.

حجاج هم باید حداقل دو دوز واکسن تزریق کرده باشند.

البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دوز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.

سعید خطیب زاده در ادامه تاکید کرد وزارت خارجه از مجاری دیپلماتیک خود تلاش خواهد نمود نگرانی پیش‌آمده برای برخی حجاج را در اسرع وقت با هماهنگی مقامات مسئول عربستان مرتفع نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی