پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، پس از اعلام رسمی عربستان مبنی بر پذیرش زائر خارجی، بسیاری از مشمولان حج تمتع منتظر سهمیه کشورمان بودند تا ببینند با وجود ممنوعیت تشرف به سرزمین وحی در 2 سال گذشته، امسال امکان زیارت کعبه را دارند یا باز هم باید منتظر بمانند تا در سال‌های آینده حاجی شوند.

این روزها که سازمان حج و زیارت در حال برنامه‌ریزی برای حجاج است، برخی از ودیعه‌گذاران حج تمتع که سال‌ها منتظر ادای مناسک حج تمتع بودند، دل نگران هستند که مبادا امسال هم توفیق تشرف را از دست بدهند و دیگر امکان حضور در این سفر معنوی را نداشته باشند.

بر همین اساس، در روزهای اخیر سازمان حج و زیارت مملو از عاشقان زیارت خانه خدا شده که هر کدام بیش از 14 سال از ودیعه‌گذاری حج تمتع آن‌ها می‌گذرد و شاید در آن زمان فکر نمی‌کردند برای زیارت خانه خدا باید تا این اندازه منتظر بمانند.

نگرانی افراد بالای 65 سال از تصمیم سعودی‌ها درباره حج تمتع

خانم مسنی با چند برگه در ورودی سازمان حج و زیارت نشسته و به گوشه‌ای خیره بود. وقتی به او نزدیک‌تر شدم، نگاهم به فیش‌های واریزی چندین سال قبل او افتاد و متوجه شدم که او هم سال‌هاست منتظر زیارت کعبه است. از او درباره دلیل حضورش پرسیدم. در حالی که انگار منتظر تلنگری بود، بغضش ترکید و با اشک گفت: دخترم! انگار زیارت خانه خدا قسمتم نیست. 15 سال است که منتظر بودم خانه خدا را زیارت کنم و سال‌های جوانی را هم با این شوق سپری کردم. اما حالا دیگر می‌گویند عربستان اجازه تشرف افراد بالای 65 سال را نمی‌دهد. من ماندم و کوهی از غم و اندوه!

در سمتی دیگر هم چند نفر منتظر ورود به سازمان حج و زیارت بودند. آن‌ها می‌گفتند می‌خواهیم برای ورود به عربستان چند روزی تاریخ مشمولان را تغییر دهند تا بتوانیم ما هم زائر خانه خدا شویم. اما گویی حراست سازمان به آن‌ها گفته بود چنین امکانی وجود ندارد و باید منتظر اعلام رسمی از سوی مسؤولان باشید؛ در غیر این صورت امسال امکان تشرف ندارید.

حسرت زیارت خانه خدا فقط به خاطر چند روز

با این وجود، برخی هم در راهروهای سازمان حج و زیارت سردرگم به دنبال اتاق مسؤولان می‌گشتند و یکی از «اطلاعات» سوال می‌پرسید و دیگری بین طبقات در حال پرس و جو بود تا بتواند راهی برای زیارت خانه خدا پیدا کند.

مردی که چند روز دیگر تولدش بود و وارد 66 سالگی می‌شد، حسرتی در چهره‌اش بود و می‌گفت: این هم از شانس من است! حالا که بعد از 17 سال نوبتم شده، باید به خاطر چند روز اختلاف سن با اعلام سعودی‌ها از این سفر جا بمانم و نتوانم امسال هم حاجی شوم.

دختر جوانی هم برای پیگیری حج تمتع مادر و پدرش منتظر آسانسور بود تا بتواند خود را به یکی از مسؤولان برساند و مشکلش را مطرح کند. او می‌گفت: مادرم امسال مشمول حج تمتع می‌شود، اما پدرم 67 ساله است و اینطور که می‌گویند افراد بالای 65 سال امسال نمی‌توانند به حج تمتع بروند. آمدم تا ببینم راه چاره‌ای وجود دارد تا پدر و مادرم با هم به حج بروند یا نه. چون ممکن است مادرم به تنهایی نتواند به مکه برود و از اول هم که ثبت‌نام کردند، می‌خواستند که باهم مشرف شوند.

یکی دیگر از بانوانی که پشت در منتظر بود، می‌گفت: فیش من برای پاییز 1386 است و تابستان هم 65 سالم پر می‌شود. می‌خواهم ببینم امکان دارد امسال به حج بروم یا خیر. چون ممکن است سال آینده که نوبتم می‌شود، با توجه به شرایط سنی که امسال عربستان اعمال کرده، دیگر نتوانم به حج بروم یا اصلا سال دیگر نباشم تا پیگیر سفر حج شوم. با این‌وضعیت کرونا که این 2 سال دیدیم، آدم از فردایش هم خبر ندارد. آمدم که تلاشم را کنم که اگر نشد و سال بعدی هم نبودم، حسرتش را نخورم.

