پنج‌شنبه 19 مهر 1403

هزار و 200 تن خیارشور شیروان روی دست کشاورزان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزار و 200 تن خیارشور شیروان روی دست کشاورزان

بجنورد - ایرنا - دهیار روستای زوارم شیروان استان خراسان شمالی گفت: 150 هزار دبه خیارشور به وزن هزار و 200 تن این روستا به علت شیوع کرونا به فروش نرفته است.

شهریار صالحی روز یکشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خیارشورهای این روستا همه ساله در اواخر تابستان تولید می شود که بخشی از آن اسفند و فروردین در خراسان شمالی و استان های دیگر به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه امسال به علت شیوع کرونا و نبود مسافران نوروزی محصولی کمتری به فروش رسیده است گفت: هر سال این محصول به خارج از کشور بویژه عراق صادر می شد که تاکنون در این زمینه صادراتی انجام نشده است.

صالحی با اشاره به اینکه بیشتر مشتریان خیارشور تولیدی روستای زوارم شیروان از استان های تهران، مازندران، خراسان جنوبی و کرمان هستند، افزود: امسال حتی استان های همجوار هم خرید نداشته اند.

دهیار روستای زوارم شیروان گفت: در 2 سال گذشته تولید خیارشور روند افزایشی داشته اما اینک وضعیت فروش متوقف و صادرات به کشور عراق هم صفر شده که کشاورزان نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.

صالحی با اشاره به هزینه های انجام شده برای تولید این محصول اظهار داشت: با گرم شدن هوا امکان نگهداری این همه محصول در روستا وجود ندارد و به همین علت کشاورزان امسال قادر به کشت خیار و تبدیل آن به خیارشور نخواهند بود.

وی با بیان اینکه از 500 خانوار این روستا، شغل 400 خانوار تولید خیارشور است گفت: تولید این محصول در بین خانوارها از 10 هزار دبه تا 60 هزار دبه است که هر دبه هشت کیلویی با بهترین کیفیت و مرغوب، 260 هزار ریال به فروش می رسد.

به گفته صالحی سالانه در این روستای گردشگری، بیش از500 هزار دبه خیارشور تولید می شود که از این میزان در سال های گذشته 100 هزار دبه به کشور عراق صادر می شد.

زوارم یا دره بهشت خراسان شمالی از روستاهای هدف گردشگری در 28 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان یکی از نادرترین ییلاق های خراسان شمالی است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*