سه‌شنبه 1 آبان 1403

نیازمند بازار انرژی در کشور هستیم / صرفا سیاست قیمتی راه اصلاح مسئله بنزین نیست

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نیازمند بازار انرژی در کشور هستیم / صرفا سیاست قیمتی راه اصلاح مسئله بنزین نیست

سیدعلی مدنی‌زاده رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری دانشجو، درباره شیوه قیمت‌گذاری بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف آن در هفته‌های اخیر گفت: موضوع بنزین یا هر یک از حامل‌های انرژی، پیچیده‌تر از مسئله ای صرفا قیمتی است؛ سیاستی که سالیان سال در کشور تجربه شده به این صورت بوده که قیمت بنزین را ثابت نگه می‌داشتیم و این رویه تا جایی که دیگر توان نگه داشتن قیمت بنزین در آن عدد نبوده ادامه پیدا می‌کرد و سپس آن را گران می‌کردیم. نکته بنده این است که اساسا اصل این متودولوژی که قیمت را ثابت نگه داریم و بعد جهش بدهیم و به همین شکل الی آخر... مسئله است.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون باید به این سمت حرکت کنیم که اولا، حامل‌های انرژی در داخل کشور بازاری را داشته باشند و ساختار بازار انرژی را داخل کشور ایجاد کنیم. این مسئله اصلا به این معنا نیست که قیمت‌ها بخواهد جهانی شود؛ دولت هم کماکان می‌تواند یارانه‌ها را در داخل همین سیستم تزریق کند و قیمت‌ها تغییری نکند ولی ساختار بازار آن شکل بگیرد.

مدنی‌زاده افزود: در مرحله بعد دولت شروع به تصحیح و تعدیل یارانه‌های اعطایی کند و به مرور زمان هم شیوه پرداخت یارانه را از حالت یارانه‌های قیمتی به یارانه‌هایی که ممکن است نقدی پرداخت شود یا در قالب اوراق سرمایه‌گذاری اعطا شود تبدیل کند.

وی ادامه داد: به طور مثال سهام شرکت نفت یا صندوق انرژی ایجاد شود که درآمد حاصل از نفت و گاز به آن منتقل شده و یونیت‌های آن صندوق به مردم داده شود. همچنین از سوی دیگر بخش دیگری که از قاچاق جلوگیری می‌کند، به سرمایه‌گذاری‌های کل کشور منتقل شود و آنجا با توجه به سیاست دولت، سیاستگذار تصمیم به پرداخت یارانه به مقادیر و دهک‌های مختلف کند به طور کلی خلاصه کردن مسئله در قیمت، تکرار اشتباهات گذشته است.