شنبه 29 اردیبهشت 1403

نیره قوی: عموم مردم به دلیل مسلمان بودن پایبند قانون الهی عفاف هستند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نیره قوی: عموم مردم به دلیل مسلمان بودن پایبند قانون الهی عفاف هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست «زن، عفاف، پوشش» سه‌شنبه 3 آبان‌ماه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. نیره قوی سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید.

زیباترین جلوه و مصداق پایبندی به عفاف، پوشش مناسب داشتن یا با ادبیات دینی، حجاب است

وی بیان کرد: عفاف، یک ویژگی انسانی با جلوه‌های درونی و بیرونی است که در رفتار، گفتار و اندیشه انسان‌ها بروز دارد و بارزترین و زیباترین جلوه و مصداق پایبندی به عفاف، پوشش مناسب داشتن یا با ادبیات دینی حجاب است. بر این اساس، ارزشمندی عفاف قابلیت تعمیم به حجاب، بعنوان بارزترین مصداق را امکان‌پذیر می‌کند و باید گفت بی‌شک عفاف، بدلیل فطری بودن، ارزش و هنجار مهم در دین، اخلاق دینی، آئین‌های کهن و حتی در اخلاق سکولار است و همواره به‌عنوان مفهومی ارزشمند و پسندیده و در شمار «بایدهای اخلاقی» در جوامع مختلف بشری بوده است. نسبت میان عفاف و حجاب این‌گونه است که عفاف یک موضوع عام است و پوشش یا حجاب، یکی از نمادها و یا مصادیق آن است.

شش گروه اجتماعی درباره حجاب

قوی در توصیف وضعیت موجود به ویژگی‌های شش گروه اشاره کرد و گفت: گروه اول، عموم مردم، به دلیل مسلمان بودن، پایبند قانون الهی عفاف هستند. صرف نظر از اینکه پایبندی به عفاف در مصوبات قانونی کشور، مطرح باشد، یا نه. گروه دوم: این گروه نه به جهت باور به دین، بلکه صرفاً به جهت اخلاق، خود را ملزم به رعایت عفاف می‌دانند. گروه سوم: گروهی که صرفاً به دلیل الزامات قانونی، خود را ملزم به رعایت می‌دانند و نه از جهت دینی واخلاقی. گروه چهارم: علی‌رغم وجود مبانی مستحکم دینی و اخلاقی و همچنین جایگاه و اهمیت آن در قوانین به جهت کمی و کیفی، متأسفانه هیچ‌گونه التزام و پایبندی به عفاف و حجاب و خصوصاً رعایت عفت عمومی را ندارند و موجبات اشاعه ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی را فراهم می‌آورند. گروه پنجم: گروهی که با پشتیبانی از افراد و یا تشکیل گروه‌ها، با برنامه‌ریزی و هدفمند موجبات اشاعه فرهنگ مغایر با عفاف و حجاب و یا درصدد سیاسی کردن موضوع در جامعه هستند. گروه ششم: مسئولان در دستگاه‌های اجرایی و تقنینی به عنوان امانتدار مردم در مسند مسئولیت قرار گرفته و سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، اجرا و نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارند.

او گفت: در توصیف وضعیت موجود سه گروه اول، اگر چه به دلایل مختلف و بعضاً مبانی متفاوت، پایبند به عفاف و حجاب هستند و در محیط اجتماعی هم عامل ناهنجاری نیستند؛ بلکه با پایبندی به عفاف و حجاب، زمینه‌ساز سلامت و امنیت به شمار می‌روند. اما دسته چهارم که نه پایبند به دین و اخلاقند و نه خود را ملزم به رعایت ضوابط و مقررات می‌دانند، لازم است اقدامات بازدارنده را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، برای این گروه تدبیر کرد، تا حداقل اگر پایبند به دین و اخلاق نیستند، لااقل الزام به قانون را درک کرده و پذیرا شده و همراه با عموم مردم شوند و یا حداقل در جهت مخالف قدم برندارند که موجبات مزاحمت و ناامنی را فراهم آورند.