این‌ها بخشی از درد دل ودیعه‌گذاران حج تمتع بود که هر‌کدام خود را به سازمان حج و زیارت رسانده بودند تا وضعیت تشرف را پیگیری کنند. بسیاری از مشتاقان زیارت خانه خدا نیز هر روز منتظر اطلاعیه‌ای هستند تا شرط محدودیت سنی برداشته شود و بتوانند امسال از فرصت تشرف به حج تمتع استفاده کنند یا حتی برخی هم که سال 99 هزینه حج را پرداخت نکرده‌اند، می‌خواهند با توجه به اینکه در اولویت اعزام هستند، امسال با پرداخت هزینه بالاتری هم که شده، عازم سرزمین وحی شوند؛ در حالی که این تصمیم از سازمان‌های داخلی جمهوری اسلامی صادر نشده که بشود جواب آن را از سازمان حج و زیارت گرفت.

فقط افراد کمتر از 65 سال می‌توانند در حج امسال ثبت‌نام کنند

با این وجود، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلاتی که ممکن است برای مشتاقان زیارت خانه خدا ایجاد شده باشد، می‌گوید: ما پس از اعلام سعودی‌ها مبنی بر محدودیت سنی، در مکاتباتی از آن‌ها خواستیم که شرط سنی را حذف کرده و به جای آن استطاعت جسمی و سلامت افراد را مدنظر قرار دهند. چرا که ممکن است فردی 70 ساله از نظر قوای جسمانی و‌سلامت از یک فرد 45 ساله هم توانمندتر باشد. با این‌وجود، هنوز دولت عربستان پاسخی به ما نداده است و به این ترتیب ما هم مجبوریم بر اساس محدودیت اعمال شده، ثبت‌نام را انجام دهیم.

زوجین منتظر اعزام به حج تمتع با یکدیگر نباشند

وی همچنین درباره اعزام نشدن زوجین به دلیل محدودیت سنی، می‌افزاید: به همه افرادی که مشمول حج تمتع سال جاری هستند، توصیه می‌کنیم امسال به زیارت خانه خدا مشرف شوند و منتظر سال‌های آینده نباشند. اگر یکی از زوجین هم امسال شرایط حج را دارد و مشمول تشرف می‌شود، اولویت خود را به سال آینده موکول نکند. چرا که وضعیت حج تمتع نامشخص است و علاوه بر این، هزینه‌های حج نیز با توجه به نرخ ارز، افزایش خواهد یافت و ممکن است دیگر این افراد مستطیع نباشند. البته ما افراد بالای 65 سال که امسال در اولویت اعزام بودند و به دلیل محدودیت سنی از سوی عربستان نمی‌توانند به این سفر معنوی مشرف شوند، در اولویت اعزام سال آینده قرار می‌دهیم.

اولویت های بعدی حج 1401 در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها اعلام می‌شود

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت‌های 22 خرداد 86 به قبل می‌توانند ثبت‌نام کنند، می‌گوید: در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها، از اولویت‌های بعدی ثبت‌نام می‌کنیم.

2 سال است که عربستان زائر خارجی در ایام‌حج تمتع پذیرش نکرده و زیارت خانه خدا را محدود به افراد ساکن عربستان کرده است. این امر در حالی است که میلیون‌ها زائر از سراسر جهان منتظر زیارت خانه خدا در ایام حج تمتع بودند.

1.2 میلیون نفر در صف انتظار حاجی شدن

از این بین، با توجه به سهمیه محدود ایران اسلامی در برابر متقاضیان سفر حج تمتع، عاشقان زیارت خانه خدا باید سال‌ها منتظر این سفر بمانند؛ تا جایی که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند. این امر در حالی است که حدود 15 سال از آخرین ثبت‌نام حج تمتع می‌گذرد و اگر قرار بود هر ساله برای این سفر معنوی ثبت‌نام انجام می‌شد، این تعداد بیش از این رقم بود.

گفتنی است، امسال حج تمتع با حضور یک میلیون زائر از سراسر جهان برگزار می‌شود که با توجه به محدودیت اعمال شده از سوی سعودی‌ها فقط افراد زیر 65 سال که حداقل 2 دُز واکسن مورد تأیید این کشور را زده‌اند، می‌توانند به سرزمین وحی مشرف شوند. همچنین از بین 850 هزار زائر خارجی که امسال عربستان پذیرش می‌کند، حدود 40 هزار نفر ایرانی هستند. با توجه به دستورالعمل اعلام شده از سوی مسؤولان کشورمان، اولویت‌های 22 خرداد 1386 به قبل که متولد 10 نیر 1336 به بعد هستند، می توانند با مراجعه به سامانه رزرو سازمان حج و زیارت از امروز اقدام به ثبت‌نام کنند. البته در هنگام ثبت‌نام تزریق 2 دُز واکسن کافی است که تا زمان اعزام زوار باید واکسیناسیون خود را تکمیل و به سه دُز برسانند. واکسن مورد تأیید عربستان نیز سینوفارم و آسترازنکا است. هزینه حج تمتع 1401 نیز به طور متوسط 37 میلیون تومان است.

نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 2
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 3
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 4
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 5
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 6
نگرانی زائران سالمند از محدودیت‌های حج امسال 7