جمعه 13 مهر 1403

نگرانی کادر درمان اصفهان از بی تفاوتی نسبت به رعایت موارد پیشگیری از کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی کادر درمان اصفهان از بی تفاوتی نسبت به رعایت موارد پیشگیری از کرونا

اصفهان - ایرنا - افزایش تردد و شلوغی‌ها، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از وسایل ایمنی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در بسیاری از نقاط استان اصفهان نگرانی کادر درمان از بروز وضعیت نامناسب در آینده را موجب شده است.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تا روز دوشنبه دوازدهم خرداد 2 هزار و 979 نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند که با احتساب این تعداد، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به 154 هزار و 445 نفر رسیده است.

تعداد جانباختگان بیماری کرونا در 24 ساعت اخیر در کشور 81 نفر اعلام شد که با احتساب این آمار از ابتدا تاکنون در کشور بر اثر بیماری کرونا هفت هزار و 878 نفر جان باخته‌اند.

شماری از پرستاران و کادر درمانی اصفهان معتقدند اگرچه امکانات و مدیریت اوضاع خیلی بهتر از روزهای قبل شده اما اگر مردم نسبت به وجود ویروس کرونا بی‌تفاوت باشند، موج جدیدی از مبتلایان به این بیماری ایجاد و اوضاع را بدتر از قبل می‌کند.

آنها به مردم توصیه کردند که همچنان موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از تجمع در مراکز خرید، خیابان‌ها و اماکن گردشگری خودداری کنند.

یکی از پرستاران بیمارستان‌های اصفهان در این زمینه گفت: فشار کاری بر کادر درمانی در مدت 2 تا سه ماه اخیر بسیار بوده و آنها بیشتر از توان خود به خدمت‌رسانی به بیماران پرداختند.

وی که مایل به ذکر نامش نبود افزود: در این مدت با توجه به حجم بالای مراجعه‌کنندگان، بسیاری از آنها بیمار شدند و تعدادی فوت کردند و یا به دلیل ناقل بودن موجب انتقال بیماری به اعضای خانواده و بستگان خود شدند.

این پرستار افزود: این در حالیست که با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سراسری در کشور موج بیماری تا حد زیادی فروکش کرد ولی این ویروس همچنان وجود دارد و با هرگونه سهل‌انگاری و بی‌توجهی دوباره شیوع پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در هفته اخیر آمار مراجعه‌کنندگان مشکوک به کرونا با علایم مختلف شامل مشکلات پوستی و گوارشی به مراکز درمانی اصفهان افزایش یافته است.

این مدافع سلامت از شهروندان خواست تا همچنان پروتکل‌های بهداشتی در ارتباط با این بیماری را رعایت کنند و با بی‌مبالاتی جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

پرستار دیگری با اشاره به رفع محدودیت تردد بین شهرها و افزایش سفرها گفت: این مهم نگرانی بابت شیوع موج دوم کرونا را در فصل تابستان بیشتر کرده است.

معصومه نظری افزود: در چند ماه گذشته کادر درمان تلاش‌های بسیاری حتی به قیمت جان خود برای کنترل این بیماری کردند که زمان مشخصی برای رفع آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر همیاری مردم با رعایت الزامات بهداشتی گفت: این مهم لازم به ذکر است که این ویروس مقاوم مربوط به فصل و شرایط خاصی نیست و شاید تا مدت‌های بسیاری وجود داشته باشد.

این مدافع سلامت از شهروندان درخواست کرد که از یک سو پزشکان و پرستاران و در مجموع کادر درمان خسته و خانواده‌های نگران آنها را دریابند و از طرف دیگر برای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا، فاصله و تماس‌های فردی را رعایت کنند و از تماس با محیط و سطوح آلوده پرهیز کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: از هشتم خرداد تاکنون وضعیت شهر اصفهان در زمینه شیوع کرونا زرد اعلام شده است.

طاهره چنگیز در عین حال روند بیماران بستری در بیمارستان‌ها را نزولی و روند شناسایی بیماران سرپایی را مانند دیگر شهرهای کشور صعودی اعلام کرد.

رییس دانشگاه در خصوص فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان اصفهان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون گفت: یک هزار و 100 نفر بیمار مبتلای قطعی و مشکوک به کرونا در اصفهان به جز منطقه کاشان جان خود را از دست داده‌اند که تاکنون آزمایش بیش از 400 نفر از این افراد مثبت بوده است.

وی در خصوص ابتلای کادر درمانی استان اصفهان به کرونا تصریح کرد: 2 نفر از پزشکان بر اثر این بیماری شهید شدند، در حال حاضر نیز افراد مبتلا داریم اما هیچیک از آنها وضعیت وخیم ندارند.

چنگیز در خصوص وضعیت دارو و تجهیزات برای مهار و کنترل کرونا در استان در زمان کنونی و همچنین در صورت شیوع مجدد کرونا گفت: در این زمینه مشکلی نداریم و پیش‌بینی‌های لازم با همکاری دولت در صورت شیوع مجدد کرونا در استان انجام شده است.

دست کم 11 هزار پرستار در استان اصفهان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی دولتی، خصوصی و خیریه مشغول کار هستند.

استان اصفهان دارای بیش از 6 هزار تخت بیمارستانی در 53 بیمارستان (38 دولتی و 15 خصوصی و خیریه) است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*