دوشنبه 16 مهر 1403

هدف برنامه‌های محرم، تعادل‌بخشی بین حفظ سلامتی و عزاداری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هدف برنامه‌های محرم، تعادل‌بخشی بین حفظ سلامتی و عزاداری است

زنجان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه دستورالعمل برگزاری برنامه‌های محرم امسال سه هدف اساسی دارد، گفت: این اهداف شامل تعادل‌بخشی بین حفظ سلامت شهروندان با برگزاری ایام سوگواری، جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و اجرای مطلوب برنامه‌های سوگواری است.

خدابخش مرادی نافچی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان اظهار داشت: برنامه‌های عزاداری محرم امسال در شرایطی آغاز می‌شود که بیماری کووید -19 در کل جهان جاری شده است. وی با بیان اینکه راهبرد و مبنای عمل، فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: دسته‌ها و هیات‌هایی که دست‌اندرکار برگزاری برنامه‌های محرم هستند نیز رویکرد رهبر انقلاب را فصل‌الخطاب و مبنای برنامه‌های محرم می‌دانند. مرادی نافچی افزود: پروتکل‌ها و دستوراالعمل‌های بهداشتی این ایام با محوریت و شعار "هر خانه یک حسینیه و هر خانواده یک هیات" تدوین شده است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه عزاداری‌ها فقط در فضای باز برگزار می‌شوند، گفت: محل عزاداری تمام هیات‌ها با ارائه تقاضا به تبلیغات اسلامی و تایید دانشگاه علوم پزشکی مشخص می‌شود. وی افزود: هر یک از هیات‌ها 20 نفر را جهت آموزش به مرکز بهداشت استان معرفی می‌کنند که در ایام‌محرم به عنوان همیاری سلامت در هیات‌ها فعالیت خواهند کرد. مرادی نافچی با اشاره به ممنوعیت دسته‌روی هیات‌ها اظهار داشت: هر سال، جمعیت کثیری به عنوان برنامه شاخص در پایتخت شور و شعور حسینی حضور می‌یافتند که امسال به دلیل ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا، برنامه‌های یوم‌العباس، یوم‌الزینب، فاطمیون و سایر دسته‌ها ی عزاداری مانند سال‌های قبل نخواهد بود و از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد. معاون استاندار زنجان خاطرنشان کرد: برپایی خیمه‌ها و هیات در منازل، معابر و کوچه‌ها، هرگونه پذیرایی و برپایی ایستگاه صلواتی نیز ممنوع است. وی ابراز کرد: با توجه به شرایط حساس ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود عاشقان سیدالشهدا (ع) تذکر خود را به کمک‌های مومنانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر سوق دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز با بیان اینکه زنده نگه داشتن عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای همه ما واجب است، گفت: آنچه که امسال در برنامه‌های محرم، متفاوت است، نوع و کیفیت برگزاری آن نسبت با سال‌های گذشته و تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است. حجت‌الاسلام علی خاتمی اظهار داشت: خیلی‌ها در طول تاریخ خواسته‌اند که این چراغ هدایت را کم‌فروغ کنند اما تجربه ثابت کرده که خداوند اجازه نمی‌دهد خاموش شود. وی خاطرنشان کرد: اگر آنچه که وظیفه ما است در قبال امام حسین (ع) و اهل بیت به صورت صادقانه انجام دهیم، نام ما را هم به عنوان احیاکنندگان این خط می‌نویسند. حجت‌الاسلام خاتمی اقزود: در غیر این صورت نیز خداوند، دین خودش را رها نمی‌کند و انسان‌هایی را جایگزین می‌کند که سرباز و خدمتگزار این مسیر خواهند بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان نیز گفت: هفته دولت، فرصت مغتنمی است تا عملکرد دولت برای مردم بیان شود. سمانه شاددل با اشاره به اهم پروژه‌های هفته دولت در زنجان، اظهار داشت: 69 پروژه اقتصادی طی این هفته به بهره‌برداری می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: امسال 925 پروژه عمرانی در استان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود در حالی که شمار این پروزه‌ها در سال گذشته 485 مورد بود. شاددل، اجرای طرح اقدام‌ملی مسکن را یکی از مهمترین مروزه‌های استان خواند و افزود: عملیات ساخت پنج هزار و 550 واحد از این مسکن‌ها آغاز شده و زنجان در این زمینه، جزو استان‌های پیشرو کشور است. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: علاوه بر این‌ها 27 پروژه جهش تولید استان نیز تدوین و تصویب شده بود که طی تفاهمنامه با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، امسال عملیاتی می‌شوند. وی افزود: به دلیل شرایط خاص کرونایی و جهت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم، مرخصی تمام مدیران استان تا 14 محرم لغو شده است.

*س_برچسب‌ها_س*