بعضی آگاهانه با حجاب سر جنگ دارند

وی ادامه داد: برای این گروه لازم است، در مرحله اول آگاهی بخشی و اقدامات فرهنگی لازم، صورت پذیرد. در مرحله دوم، با عنایت به قوانین عمومی، صنفی و خصوصاً اصل 8 و رعایت اصل 39 قانون اساسی اقدامات مقتضی، انجام گیرد. و اگر اقدامات انجام شده اثرپذیر نبود؛ الزامات کیفری با رعایت اصل حفظ حیثیت در راستای حفظ عفت عمومی و رفع موانع آن، توسط مسئولان اقدام شود. اما دسته پنجم، عاملان ترویج و زمینه‌ساز ایجاد مانع برای پایبندی و حتی دور شدن افراد از این هنجار وارزش الهی هستند و زمینه رفتارهای ناهنجار و آسیب‌زا را در جامعه فراهم می‌آورند. در واقع این گروه برخلاف دسته چهارم، آگاهند و عاملند و چه بسا مغرض. مواجهه با این گروه، محصور در ابزارهای قانونی است. متأسفانه، واقعیت جامعه امروز ما این است که این گروه نقش و تأثیر مهمی در ترویج عدم‌پایبندی در ما نحن فیه را با قالب‌های مختلف با استفاده از فضای مجازی، تصویری و مطبوعاتی دارند.

لازم است، کلیه مسئولان و دستگاه‌ها، خود را در مقابل وضعیت موجود جامعه مسئول بدانند

قوی اظهار داشت: در دسته ششم که سازمان‌ها و مراکز مسئول اجرای اقدامات فرهنگی، سیاست‌گذاری، قانونی و مسئول نظارت بر حُسن اجرای خصوصی قوانین هستند. بدیهی است که در موضوع مورد بحث، صرفاً اقدام فرهنگی و یا صرفاً اقدام سیاست‌گذاری و قانونی کفایت نمی‌کند، بلکه انجام توأمان و هماهنگ و هدفمند کلیه این اقدامات است که می‌تواند عامل مؤثر و حتی شتاب‌بخش برای پایبندی را قوت بخشد و عوامل بازدارنده را تقویت کند. نکته مهم این است که تاکنون در کشور، متأسفانه ارجاع کار از مسئولان فرهنگی به مسئولان قانونی و احاله کردن مسئولان قانونی به مسئولان فرهنگی در بوجود آمدن شرایط موجود، کاری از پیش نبرده و نخواهد برد. بلکه لازم است، کلیه مسئولان و دستگاه‌ها، خود را در مقابل وضعیت موجود جامعه مسئول بدانند و به جای احاله وظایف و سربار زدن از ایفای مسئولیت در سبقت کردن به خیر، فرصت را غنیمت شمرند.

ادعای عقلانیت می‌کنند اما در واقعیت بر عکس آن حرکت می‌کنند

قوی ادامه داد: اگر عصر کنونی را ما به نوعی بتوانیم، عصر عقلانیت و عقل‌گرایی تعبیر کنیم؛ چرا که میزان و سنجش خصوصاً برای جوانان با تبلیغات عقل محسوس آن‌هاست، نه مبانی و باورهای دینی. نتیجه باید این باشد که عقل که امروزه مبنای امور قرار گرفته، باید ما را به سوی خیر و رعایت و پایبندی به عفاف در تمامی ابعاد آن رهنمون نماید. اما متأسفانه، علی‌رغم ادعای کاربرد عقلانیت در زندگی عصر کنونی، حرکت در جهت عکس آن در موضوع مورد بحث را شاهدیم و با وجود مبانی محکم دینی و اخلاقی و ضوابط قانونی وحتی قوانین کیفری، گروه‌هایی و افرادی در جامعه در جهت خلاف ارزش‌های دینی و اخلاقی عمل می‌کنند که لازم است مسئولان (گروه ششم) با تدابیر و اقدامات توامان ارشادی و فرهنگی برای گروه‌های4، 1،2،3 و با الزام قانونی و اجرای ضوابط و مقررات برای گروه‌های 5و6 زمینه رفع موانع و ایجاد شرایط لازم و مقتضی را در پایبندی و ترویج و نهادینه‌سازی عفاف، فراهم آورند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

عفاف و حجاب

پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیره قوی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
نیره قوی: عموم مردم به دلیل مسلمان بودن پایبند قانون الهی عفاف هستند 2